הגרף היומי: בעולם נרשמו כבר למעלה מ-200 אלף חולי קורונה. ומה קורה לקצב ההחלמה?

לפי מחקרים הקיימים כרגע, החולים עלולים להיות מדבקים עד שישה שבועות לאחר שהם מתאוששים • אותו נתון חושף את הבעיה שבה מצויה מערכת הבריאות • "גלובס" מביא לכם מדי יום גרף אחד על הקורונה ומה שאפשר ללמוד ממנו

עוברי אורח חובשים מסיכות ברחוב מחשש להדבקות מנגיף הקורונה שפרץ בווהן שבסין / צילום: רויטרס
עוברי אורח חובשים מסיכות ברחוב מחשש להדבקות מנגיף הקורונה שפרץ בווהן שבסין / צילום: רויטרס

מספר החולים בקורונה בעולם הולך ומטפס. השבוע, לראשונה, חצה מספר החולים המאומתים מחוץ לסין, את מספר הנדבקים במדינה שבה החלה התפרצות הווירוס. התמונות ממחוז חובאי, שנראו רחוקות מן העין משך תקופה, החלו להופיע גם בצפון איטליה, כשמערכת בריאות שנחשבת לטובה, נאלצה להתמודד עם שטף עצום של חולים שהוביל לקריסתה.

המדינות השונות מבצעות יותר בדיקות, ומאתרות מספר הולך וגדל של נדבקים, שדורשים צורות טיפול שונות, בהתאם לסימפטומים המופיעים אצלם. בשל יעילות ההדבקה של הנגיף, העובר במהירות בין בני אדם, האסטרטגיה הטיפולית ברחבי העולם היא איתורם ובידודם המידי של החולים המאומתים - כך שלא ידביקו את סביבתם, יסכנו את האוכלוסיות הנמצאות בסיכון יתר, ויחמירו את העומס על מערכת הבריאות.

ברחבי העולם ישנם 199,180 בני אדם שנדבקו בנגיף, אך 82,782 כבר החלימו וחזרו לביתם - 69,614 מתוכם בסין, שם חלף הגל הגדול של החולים והמדינה מתחילה לחזור לשגרה. באיטליה, מספר המחלימים עדיין נמוך לעומת סך החולים; הנגיף חלף אצל 2,941 בני אדם, מתוך כ-32 אלף נדבקים. כשמסתכלים על גרף הנדבקים והמחלימים, רואים שהנגיף לא עוזב את הגוף במהירות, ויכול להישאר תקופה ארוכה בגופם של הנדבקים - גם אם הם כבר מרגישים טוב או א-סימפטומטים. לפי הנתונים הקיימים כיום, אנשים נחשבים מדבקים ביותר בשלב מוקדם של מחלתם, כאשר הם מתחילים לחוות תסמינים. אך הם עשויים להמשיך להיות מדבקים במשך שבועות לאחר שהם מרגישים טוב יותר.

ההידבקות מואצת, ההחלמה לא מתקדמת
 ההידבקות מואצת, ההחלמה לא מתקדמת

רק הבוקר, לאחר 28 יום ארוכים, שוחררה לביתה שלווה דהאן, אחרונת המטופלות שחזרה מספינת "דיימנד פרינסס" ביפן, ושהתה מרגע חזרתה בבידוד בבית החולים "שיבא". הצוות הרפואי חיכה לקבלת שתי בדיקות נקיות מוירוס הקורונה ברצף, בכדי לשחררה בחזרה לחייה, מבלי שתסתכן בהדבקת סביבתה.

בישראל אותרו יותר מ-400 חולים, רובם המכריע חולים קלים, אך עד כה מוגדרים כמחלימים מהמחלה רק 11 בני אדם. באופן כללי, לפי ההערכות הקיימות כיום, הסובלים מתסמינים קלים יכולים להתאושש בהפרש זמן של שבוע עד שבועיים. במקרים חמורים יותר, ההחלמה יכולה לארוך גם שישה שבועות ומעלה. לפי מחקרים הקיימים כרגע, החולים עלולים להיות מדבקים עד שישה שבועות לאחר שהם מתאוששים. 

אותו נתון חושף את הבעיה שבה מצויה מערכת הבריאות; גם במצב אופטימלי של תפקוד מערכת בריאות, בידוד החולים עלול לדרוש מיטות אישפוז רבות שאינן בנמצא וסיכון יומי של צוות רפואי גדול, גם כאשר מדובר באנשים תפקודיים, שלא דורשים טיפול אלא אך ורק מעקב אחר מידת היותם מדבקים.

"העניין הקריטי הוא שיכול לקחת זמן עד שמחלימים ועד שמפסיקים להיות מדבקים", אומר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל. "לכן קריטי ביותר כבר עכשיו להפסיק לאשפז חולים קלים בבתי חולים. הם עלולים להדביק צוות ומטופלים בסיכון, שוחקים את הצוותים, ותופסים מקום שלא בהכרח יתפנה במהירות. כבר עכשיו ברירת המחדל לחולים קלים צריכה להיות מתקן ייעודי. אשפוזי בית לא צריכים להיות ברירת המחדל, מפני שהחולים עלולים להדביק את בני ביתם באופן הזה, ואין מעקב רפואי וסיוע במידת הצורך. זה מתאים בתנאים מסוימים אבל לא לכולם".