12 שיעורים בניהול משבר שאפשר ללמוד מהחברות הסיניות

מכושר המצאה מהיר ועד "הלוואה" של עובדים לחברות אחרות - מה עשו ארגונים סיניים כדי לצאת ממשבר הקורונה בשלום

עובדים במפעל במחוז גוויז'ו בדרום מערב סין / צילום: רויטרס
עובדים במפעל במחוז גוויז'ו בדרום מערב סין / צילום: רויטרס

בזמן שמשבר הקורונה מתרחב למוקדים חדשים באירופה ובארה"ב, חברות מתאמצות לגבש תגובה, וכפי שכותב מרטין ריבס, יו"ר מכון הנדרסון לניהול ואסטרטגיה של חברת הייעוץ BCG במאמר שהתפרסם בכתב העת "הרווארד ביזנס רוויו", אין תשובות פשוטות, בגלל הדינמיקה הלא צפויה של המחלה, העדר ניסיון מוקדם והעדר כללי תפעול של ממשלות או רשויות בינלאומיות. עם זאת, הוא מפרט 12 לקחים שחברת הייעוץ הפיקה ועשויים להיות רלוונטיים למנהלי עסקים בכל מקום:

1. להביט קדימה ולהגדיר מחדש את המאמצים. בהגדרה, למשברים יש מסלול דינמי שמחייב שינוי מתמיד של מסגרות חשיבה ותוכניות, כותב ריבס. התהליך הזה חייב להיות מהיר, ולכן בהובלת המנכ"ל. בסין, כמה מהחברות שהתאוששו במהירות הביטו קדימה וצפו שינויים כאלו. מסטר קונג, יצרנית מובילה של איטריות אינסטנט ומשקאות קלים, לדוגמה, צפתה אגירה ומחסור במלאים, והעבירה את הדגש מקמעונאות לא מקוונת לאי-קומרס וחנויות קטנות. שרשרת האספקה שלה התאוששה ביותר מ-50% כמה שבועות אחרי ההתפרצות.

2. תגובה גמישה Bottom-Up. תגובה מתואמת מהירה מחייבת הנהגה שמתאמת, אבל הסתגלות לנסיבות משתנות מחייבת גם יוזמות מבוזרות. כמה חברות סיניות שילבו בצורה אפקטיבית את שתי הגישות הללו, ויצרו מסגרת שבה העובדים יכלו ליזום ולחדש.

3. בהירות וביטחון לעובדים. במשבר, העובדים יצטרכו להסתגל לדרכי עבודה חדשות, אך לשם כך הם זקוקים למידע ברור וקבוע ולכיוון כללי. ריבס מספר שיצרנית כלי המטבח הגדולה בסין, סופור, מיסדה הנחיות תפעול והליכים ספציפיים מאוד לעובדיה, כמו הוראות הגבלת חשיפה בחדרי האוכל. בנוסף, נערכו בדיקות בריאות לעובדים ולמשפחותיהם מהשלב המוקדם של ההתפרצות. 

4. הקצאה מחדש של עובדים. בעסקים כמו מסעדות, במקום חופשות או פיטורים, כמה רשתות סיניות יצירתיות העבירו עובדים לפעילות חדשה כמו תכנון הבראה, או אפילו השאילו אותם לחברות אחרת. יותר מ-40 מסעדות, מלונות ורשתות בתי קולנוע שיגרו חלק מעובדיהם לרשת מרכולים חדשה של עליבאבא, Hema, שהייתה זקוקה בדחיפות לעובדי משלוחים.

5. שינוי תמהיל ערוצי המכירות. רשתות של חנויות פיזיות נפגעו קשות מהגבלות ומהעדר קונים באזורים נגועים. חברות זריזות העבירו את מאמצי המכירות לערוצים חדשים של B2C ו-B2B. לדוגמה, כותב ריבס, חברת הקוסמטיקה לין קינגשואן, שנאלצה לסגור 40% מחנויותיה במהלך המשבר, העבירה את 100 ויותר יועצות היופי שלה לייעוץ מקוון. התוצאה: המכירות בווהאן עלו ב-200% מהשנה שעברה.

6. תיאום במדיה חברתית. לדברי ריבס, חברות סיניות רבות פנו לפלטפורמות מדיה חברתית כמו WeChat כדי לתאם בין עובדים ושותפים. לדוגמה, קוסמו ליידי, יצרנית ההלבשה התחתונה לנשים הגדולה בסין, יזמה תוכנית להגדלת מכירותיה דרך WeChat, וגייסה עובדים לקידום מוצריה בחוגים החברתיים שלהם. גם היו"ר והמנכ"ל השתתפו, מה שהעלה את המוטיבציה של העובדים והעובדות. היו פרסים לפי דירוג המכירות.

7. היערכות להבראה מהירה מהצפוי. שישה שבועות אחרי ההתפרצות הראשונית, סין נראתה כבר בשלבים המוקדמים של הבראה. פקקי התנועה הם כעת ב-73% מרמתם משנת 2019, לעומת 62% בשיא המגפה, מה שמראה שתנועת האנשים והסחורות מתחדשת. למרות שאי אפשר לחזות את עומק ומשך האפקט הכלכלי, ריבס כותב שהניסיון של סין מצביע על תרחיש שחברות צריכות להיערך לו. תוכניות הבראה צריך לגבש כשעדיין מגיבים למשבר.

8. מהירות ההבראה שונה בכל מגזר. מגזרים וקבוצות מוצרים שונים מתאוששים במהירות שונה, ומחייבים גישה שונה. מחירי המניות צנחו בכל המגזרים בסין בשבועיים הראשונים להאצת המגיפה, אך מגזרים כמו תוכנה ושירותים, ציוד רפואי ושירותים, התאוששו בתוך כמה ימים ועלו מאז בממוצע של 12%. המגזרים שנפגעו הכי הרבה, תחבורה, קמעונאות ואנרגיה, עדיין נמוכים ב-5% לפחות ואינם מראים סימני הבראה.

9. חיפוש הזדמנויות. ברמה הפרטנית יותר, כותב ריבס, המשבר בסין העלה את הביקוש בתחומים ספציפיים רבים. למשל, מסחר B2C (עסקים לצרכן), בייחוד מכירות מדלת לדלת, מסחר אלקטרוני B2B, שירותי ישיבות וירטואליות, מדיה חברתית, מוצרי היגיינה, ביטוחי בריאות ועוד.

10. התאמת אסטרטגיית ההבראה למיקום. חברת מוצרי חלב סינית גדולה (עסק של 10 מיליארד דולר עם מערכת הפצה רחבה) פיתחה גישה סגמנטלית שמתבססת על אזור ועיר, פלוס כוח העבודה מקומי שלה. הייצור במפעלים באזורים שנפגעו קשות הועבר לאזורים אחרים, כמו גם השיווק, הפרסום והתקצוב.

11. להמציא במהירות למילוי צרכים חדשים. לדברי ריבס תעשיית הביטוח ידועה לשמצה בשמרנות שלה, אך חברת אנט פייננשל השיקה כיסוי חינם של קורונה בפוליסות שלה. היא צפתה גידול של 30% במכירות ביטוחי הבריאות בפברואר יחסית לינואר.

12. שימו לב להרגלים חדשים של צרכנים. כפי שמשבר נגיף הסארס האיץ כנראה את האי-קומרס בסין, כך בולטות כעת מגמות כמו מעבר לחינוך מקוון, שירותי בריאות מרחוק וגידול בערוצי B2B דיגיטליים.