נתונים מאיטליה: 99% מקורבנות הקורונה סבלו לפחות ממחלה אחת נוספת

האם הקורונה מסוכנת בעיקר לחולים קיימים או שהנתונים משקפים את ה"סלקציה" בבתי החולים הקורסים בצפון איטליה? מסמך חדש מציג פילוח של קורבנות הקורונה: 99% עם מחלות רקע, גיל ממוצע של הקורבנות - 80 שנה, רק 30% נשים

מתקן חירום לטיפול בחולי קורונה באיטליה / צילום: Claudio Furlan, Associated Press
מתקן חירום לטיפול בחולי קורונה באיטליה / צילום: Claudio Furlan, Associated Press

ניתוח של חלק ממקרי המוות שנרשמו באיטליה בשלושת השבועות האחרונים מנגיף הקורונה מעלה כי ב-99% מהמקרים הקורבנות סבלו מלפחות מחלה אחת נוספת; כך דיווחה היום סוכנות הידיעות "בלומברג". ב-25% מהמקרים היה מדובר במחלה אחת, ב-25% בשתי מחלות וב-49% בשלוש מחלות ומעלה. בין המחלות נמצאים יתר לחץ דם, בעיות לב וכלי דם, סוכרת, שבץ קודם ועוד. רק שלושה מקרים שהוגדרו כמוות מקורונה, מתוך 355 מקרי מוות שנבדקו, היו של איטלקים ללא מחלות רקע.

איטליה הפכה בשבועיים האחרונים ל"תמרור אזהרה" בעבור מדינות העולם ולתסריט הגרוע ביותר עבור מערכות בריאות ברחבי הגלובוס, עם יותר מ-30 אלף מאובחנים עם קורונה ויותר מ-2,500 קורבנות. היא גם יוצאת דופן בשיעור התמותה הגבוה שנרשם בה (כ-8%), גם בהשוואה לסין (4%) ובמיוחד בהשוואה למצב בגרמניה השכנה (0.24%).

חוקרים סיפקו סיבות שונות לשיעור הגבוה, החל מהעובדה שהנגיף התפשט בבתי אבות ובתי חולים או שהבדיקות האיטלקיות לא נעשו בצורה רחבה מספיק, דרך העובדה כי התפרץ באזור מצומצם יחסית, מה שגרם לקריסה של הטיפול במערכת הבריאות, ועד לגיל המבוגר הממוצע של האיטלקים (10 שנים יותר מאשר הממוצע ב-OECD). שיקול נוסף שאולי היטה את הנתונים הוא הדיווחים לפיהם הצוות הרפואי "בחר" לטפל רק בצעירים ללא מחלות רקע כדי להציל אותם, בשל מצוקה חמורה במנשמים ובמיטות טיפול נמרץ.

בכל מקרה, אל הדיון הזה הצטרף היום מסמך רשמי של שירותי הבריאות האפידמיולוגיים של איטליה, שניסו להציג פילוחים שונים על סמך בחינת 18% ממקרי התמותה עד אתמול באיטליה (355 מתוך 2,003 בני אדם, לא נמסר כיצד נבחר המדגם). כאמור, המסמך מציין כי רק שלושה קורבנות היו ללא כל מחלת רקע אחרת, וכי הם היו מבוגרים. מתחת לגיל 40 לא מת אף איטלקי ללא מחלות רקע. לפי הנתונים, כ-75% מהקורבנות סבלו מיתר לחץ דם, כ-35% מסוכרת וכ-33% מבעיות לב.

הגיל הממוצע של הקורבנות באיטליה עמד על 80 שנה. רק 30% מהם היו נשים. החציון של החולים בקורונה עמד על 63 שנים (לא נמסר הגיל הממוצע). זמן התמותה הממוצע מרגע אבחון התסמינים היה שמונה ימים, שמחציתם בממוצע היו באשפוז בבית חולים. לפי הנתונים, חמישה בני אדם מתוך 2,003 הקורבנות היו בגילאי 30-39, 12 בגילאי 40-49, 56 בגילאי 50-59, 173 בגילאי 60-69, 707 בגילאי 70-79, 852 בגילאי 80-90, 198 בגילאי 90 ומעלה. יותר משני שלישים מהחולים היו ממחוז לומברדיה בצפון המדינה. הנתונים הם ראשוניים ולא עברו בקרת עמיתים כחלק ממחקר מסודר.