זהירות, עוקץ פיננסי: כך מנצלים שרלטנים את משבר הקורונה

המשטרה והרשות להגנת הצרכן מדווחות על עלייה בדיווחים אודות אירועי הונאה שונים, כשהעיקרי שבהם הוא "עוקץ פיננסי" - הצעות להלוואה שרבים מאיתנו מקבלים בהודעות טקסט, כאשר מדובר בפעילות שנועדה לאיסוף פרטי חשבונות בנק של אזרחים ולקיחת כספים במרמה

צעירים עם מסכות בנתב"ג / צילום: Amir Cohen, רויטרס
צעירים עם מסכות בנתב"ג / צילום: Amir Cohen, רויטרס

לא רק מפייק ניוז שאנשים חסרי לב ומצפון מפיקים בימים אלה צריך הציבור להיזהר, אלא גם מאותם שרלטנים הבוחרים לנצל את המצב ולהוציא כספים במרמה מאנשים שנקלעו לבור כלכלי, באמתלה של הלוואה שתוכל לסייע להם בדיוק בתקופה זו.

משטרת ישראל והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מדווחות על עלייה בדיווחים אודות אירועי הונאה שונים, כשהעיקרי שבהם הוא "עוקץ פיננסי" - כלומר הצעות להלוואה שרבים מאיתנו מקבלים בהודעות טקסט, כאשר מדובר בפעילות שנועדה לאיסוף פרטי לקוחות ופרטי חשבונות בנק של אזרחים ולקיחת כספים במרמה.

מתחילת התפרצות נגיף הקורונה בישראל התקבלו במשטרה וברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יותר מ-40 תלונות חדשות בנושא. ברשות להגנת הצרכן נמצאות כ-50 חברות תחת חקירה בנושא העוקף הפיננסי, מתוך כ-80 חברות שזוהו כפעילות בתחום. 

מתווה הפעולה מתבצע באמצעות שליחת מייל או מסרוני SMS המכילים קישורית לאתר הנחזה לחברה לגיטימית להשארת פרטים בנושא הלוואות חוץ-בנקאיות בריביות אטרקטיביות ברשתות החברתיות או שיחות טלפון יזומות על-ידי מוקדן, כמו גם באנרים ודפי נחיתה ברשת. בשלב הבא הקורבן משאיר פרטים ולאחר זמן קצר מקבל שיחת טלפון מ"נציג ייעוץ פיננסי" למתן "הלוואות פיננסיות". 

הודעה זדונית של הלוואה דרך הנייד / צילום: צילום מסך
 הודעה זדונית של הלוואה דרך הנייד / צילום: צילום מסך

במהלך ההתקשרות המתבצעת רובה ככולה טלפונית, מתבקש הפונה להעביר סכום של מאות ואלפי שקלים לחשבון בנק שנמסר לו עבור פתיחת תיק הלוואות, תוך אימות פרטים אישיים, בהם פרטי מספר כרטיס אשראי, סיסמה לחשבון בנק ועוד. דמי פתיחת התיק מגיעים גם ל-2,000 שקל. 

"משטרת ישראל והרשות להגנת הצרכן מבקשות מהציבור להגביר ערנות בעיקר בעת הזאת, בכל קבלה של הודעת דואר אלקטרוני ו/או הודעת SMS בהן מבקשים להזין אמצעי זיהוי, פרטי חשבון בנק ו/או כרטיס אשראי. כמו כן, לא למהר להתחייב ולהעביר כספים. מומלץ לבדוק באיזו חברה מדובר - האם מדובר בחברה מוכרת ואמינה, כמו גם לבדוק במשרד האוצר - מאגר נותני שירותי מטבע - כי מדובר בחברה הנמצאת במאגר רישיונות שירותים פיננסיים במשרד האוצר".