תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

בלי פייק ניוז: כל מה שכדאי לדעת על הקורונה

המשבר בעיצומו, המספרים מבהילים והרשת לא נחה • אנחנו כאן כדי לעשות קצת סדר בעניינים • עד כמה יעילה המסכה, האם החיסון בדרך ואילו אפליקציות רפואיות עשויות לסייע לכם?

ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כמגיפה עולמית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כמגיפה עולמית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

תסמינים

חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה. דומה לתסמיני שפעת. במקרים חמורים עלול להתפתח לדלקת ריאות, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי-ספיקת כליות ואף למוות.

דגירה

בדרך כלל כעבור חמישה ימים מרגע ההידבקות מופיעים התסמינים. לעיתים נדירות לאחר יותר מ-12 יום, ולכן הבידוד נקבע ל-14 יום. ייתכן שנשאים יכולים להדביק בעת הדגירה לפני שמופיעים תסמינים, אבל עדיין אין על כך מידע ודאי.

הדבקה

הנגיף עובר בעיקר בטיפות. טיפת רוק של חולה שמשתעל או מתעטש היא זו שגורמת להדבקה. אך ייתכן גם שמשטחים יעבירו את הנגיף, והוא אף עלול להיות מועבר דרך הפרשה לצואה.

בידוד

מי שבבידוד אינו יכול לצאת מהבית, לחלוטין. עליו לשהות בחדר נפרד ומאוורר עם דלת סגורה. יציאה מהחדר לפעולה הכרחית תהיה לזמן קצר, ויש לכסות את הפה והאף. יש לשטוף ידיים, לחטא ולייבש במגבת נייר לפני ואחרי הכנת האוכל, בזמן האכילה ובעת שימוש בשירותים. כדאי להשתמש בשירותים נפרדים. אם יש כמה מבודדים בבית, הם יכולים לשהות באותו חדר. עם הופעת תסמיניםיש להתקשר למרפאה, למוקד קופת חולים  או למוקד 101 של מד"א. במקרה של הגעה לקופת חולים או חדר מיון יש ליידע את המרפאה מבעוד מועד ולהימנע מנסיעה לשם בתחבורה ציבורית.

הנחיות

אין לקיים אירועים בכלל. ילדים אינם מבקרים במסגרות החינוך. יש להימנע מביקורים בבתי חולים. יש להימנע מביקורים במוסדות לקשישים. כשיש צורך במלווה, להסתפק במלווה אחד. למי שיש סימפטומים אינו יכול ללוות חולה או לבקר במוסדות לאוכלוסייה הקשישה. קשישים, ובפרט אלה עם מחלות רקע או עם מערכת חיסון חלשה, מתבקשים לצמצם מגע ככל האפשר תוך שמירה על שגרה.

מסכה

יעילותה של המסכה בהגנה מוגבלת, ואין המלצה לחבוש מסכה בשגרה. היא יכולה לסייע
לחולים לא להפיץ את הנגיף. לבעלי תסמינים כדאי לעטות מסכה, וכן כל מי שמטפל בחולה חשוד או מאומת.

היריון

אין מידע על פגיעה בעוברים וביילודים כתוצאה מהדבקה של האם במהלך ההיריון. תינוקות שנולדו לאימהות חולות לא נשאו את הנגיף. לא נמצא נגיף גם בחלב אם, לכן הוא כנראה אינו מועבר בהנקה. עם זאת, על האם להקפיד על רחיצת ידיים יסודית לפני ההנקה או שאיבת החלב ועל כיסוי האף והפה בעת ההנקה.

בעלי חיים

בעלי חיים אינם נדבקים או מדביקים. אסור לנמצא בבידוד לצאת לטיול עם כלב. כדאי לבקש מאדם שאינו בבידוד שיטייל עם הכלב. אפשר לגעת ברצועה, אך מי שמוציא את הכלב לטיול חייב להקפיד על שטיפת ידיים אחרי כן.

חיסון

חברות רפואיות ומעבדות רבות ברחבי העולם עומלות על מציאת חיסון. הפיתוח דורש זמן,
ומומחים סבורים שתחלוף כשנה עד שיימצא. למדענים נדרשת תקופה לניסוי קליני מצומצם בבני אדם כדי לבדוק את יעילותו של החיסון, ואז נדרשים אישורים לשימוש בקרב הציבור הרחב.

לכתבות נוספות במתחם "ימי קורונה" הקליקו כאן>>

נגיף הקורונה - מגיפה עולמית

ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כמגיפה עולמית. יו"ר הארגון קרא לכל המדינות להתגייס כדי לבלום את ההתפשטות, ואמר כי כולן יכולות יחד לשנות את המגמה כדי להגן על אזרחי העולם. הגדרה של מגיפה היא כשמחלה מידבקת מתפשטת במהירות מאדם לאדם בחלקים רבים בעולם. מאז שהתגלה הנגיף בעיר ווהאן שבסין בחודש דצמבר הטילו מדינות רבות מגבלות נרחבות על תנועת אזרחיהן, סגרו בתי ספר וגבולות.
בסין הצליחו לבלום את התפשטות הנגיף באמצעות צעדים דרקוניים, אך הוא כידוע עדיין
משתולל בכמה מדינות, ובראשן איטליה ואיראן.

רפואה מרחוק

כשהנגיף קורונה מתפשט ועשרות אלפים שוהים בבידוד, רפואה מרחוק היא מהאמצעים החשובים עבור מי שזקוק לשירות ובדיקות רפואיות שונות, אך מנוע מלהגיע לקופות החולים. בישראל פועלות חברות טכנולוגיה שמתמחות ברפואה מבוזרת (רפואה מרחוק), המאפשרת הימנעות מהגעה לקופות החולים. חברת ההייטק healthy.io פיתחה בדיקת שתן ביתית לאנשים שחשים תסמינים של דלקת בדרכי השתן ולנשים בהיריון שזקוקות לבדיקות כאלה.

Tyto היא אפליקציה לאבחון רפואי מיידי של בעיות בריאות. בעזרתה אפשר לבדוק את מצב הלב, הגרון, האוזניים ועוד.

Binah.Al - אפליקציה לאבחון רפואי מיידי, המבוססת על בינה מלאכותית וזיהוי פנים. מאפשרת לזהות בקלות ובאופן מדויק מדדים רפואיים בהסתמך על תמונה שנלקחה על ידי מצלמת הסמארטפון, הטאבלט או הלפטופ. סוגי המדדים שניתן לאבחן באמצעות ה"סלפי" הם דופק לב, קצב נשימות, רמת החמצן בדם ומידת הלחץ הנפשי. מדובר בבדיקה שאפשר לבצע בבית. זמני האבחון קצרים ונעים בין כמה שניות לשתי דקות. מתבצעת מדידה של השינויים הקטנים ביותר בצבע מתחת לאפידרמיס בעור, הנגרמים על ידי שינויים בזרימת הדם ומושפעים מפעימות הלב.

MY Home Doc - פיתוח טכנולוגי המאפשר צילום האוזניים, הגרון והאף, האזנה ללב ולריאות, ואף בדיקת רמת החלבון בדם מהבית, והכול נשלח בזמן אמת לרופא.

SOMARIS - מכשיר שמצלם בעצמו ומפענח בדיקות אולטרה-סאונד היישר מהבית, ללא
צורך ברופא מומחה.

דמי אבטלה, חופשה ללא תשלום

משבר הקורונה מחייב חברות רבות להוציא את עובדיהן לחופשה ללא תשלום (חל"ת). בשלב זה לא ברור כמה זמן תימשך החופשה הכפויה, שמותירה את העובדים ללא מקור הכנסה. למה זכאים העובדים ומה עליהם לעשות?

על פי לשכת התעסוקה: כל עובד שיוצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק למשך 30 ימים לפחות עשוי להיות זכאי לדמי אבטלה, ללא קשר למשבר הנוכחי. לעובדים שהוצאו לחל"ת לתקופה של 30 יום לפחות בשל צמצומים עקב משבר הקורונה, בתאריכים שבין 1 במרץ ל-1 ביוני, ניתנו הקלות מיוחדות על ידי המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה.

כך, בעוד שקבלת דמי האבטלה בשגרה מותנית בכך שהעובד ניצל את כל ימי החופשה הצבורים שלו - עובד שיצא לחל"ת בשל משבר הקורונה יוכל לקבל דמי אבטלה כבר מהיום הראשון, ללא קשר למספר ימי החופשה שנותרו לו. הזכאות לדמי אבטלה מותנית בכך שהעובד עומד בתנאים הנדרשים, כגון גיל ותקופת אכשרה, שבהם אין שינוי.

עובדים שאולצו לצאת לחל"ת בעקבות משבר הקורונה יכולים להתייצב בשירות התעסוקה פעם בחודש, במקום פעם בשבוע - עד סוף תקופת המשבר והחל"ת, או עד להפנייתם לעבודה מתאימה.

כדי ליהנות מהנוהל המקל, המתייצבים שזו התייצבותם הראשונה יכולים לבצע רישום ראשוני ללשכת התעסוקה באתר שירות התעסוקה, שיוכר בכפוף להגעה ללשכה בתוך 14 יום. לחלופין, ניתן לבצע את הרישום הראשוני בלשכה יחד עם מתאמי ההשמה. לאחר מכן, כאמור, העובדים בחל"ת עקב הקורונה יידרשו להתייצב בלשכת התעסוקה אחת לחודש, בין 15 ל-21 בחודש, ולפעול בהתאם להנחיות מתאמי ההשמה.

היה ותימצא עבור המתייצבים הצעת עבודה מתאימה, המתאמים רשאים להפנותם לעבודה. אם העובדים הוחזרו לעבודה, עליהם לעדכן את שירות התעסוקה על ידי פנייה למוקד שירות הלקוחות בטלפון 9687 *.

"לשטח את העקומה"

ההערכה של מומחים ואפידמיולוגים היא שבין 20% ל-60% מהאוכלוסייה הבוגרת ברחבי העולם תידבק בנגיף COVID-19 הגורם לקורונה. המספרים מבהילים, מה עוד שאין עדיין חיסון למחלה. גורמי בריאות הציבור ואנשי מקצוע בארץ ובעולם תומכים במאמצים שיסייעו להפחית את התפשטות נגיף קורונה. המטרה היא "לשטח את העקומה", כלומר לא לאפשר לנגיף להתפשט במהירות אלא במשך זמן רב יותר.

במהלך של התפשטות זיהומית נרשמת תחילה עלייה חדה במספר החולים, מספרם מגיע לשיא, והירידה המיוחלת מציינת את בלימת המגיפה ואף את סופה. סין נמצאת בירידה, אך באיטליה, באיראן ובקוריאה הדרומית, שנפגעו קשות, העקומה עדיין נמצאת בעלייה.

בלי צעדים מחמירים יעבור מספר החולים את יכולת מערכת הבריאות לטפל בהם.

כשהנטל על נותני שירותי הבריאות עצום, וגם יש מחסור בבדיקות, רבים יחלו וייאלצו להיכנס לבידוד, והמערכת לא תוכל לספק טיפול רפואי לכל מי שיזדקקו לכך. זו הסיבה שיש חשיבות לדחיית התפשטות הנגיף על פני תקופה ארוכה יותר.

"שיטוח העקומה" אולי יאריך את משך המגיפה, אבל בדרך זו משרד הבריאות, קופות החולים ובתי החולים משיגים זמן כדי להגיב למשבר. וחשוב יותר, "שיטוח העקומה" מסייע להפחית במידה ניכרת את מקרי המוות.

עזרה נפשית

ער"ן בשיתוף הקואליציה הישראלית לטראומה קו חם למתן מענה רגשי של עזרה ראשונה נפשית. מספר: 1201, שלוחה 6
מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אובדן 050-9949244 , בשעות 12:00 - 20:00
עמותת נט"ל 073-236338 בימים א'-ה', בשעות 12:00 - 22:00

לכתבות נוספות במתחם "ימי קורונה" הקליקו כאן>>