מבצע המוסד להשגת מטושים זוכה לכותרות ברחבי העולם

המוסד השיג מאה אלף בדיקות קורונה ממדינה עלומה, וזכה לסיקור נרחב ברחבי העולם • אבל לא כל הכותרות היו חיוביות

בדיקה לגילוי הדבקה בנגיף הקורונה בארה"ב / צילום: Ted S. Warren, AP
בדיקה לגילוי הדבקה בנגיף הקורונה בארה"ב / צילום: Ted S. Warren, AP

מבצע המוסד להשגת מאה אלף בדיקות קורונה ממדינה עלומה והבאתן לישראל זכה היום לכותרות ברחבי העולם - לא כולן חיוביות. כלי התקשורת הבינלאומיים שמו דגש בתחילה על הדיווחים בישראל לפיהן הבדיקות אינן מתאימות וציטטו את סמנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, שאמר בבוקר, לפי הדיווחים, כי "מה שהמוסד סיפק הוא לא מה שאנחנו צריכים".

"הם מציגים תדמית בינלאומית של יעילות חסרת-פשרות", כתב ה"גרדיאן" היום בסיקור השוטף שלו את משבר הקורונה, "אבל המוסד עומד היום בפני ביקורת לאחר שהתברר כי הבדיקות חסרות רכיב קריטי". "המוסד הביא מאה אלף בדיקות פגומות לישראל", הכריז האתר Axios, בעוד אתר "ניוזוויק" כתב - המוסד הצליח להביא מאה אלף בדיקות, אך ננזף על ידי בכיר ישראל". כלי תקשורת אחרים פירגנו להישג הישראלי. "ישראל מצאה פתרון מבריק למחסור הקריטי שלה בבדיקות - להתקשר למוסד", כתב ה"אייריש טיימס".

בהמשך היום הבהיר משרד הבריאות כי מדובר ב"ערכות חשובות ותקינות" לישראל וכי המשרד מודה למוסד. משרד ראש הממשלה מסר כי המאמצים להשיג בדיקות וציוד רפואי נוסף מרחבי העולם יימשכו, גם באמצעות המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים.

הערב העלה פרופ' גרוטו פוסט בנוסח דומה ב"פייסבוק", בו הוא כותב כי "ערכות הבדיקה שהובאו הבוקר על ידי המוסד הן באיכות טובה ונדרשות כדי לפתח את המשך הפעילות המעבדתית בשבועות הקרובים. בשיחת ועידה שערכתי היום ביקשתי מהם את הפריטים הנוספים הנדרשים להמשך ההתמודדות והגופים ממשיכים לעבוד בשיתוף פעולה מלא".

כלי התקשורת הבינלאומיים דיווחו כי הצורך להשתמש במוסד כדי להשיג את הבדיקות מעלה את ההשערה כי מדובר במדינה או מדינות עמן אין לישראל קשרים דיפלומטיים, וייתכן כי מדובר במדינות במפרץ.