סייבר | בלעדי

הכירו את האפליקציה שתסייע למשרד הבריאות לאיתור חולי קורונה

משרד הבריאות שכר בפטור ממכרז את חברת הסטארט-אפ GlobeKeeper לצורך בניית אפליקציה שתתריע על סכנת הידבקות בקורונה. החברה השתתפה באקסלרטור של השב"כ ואוניברסיטת ת"א ומתבססת על שיתוף מידע וולנטרי של הציבור • מקורב לחברה: "האפליקציה לא מעבירה מידע אישי"

צעירות עם מסכות בת"א / צילום: Oded Balilty, AP
צעירות עם מסכות בת"א / צילום: Oded Balilty, AP

משרד הבריאות שכר את חברת הסטארט-אפ GlobeKeeper לצורך בניית האפליקציה שתשמש את המשרד, בעזרת השב"כ, להתריע על סכנת הדבקות בקורונה. כך נכתב בדיווח על פטור ממכרז שפרסם משרד הבריאות אמש (ה'), לפיה עלות הפרויקט היא 1,755,000 שקל.

השב"כ מפעיל בימים אלה מעקב מכוח תקנות שעת החירום המאפשרות איכון מיקום של אזרחים ללא צו בית משפט, ובשלב זה האפליקציה מיועדת לפעול לצד איכון זה במטרה להחליפו, אם יתקינו את האפליקציה בקנה מידה רחב. לפי גורמים המקורבים לחברה, היא תעשה זאת באופן וולונטרי, תוך שמירה על פרטיותם של האזרחים. האפליקציה מיועדת להפוך לזמינה להורדה בתחילת שבוע הבא.

כך זה יעבוד: אזרחים שיבחרו להתקין את האפליקציה יאפשרו לה להקליט את מיקומם עד שבועיים אחורה. ההקלטה במכשירי אייפון אפשרית רק מעת הורדת האפליקציה. המיקום יוקלט וישמר על מכשיר הטלפון עצמו, ולא ישלח החוצה.

אדם שהוריד והתקין את האפליקציה - אם יאובחן כחולה קורונה - יוכל לשלוח את מסלולו למרכז שליטה בלחיצת כפתור, רק אם יבחר לעשות זאת. המסלול הזה יישלח למכשירים של כל מי שהוריד את האפליקציה, ועל גבי המכשירים תתבצע השוואה של המסלולים, מבלי לשתף את מיקומם של המשתמשים.

מי שימצא שהיה בקרבת חולה קורונה מאובחן, לפי הגדרות משרד הבריאות, יקבל התראה על כך שעליו להיכנס בידוד. אדם שקיבל התראה יוכל לבחור אם לדווח למשרד הבריאות על כניסתו לבידוד בלחיצת כפתור או שלא.

פטור ממכרז משמעו ביטול ההליך התחרותי בו חברות שונות מתחרות על מתן השירות למשרד ממשלתי. הפטור ממכרז לפיתוח האפליקציה, שאינו יוצא בדופן בהתחשב במהירות הנדרשת לפיתוח הפרויקט, מנומק בדיווח משרד הבריאות כך: "המציאות השוררת כיום, אשר לגביה אין צורך להכביר מילים, מצריכה יכולת ניהול וניטור מיידית של נשאי וחולי הקורונה. יכולת זאת נדרשת 'לנוכח הנסיבות בהן כמויות חולי הקורונה מתגברת מיום ליום".

גורמים המעורים בעניין סיפרו ל"גלובס" כי משרד הבריאות בחן בשבועות האחרונים מספר חברות, בהן חברות טכנולוגיה גדולות וסטארט-אפים, ובמקביל בדק אפשרות של פיתוח פנימי. GlobeKeeper נבחרה לעבוד על הפרויקט וכך היא עושה מאז סוף השבוע האחרון. את הבדיקות קיים משרד הבריאות יחד עם נציגים של מערך הסייבר הלאומי ותוך שיתוף פעולה עם שירות הביטחון הכללי.

לפי אותם גורמים, החברה נבחרה בשל הטכנולוגיה שלה, המאפשרת להקליט מיקום מדויק של מכשירי סלולר וכן לשמור על המידע מוצפן ומאובטח. החבר העושה שימוש בטכנולוגיות GPS, בלוטות' ו-Wifi כדי לאגן מיקום מדויק של מכשירי סלולר במרחב. כך, ניתן לדעת באיזו קומה אדם נמצא בתוך בניין. המשמעות היא שאדם שנמצא באותו הבניין עם חולה קורונה, אך לא באותה הקומה, לא יקבל התראה שעליו להיכנס לבידוד.

גורם המקורב לחברה סיפר ל"גלובס" כי ייחוד נוסף של החברה הוא היכולת לאפשר שליחת מידע מוצפן ממגדלי תקשורת סלולארית למכשירים וההפך, בין אם מידע על מיקום, סרטוני וידיאו, וכל מידע אחר. כוחות מבצעיים נוטים להשתמש במכשירי רדיו, והחברה מאפשרת להם לעבור לתקשורת סלולארית, מבלי לוותר על אבטחת המידע. עוד הוא סיפר כי החברה נמצאת במשא ומתן עם ממשלות נוספות לגבי פיתוח אפליקצייה לניטור הקורונה גם עבורן.

GateKeeper הוקמה בשנת 2016 על ידי דן פלג המכהן כמנכ"ל, ושי סלובודוב, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות. סלובודוב הוא בוגר קורס ממר"מ ומתכנת בשירותו הצבאי, ופלג שירת גם הוא בתפקיד טכנולוגי, וייסד סטארט-אפ בתחום תקשורת המובייל האזרחית, וכן כיהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות של InnoBots, חברה שפיתחה רובוטים לשימושים צבאיים ואזרחיים. החברה גייסה מעט יותר מ-1.5 מיליון דולר מאז היווסדה, לפי IVC, ובין משקיעותיה נמצאות הקרנות טאו ונצ'רס של אוניברסיטת תל אביב, ו-500 Stratups.

למרות הטכנולוגיה המרשימה של החברה, היא הצליחה להישאר יחסית אנונימית, וכמה גורמים בכירים בתעשיית הסייבר אמרו ל"גלובס" כי אינם מכירים את החברה. אז מאיפה בכל זאת משרד הבריאות הגיע אליה? יתכן שהדבר נעוץ בכך שהחברה השתתפה בשנה שעברה ב-Xcelerator, המאיץ הטכנולוגי של אוניברסיטת תל אביב בשיתוף השב"כ.

התכנית הוקמה ב-2018, והיא מיועדת ליזמים בתחילת דרכם, בעלי הוכחת התכנות טכנולוגית ושאינם דווקא "ביטחוניים" במהותם, אך הטכנולוגיה שלהם יכולה להיות מיושמת בהקשרים שמעניינים את השב"כ וארגוני ביטחון אחרים.