פרשנות: נזקים של טריליון דולר - כאשר אין תחתית, אין גם תקרה

מחיר חבילת ההצלה בארה"ב מסלים, וללא מעט רפובליקאים קשה לקבל זאת • אבל גם הם יבינו מה שטראמפ כבר הבין: עדיפות עליונה יש רק אחת - לבלום את התפשטות הנגיף • ארה"ב בצל הקורונה, מדור מיוחד 

פסל "הילדה חסרת הפחד" מול בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
פסל "הילדה חסרת הפחד" מול בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

הערכות של 48 השעות האחרונות מעמידות את נזקי הקורונה על 15% עד 30% מן התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב בשלושת החודשים הבאים. אלה נתונים שאין להם תקדים.

בנק ההשקעות גולדמן סאקס מעריך כי בשבוע שעבר בלבד נוספו 2.25 מיליון אמריקאים למעגל מחוסרי העבודה.

בנסיבות האלה מתרחב והולך היקפה של חבילת ההצלה שהממשל והקונגרס מנסים לעבד. כתבנו כאן בימים האחרונים על תווית המחיר המסלימה: 750 מיליארד דולר לפני עשרה ימים, 850 מיליארד לפני שבוע, טריליון (1,000 מיליארד) לפני חמישה ימים, 1.2 טריליון לפני שלושה ימים.

הנה כי כן, אף על פי שאף אחת מן התוויות האלה עדיין לא קרמה עור וגידים בתהליך החקיקה, הסכום המבוקש כמעט הוכפל.

יועצו הכלכלי הראשי של הנשיא, לארי קאדלו, הכריז אתמול שהממשל רוצה שני טריליון דולר, שווה-ערך של עשירית התוצר המקומי הגולמי.

הפרדוקס של ההצלה

ההיגיון הוא כמעט בלתי נמנע: כאשר אין תחתית, אין גם תקרה. הניסיון הזה למנוע התמוטטות שונה מעיקרו מנסיונות קודמים וממשברים קודמים. חבילות הצלה קודמות ניסו לאושש את הפעילות הכלכלית באמצעות סובסידיות או תכניות תעסוקה. החבילה הזו מנסה להשיג את ההפך: לאפשר לאנשים להישאר בבית, כדי לקיים את התנאי החשוב ביותר של המאבק בקורונה: "מרחק חברתי".

לשון אחר: להצלה הזו אין תכלית כלכלית, לפחות לא מיידית. לא קל להבין את הפרדוקס הזה, ויש לא מעט חברי קונגרס, בייחוד רפובליקאים, המתקשים להסכים בן-לילה על תוספת של שני טריליון דולר לחוב הלאומי של ארה"ב (העומד כבר על 23.5 טריליון).

אבל מועט הספק שהמהססים יתרצו בתוך זמן קצר. הנשיא ומנהיגיה הרפובליקאים בסנאט ובבית הנבחרים תובעים פעולה מיידית.

עדיפות עליונה יש רק אחת: לבלום את התפשטות הנגיף לפני שיהיה סיכוי כלשהו להדביר אותו. שוררת הסכמה פחות או יותר כללית שהחודש הבא יהיה קשה מאוד כמעט מכל בחינה שהיא.

המדינות הדמוקרטיות מחמירות

80 מיליון אמריקאים יהיו במעצר-בית החל ממחר, יום ב׳, והמספר הזה יגדל ויילך בימים הבאים.

הממשל בוושינגטון החליט להשאיר החלטות מן המין הזה בידי מושלי המדינות, אם כי לא ברור מה תהיה עמדתו אם מדינות נוספות יסרבו ללכת בדרכן של קליפורניה, ניו יורק אילינוי, ניו ג׳רזי ואורגון שהחליטו על מה שמכנים בארה"ב "מקלט על המקום". יתכן שהבאה בתור תהיה לואיזיאנה, בחוף הדרומי של ארה"ב, על מפרץ מקסיקו, שבה נרשמה עלייה חדה במקרי הקורונה בימים האחרונים, שנייה בגודלה אחרי ניו יורק, גדולה מזו של קליפורניה.

ניו ג׳רזי (המושווית לעתים קרובות עם ישראל בגלל הדמיון בשטח ובאוכלוסיה) היא המצטרפת האחרונה אל מדינות-העוצר. החלטת המושל שלה הוכרזה במוצאי שבת לאחר ששרת הבריאות של ניו ג׳רזי, ג׳ודי פרסיקלי, הכריזה: "אני ללא ספק אלקה בווירוס; כולנו נלקה בווירוס".

היא מייסדת את ההנחה הזו על אלגוריתם, המנבא את היקף התפשטותו של הנגיף. היא מניחה שהיא, והרוב הגדול של הלוקים, יתנסו בזיהום קל שיימשך רק ימים מעטים.

אין זה מקרה, כנראה, שחמש המדינות המחמירות ביותר נמצאות בשליטת המפלגה הדמוקרטית. שום "מדינה אדומה" (אדום הוא משום מה הצבע הלא-רשמי של הרפובליקאים) אינה רומזת על כוונה להצטרף. טקסס ופלורידה הן הגדולות ביותר הנמצאות בשליטת הרפובליקאים.

אגב, בחלק מן המדינות יש יוזמות-עוצר מקומיות, ברמה של מחוזות.

בהשראת הנשיא טראמפ, רפובליקאים נטו מלכתחילה להמעיט מסכנת הקורונה, ורבים מהם ייחסו את ה"פאניקה" לסנסציונליזם עיתונאי או למזימה דמוקרטית להכשיל את הנשיא. הדעות האלה אמנם לא נעלמו לחלוטין, אבל נשמעות הרבה פחות. רשת פוקס, למשל, שמגישיה הבכירים העניקו במה לטענות על קונספירציה נגד הנשיא, עשתה פניית פרסה. איש מכוכביה אינו מכחיש עוד את סכנת הקורונה.

"הגלגל התהפך באופן מדהים"

איש כמובן אינו מכחיש את התוצאות הכלכליות של האסון האפידמיולוגי. הכלכלן הראשי של MUFG (הזרוע הפיננסית של מיצובישי), כריס ראפקי, מייעץ ללקוחותיו להיפטר מכל החזקותיהם "לפני שכל ארה"ב תיסגר".

ראפקי, הידוע בלשונו המחוספסת, מתאר את המשבר במלים האלה: "הגלגל התהפך באופן מדהים, והכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה הפכה לכלכלה הרעה ביותר בהיסטוריה בתוך פחות מחודשיים. המיתון המהיר ביותר בהיסטוריה. כאשר איש אינו מוציא פרוטה, היא תישאר כזאת זמן ארוך מאוד, מאוד".

זה כמובן אינו המסר שהנשיא רוצה להשמיע. "אנחנו נעוף כמו טיל לחלל ברגע שהדבר הזה ייפתר… אנחנו חושבים שתהיה התאוששות באמת מהירה מאוד", הוא אמר ביום ה׳.

אין לתקווה הזו על מה שתסמוך, חוץ מן המטפיזיקה של משאלותיו. יש להכרזה הזו שתי כתובות: פוליטית ופיננסית. הוא מדבר אל הבוחרים בשנת בחירות; והוא מדבר אל הבורסה, שהשלימה ביום ו׳ את מחיקת כל רווחיה מאז השבעתו לנשיא (הדאו עמד בסוף שבוע המסחר על 19,174. הוא עמד על 19,827 ביום השבעתו של טראמפ, 20 בינואר 2017).

הנשיא מתאושש?

איך ישפטו אותו הבוחרים? זה תלוי בשורה של משתנים. סחריר (ספין) פוליטי שבעה חודשים לפני הבחירות לא ישפיע עליהם. תשפיע בהחלט התנהלותו בשבועות הבאים כ"מנהיג בימי מלחמה" (כפי שהוא מתאר את עצמו). איכות מנהיגותו מועמדת במבחן מדי יום ביומו, בייחוד מאז הנהיג תדרוך-צהריים בבית הלבן יחד עם חברי קבוצת המשימה שהקים.

הוא היה רשאי בהחלט להתעודד מסקר מפתיע של רשת הטלויזיה אי.בי.סי ביום ו׳, אשר הראה כי 55% מהאמריקאים סומכים את ידיהם על טיפולו במשבר, ורק 43% שוללים. זו רמה חסרת תקדים לחלוטין של תמיכה בנשיא, הסובל מגרעון כרוני של אהדה. אם הסקר הזה מייצג מגמה, אפשר לטעון שמשתנה כיוון נשיבתה של הרוח הפוליטית בארה"ב. אבל כמובן מוקדם מדיי להשמיע טענה כזאת.

המספרים האחרונים

ואלה נתוני המגיפה ב-7 בבוקר (שעון ישראל):

26,867 מקרים ידועים של אמריקאים שלקו בנגיף. 348 מתו. 178 החלימו. מן הלוקים, 703 מתוארים "קריטיים" (3%). כל השאר מתוארים כ"מקרים קלים".

מדינת ניו יורק מובילה עם 12,324 מקרים ידועים, עליה של 1,952 ב-24 השעות הקודמות. בקליפורניה, עם 1,511 מקרים ידועים, נרשמה עליה קטנה יחסית, של 120 מקרים. העליות הגדולות ביותר, קצת יותר ממאה כל אחת, נרשמו בטקסס ובפלורידה.

רשימות קודמות ב http://yoavkarny.com/ ובhttps://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny