התחרטה? ישראל קנדה מנסה לשפר עמדות בעסקת מנרב פרויקטים

ישראל קנדה, שמנייתה צנחה ב-50% מתחילת מרץ, מעדכנת לגבי רכישת מנרב פרויקטים ב-560 מיליון שקל כי מגפת הקורונה "שינתה לחלוטין את התשתית העובדתית שעליה נשען ההסכם, לרבות ציפיות הצדדים הקשורות בכך" • גם רכישת אלעד מגורים החדשה מידי תשובה אינה ודאית

ברק רוזן ואסי טוכמאייר, בעלי השליטה בחברת ישראל קנדה / צילום: איל יצהר
ברק רוזן ואסי טוכמאייר, בעלי השליטה בחברת ישראל קנדה / צילום: איל יצהר

קריסת השווקים בעקבות "בהלת הקורונה" וההשלכות הנרחבות של המצב הנוכחי על הפעילות העסקית בישראל ובעולם מעמידה בספק שלל עסקאות שדווחו בתקופה האחרונה על-ידי חלק מהחברות הנסחרות בתל-אביב.

חברת ייזום הנדל"ן ישראל קנדה , שנמצאת בשליטתם של ברק רוזן ואסי טוכמאייר, קיבלה "רגליים קרות" בעקבות המפולת בשווקים - ונראה כי היא מתכוונת לסגת מאחת העסקאות הגדולות שנחתמו באחרונה בשוק הנדל"ן המקומי - רכישתה של חברת מנרב פרויקטים . זאת, בזמן שמניית ישראל קנדה צנחה מתחילת מרץ בכ-50% לשווי שוק של פחות ממיליארד שקל.

במסגרת עסקת הרכישה, אמורה הייתה ישראל קנדה - בחלקים שווים עם האחים נקש - לרכוש את מלוא מניותיה של מנרב פרויקטים, לפי שווי חברה של כ-560 מיליון שקל לחברה הנרכשת, הנמצאת בשליטת מנרב אחזקות  של אברהם קוזניצקי ופועלת בתחום של ייזום פרויקטים למגורים.

הבוקר עדכנה ישראל קנדה בדיווח לבורסה כי מגפת הקורונה "שינתה לחלוטין את התשתית העובדתית שעליה נשען ההסכם, לרבות ציפיות הצדדים הקשורות בכך", ובהן ההשלכות על פעילותה של החברה הנרכשת. בעקבות שינוי מצב הדברים, ישראל קנדה הציעה למוכרים "לקיים בדחיפות פגישה, על מנת לדון באפשרויות העומדות בפני הצדדים בכל הנוגע להמשך קידומו של ההסכם". 

מניית מנרב פרויקטים צללה הבוקר בכ-15% והשלימה צניחה של יותר מ-30% מאז הדיווח הראשון על אודות העסקה בדצמבר האחרון, לשווי שוק של פחות מ-400 מיליון שקל - נמוך ב-30% מהמחיר שבו סוכמה העסקה. 

העסקה עם תשובה מוטלת בספק

עוד עסקת רכישה של ישראל קנדה המוטלת בספק לנוכח החרפת הירידות בשווקים, היא זו של חברת הנדל"ן הפרטית אלעד מגורים החדשה, מידיו של יצחק תשובה. העסקה דווחה לפני פחות משבועיים, בעקבות קריסת מניותיה של קבוצת דלק  שבשליטת תשובה והלחץ שבו נתון תשובה לממש נכסים כדי להגדיל את הבטוחות לבנקים. 

בין הצדדים נחתם "זיכרון דברים מחייב" למכירת 71% ממניותיה של אלעד מגורים החדשה לידי ישראל קנדה, תמורת 205 מיליון שקל - סכום שמשקף לחברה הנמכרת שווי של כ-290 מיליון שקל. ואולם, בימים האחרונים עדכנה ישראל קנדה על כמה תוספות לזיכרון הדברים שנחתם בין הצדדים.

בין השאר, דורש ההסכם המעודכן הוספת בטוחה להבטחת התחייבויות החברה הנרכשת, עם העברת 25% ממניותיו של תשובה בחברת אלעד מגורים ובחברה הבת אלעד מגורים החדשה, לנאמן, ורישום שיעבוד על החזקות אלה. עוד נקבעו מגבלות על ביצוע הקצאת מניות או ניירות ערך המירים למניות באלעד מגורים והחברה הבת שלה. נוסף על כך, נדחה המועד לאישור דירקטוריון ישראל קנדה לעסקה בחודש נוסף (עד ל-19 באפריל), וגם שונו התנאים בנוגע לאישור בית המשפט לשינוי מבנה החברה הנרכשת, הקשור לפיצול אלעד מגורים החדשה והחברה הבת אלעד ישראל מגורים.

בימים האחרונים סיכמה ישראל קנדה את 2019 בחיוב, עם זינוק של יותר מפי 5 ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-115 מיליון שקל, אחרי שיפור של 38% בהכנסותיה, שהצטברו ל-339 מיליון שקל.

הונה העצמי של ישראל קנדה צמח ב-11%, ל-677 מיליון שקל, וכן החברה דיווחה על יתרות מזומנים של כ-300 מיליון שקל "לאחר שהשלימה הנפקת מניות לאחר תאריך המאזן של כ-191 מיליון שקל מגופים מוסדיים מובילים ומבעלי השליטה בחברה" - מה שמאפשר לה להוציא לפועל עסקאות רכישה משמעותיות.

דאגה בבנקים מירידת שווייה של דלק

מכירתה האפשרית של חברת אלעד מגורים החדשה על-ידי תשובה עלתה על הפרק, כאמור, אחרי קריסתה של מניית קבוצת דלק בכ-70% מתחילת השנה. נפילה זו הורידה בחדות את שווי מניותיו של תשובה בקבוצה, המשמשות בטוחה להלוואה מבנק הפועלים - מה שגורם לדאגה במערכת הבנקאית.

בתוך פחות משלושה חודשים "נחתך" שווי החזקותיו של תשובה בקבוצת דלק בכמעט 3 מיליארד שקל, לשווי נוכחי של כ-1.1 מיליארד שקל - לעומת שווי של קרוב ל-4 מיליארד שקל בתחילת 2020. 

על פי הערכות, היקף החובות הפרטיים של תשובה עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, ככל הידוע, בעיקר לבנקים הפועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט, המעוניינים בחיזוק הבטוחות כנגד ההלוואות, בהתאם לקובננטים שנקבעו מבעוד מועד, ולהחזרים שיקטינו את היקף החוב. 

אלעד מגורים החדשה הוקמה בדצמבר 2019, כשלחברה נוצקה פעילות שהועברה מהחברה האם, אלעד מגורים, שהוקמה ב-1968 והקימה עד היום כ-25 אלף דירות בישראל. אלעד מגורים החדשה מחזיקה כיום בארבעה פרויקטים בבנייה, שני פרויקטים בתכנון וכן עתודות קרקע להקמת חמישה פרויקטים נוספים.