פעילות חלקית ואזהרות מגרמניה: עדכון יומי מענף הרכב בצל הקורונה

הענף בישראל חוזר לפעילות חלקית, המוסכים מקבלים היתר לפעול ובגרמניה מזהירים מניסיונות השתלטות עוינת על יצרניות רכב מצד "ציידי מציאות בין לאומיים"

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

ענף הרכב הישראלי חוזר בהדרגה לפעילות, עם כי בעצימות נמוכה. לפחות ארבעה יבואני רכב מפעילים כיום את אולמות התצוגה במתכונת חלקית למכירה לאחר ביצוע היערכות ייעודית שכוללת הקטנה של כוח האדם, תיאום פגישות טלפוני עם לקוחות, מניעת התקהלויות ושמירה על כללי ריחוק.

בנוסף רוב המוסכים ופעילות החלקים הוחרגה מצו איסור הפעילות בתור פעילות חיונית ומוסכים רבים נערכים כיום לביצוע טיפולים תוך הקטנת המגע עם הלקוחות, כולל איסוף והחזרה של כלי הרכב. עם זאת, הערכות ראשוניות בענף מדברות על ירידה של כ-50% במסירות הרכב החדש במרץ בהשוואה לממוצע החודשי. זאת גם בהינתן גל של ביטולי הזמנות של חברות השכרה בשל הכחדת עונת התיירות של הפסח. בענף גם מעריכים כי בשבועיים האחרונים נרשם גל של פיטורים, בעיקר בחברות שקשורות להשכרת רכב וליסינג.

ובתוך כך הזהיר היום שר התחבורה בממשלה הפדראלית של גרמניה מפני ניסיונות לנצל את משבר הקורונה כדי לבצע השתלטות עוינת על חברות רכב גדולות ועל חברות תקשורת בעלות חשיבות אסטרטגית. זאת בעקבות צלילת הערך של יצרניות רכב ותקשורת רבות במהלך המשבר. השר לא ציין מאיזה כיוון עשויים להגיע הניסיונות אולם בגרמניה מעריכים כי מדובר בעיקר בחברות סיניות, שנהנות מתמיכה ממשלתית.

השר אמר כי הממשלה צריכה להיות ערנית ולנקוט באמצעי נגד כדי למנוע "מכירת חיסול" של חברות רגישות בעלות חשיבות רבה לכלכלה הגרמנית. יצוין כי חששות דומים עולים כיום גם במדינות נוספות. הדברים נאמרים על רקע הודעתה של פולקסווגן כי עוברת להשבתה כמעט מלאה של פעילות הייצור הגלובאלית שלה, כולל מפעילה במקסיקו, ברזיל וארגנטינה. על פי הערכות תעשיית הרכב הגלובאלית מפסידה כיום כ-115 מיליארד דולר בחודש כתוצאה מההשבתה.