משבר הקורונה: הסוכנות קוראת להקים רשת ביטחון למגזר השלישי

הרצוג לנתניהו: "יש צורך ממשי לכונן רשת ביטחון למגזר השלישי, שמספק את שירותי הרווחה למדינת ישראל. חייבים לוודא כי מבטיחים את המשך השירותים הכי חשובים שהמגזר השלישי מספק"

יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית / צילום: תמר מצפי
יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית / צילום: תמר מצפי

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, פנה היום (ב') לראש הממשלה בנימין נתניהו ולכל שרי הממשלה וביקש להקים מהר רשת ביטחון למגזר השלישי, בשיתוף הסוכנות וארגוני המגזר.

"יש צורך ממשי לכונן רשת ביטחון למגזר השלישי, שמספק את שירותי הרווחה למדינת ישראל. חייבים לוודא כי מבטיחים את המשך השירותים הכי חשובים שהמגזר השלישי מספק לישראל", כתב הרצוג לנתניהו.

לדבריו, המוסדות ללא כוונת רווח, החברות לתועלת הציבור וגופים נוספים בישראל מהווים אחוז משמעותי בתל"ג, והם משרתים את עולמות הבריאות, הרווחה, החינוך, ההשכלה הגבוהה, הקשר עם העם היהודי ועוד, כשהם נסמכים בעיקר על עולם הפילנתרופיה.

"לאור משבר הקורונה והצפי בירידה בהכנסות, הם נמצאים כעת באיום משמעותי והרסני, שיפגע בשירותים החברתיים בישראל ובעיקר בחלשים בחברה הישראלית", כותב יו"ר הסוכנות. 

הרצוג מציין כי תמונת המצב העולה מניתוח הצפוי במגזר השלישי מלמדת על ירידה משמעותית במקורות ההכנסה, בשל צמצום ההון הפנוי של תורמים. "בצילו של המשבר תהיה לכך משמעות קשה. כדי למנוע זעזוע שיפגע בשירותים החברתיים, אני מציע דיון חירום איתנו, הסוכנות, ועם הנהגת ארגוני המגזר השלישי, כדי לסכם על כלים נאותים שיאפשרו לעבור את המשבר".

הרצוג מפנה למהלכים שנעשו בשנת 2008, כאשר הוא שירת כשר הרווחה. אז הוקמה קרן סיוע מיוחדת אשר חילצה את ארגוני המגזר השלישי על-פי תבחינים שוויוניים.

במכתב הפנייה של יו"ר הסוכנות לא צוינו שמות של עמותות, אך מדובר בגופים מוכרים בחברה הישראלית המעניקים שירותים חברתיים לכל דורש, ותקציבם מבוסס על תרומות. דוגמאות לגופים מן הסוג הזה הם "עזר מציון" - העמותה הגדולה בישראל בתחום התמיכה הרפואית; "לקט ישראל" - עמותה העוסקת בהצלת מזון למען הקהילה; אגודת ניצן - המשקמת ילדים ובוגרים עם ליקוי למידה וקשיי הסתגלות; או אלו"ט - האגודה למען ילדים ובוגרים עם אוטיזם.

יצוין כי בישראל פועלות אלפי עמותות, מוסדות וגופים מן הסוג הזה. מרבית הגופים אינם בעלי שמות המוכרים לציבור הרחב אך פועלים על בסיס תרומות, לרבות תרומות מיהודים וממוסדות יהודיים בחו"ל.