עיתונאי תאגיד השידור למנכ"ל קובלנץ: החופשות הכפויות הן החלטה פרסונלית

סערת החופשות הכפויות בתאגיד השידור הציבור מסרבת לדעוך: עיתונאי התאגיד שיגרו אמש מכתב למנכ"ל אלדד קובלנץ וביקשו שוב לשנות את דעתו בנוגע למדיניות החופשות החדשה

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור / צילום: יונתן בלום
אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור / צילום: יונתן בלום

סערת החופשות הכפויות בתאגיד השידור הציבורי מסרבת לדעוך: אתמול (א') חתמו על מכתב המופנה למנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ עשרות עיתונאים בתאגיד והפצירו בו לשנות את מדיניות החופשות הכפויות עליה הוחלט לאחרונה.

כפי שנחשף ב"גלובס", ההנהלה הודיעה לאחרונה לעובדי התאגיד על הוצאת עשרות עובדים לחופשה כפויה, זאת למרות שהתאגיד מוגדר כגוף חיוני, ובתקנות לשעת חירום הוא מוחרג במפורש מהצורך לשחרר עובדים לחופשה. יצוין כי לפי תקנות המשק לשעת חירום בתאגיד יכולים להוציא מספר עובדים לחופשה, אך התקנות נתונות לפרשנות, ובתאגיד בחרו לקחת את זו המקלה ביותר.

"אנו מבינים את גודל השעה", כתבו עיתונאי התאגיד לקובלנץ, "ובהחלט מוכנים לשאת בנטל הלאומי הנדרש. עם זאת, במיוחד בימים אלה דרושה גם אצלנו פנימה אחריות וערבות הדדית. ערבות הדדית היא דבר שדווקא מחזק ארגון ולא מחליש אותו. אשר על כן הופתענו לשמוע את החלטתכם, לפיה את הנטל הלאומי יישאו על כתפיהם כמה עובדים ללא הגבלת זמן ועם אופציה שבתום כילוי ימי החופשה שלהם יוצאו לחל"ת".

ממידע שהגיע ל"גלובס", חלק ניכר מהעובדים שאמורים לצאת לחופשה הם עובדים לשעבר של רשות השידור, שגם בימים כתיקונם חשים לעתים "בנים חורגים" בתאגיד. חלק מהתחושות ניכרות היטב במכתב, בו נטען כי ההחלטה מי ייצא לחופשה כפויה נלקחה ללא התחשבות במצב העובדים המוצאים לחופשה, בין אם הם הורים יחידניים, מפרנסים לבד או שאחד מבני הזוג כבר נפגע כתוצאה מהמשבר. "מדובר בהחלטה פרסונלית", נכתב במכתב.

העובדים טוענים כי ישנם פתרונות נוספים למצב, שמתבצעים במקומות עבודה חיוניים אחרים. כך למשל, המשך עבודה של כל מאות העובדים, כאשר כל אחד מהם תורם שני ימי חופשה שלו ברוטציה (כפי שנעשה בדסק בערבית בתאגיד "כאן"), קיצור ימי עבודה או ויסות שונה שלהם.

עוד עולה מהמכתב כי עובדים רבים נענו ליוזמה של תרומת ימי חופשה. "אלה ימים של סולידריות ואחווה, ולא של פרוד ומחלוקת. כמו שמצפים מאיתנו לנאמנות למקום עבודתנו, אנו מצפים ממקום עבודתנו לנאמנות לעובדיו".

בתאגיד ממשיכים לטעון גם היום (ב') כי ההחלטה להוציא את העובדים לחופשה היא הנחיה של משרד האוצר: "הנחיות הממונה על השכר באוצר לתאגיד הן צמצום ככל האפשר של מספר העובדים הדרוש להבטחת פעילותו החיונית של התאגיד. בנוסף, בהתאם להסכם הקיבוצי שבין ההסתדרות לאוצר, כל עובד שאינו חיוני ייצא לחופשה מעתה ועד תום תקופת ההסכם, ללא רוטציה. 

"הנהלת התאגיד פועלת לאפשר רוטציה של חופשות בין העובדים, שימוש בימי חופש עתידיים גם למי שאין יתרה והקמת בנק תרומת חופש בין העובדים. לצערנו יש גורמים חסרי אחריות, כפויי-טובה ומפיצי כזב, שלא מבינים את גודל השעה. תאגיד השידור ימשיך לדואג לבריאות עובדיו ויעניק שירות לכל אזרחי המדינה בדיגיטל, ברדיו ובטלוויזיה".