משרדי עו"ד | פיצ'ר

משבר הקורונה במשרדי עורכי הדין: עוד פירמות גדולות הודיעו על קיצוצי שכר

בגולדפרב-זליגמן, משרד עורכי הדין הגדול ביותר נכון לעכשיו שהודיע על קיצוץ, יופחתו 25% משכר • עורכי הדין, ושותפי ההון לא ימשכו שכר • קיצוצים רוחביים גם בשבלת, בנשיץ, בתדמור ובבלטר

המשבר הכלכלי המתהווה במשק בעקבות התפשטות נגיף הקורונה וצעדי הממשלה בעניין, ממשיך לתת את אותותיו גם בקרב משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל: ל"גלובס" נודע כי חמישה משרדים נוספים מהעשירייה הראשונה הודיעו על קיצוץ רוחבי בשכר. זאת, בנוסף לשלושה משרדים שהודיעו על כך בשבוע שעבר.
לפי המידע שהגיע ל"גלובס", משרד גודלפרב-זליגמן הודיע לעורכי הדין השכירים שלו על הפחתה של 25% מהשכר החודשי. בנוסף נודע ל"גלובס" כי לעת עתה שותפי ההון במשרד לא יבצעו משיכות שכר, מתוך הבנה כי את מרב הנטל יש להטיל על כתפם של הבכירים במשרד.

משרד גולדפרב-זליגמן, שבו מועסקים כמעט 500 עובדים, מתוכם כ-300 עורכי דין, הוא המשרד השלישי בגודלו בישראל. המשרד שמנוהל על-ידי עו"ד יודי לוי, נחשב לאחד מהמשרדים המובילים בישראל בתחום המשפט המסחרי ושוק ההון.

נכון להיום מדובר במשרד הגדול ביותר בישראל שהודיע על קיצוץ שכר, אך משיחות שערך "גלובס" עם גורמים בכירים בשוק עולה כי למהלך צפויים להצטרף בקרוב משרדים גדולים נוספים.

במשרד שבלת, המשרד השישי בגודלו והמעסיק 211 עורכי דין, הודיעו כי ייערך קיצוץ רוחבי של 20% בשכר כלל העובדים, וכי יוקטנו משמעותית משיכות השותפים. עוד נמסר כי חלק מהצוות הלא-משפטי יוצא לחל"ת.
גם במשרד נשיץ-ברנדס-אמיר המעסיק 280 עובדים, הודיע השותף המנהל של הפירמה, עו"ד טל אליאסף, על קיצוצים. ל"גלובס" נודע כי עורכי הדין השכירים יידרשו להפחית 20% משכרם, בעוד שהשותפים יקצצו בין 40% ל-50% משכרם. עובדי המינהלה והמתמחים לא יקצצו כלל משכרם.

ליאור אבירם, שותף מנהל במשרד שבלת ושות / צילום: אורן דאי
 ליאור אבירם, שותף מנהל במשרד שבלת ושות / צילום: אורן דאי

נשיץ-ברנדס-אמיר, המתמחה בין היתר בתחומי המיזוגים והרכישות וההייטק, מדורג במקום התשיעי מבחינת גודלו, והוא המשרד השלישי מהעשירייה הראשונה בו מתבצע קיצוץ רוחבי בשבוע האחרון, יחד עם משרד גורניצקי ומשרד גולדפרב.

חל"ת בבלטר

שני משרדים נוספים שהודיעו על קיצוצים הם תדמור-לוי ובלטר-גוט-אלוני. המשרד שהקים מי שכיהן בעבר כיו"ר הרשות להגבלים עסקיים (כיום: רשות התחרות), עו"ד וד"ר דודי תדמור, הודיע לשכירים על קיצוץ של 25%, והצהיר בדומה למשרדים נוספים כי מרב הנטל ייפול על כתפיהם של שותפי ההון.

בבלטר-גוט-אלוני, לעומת זאת, הודיעו לכ-50 מהעובדים, המהווים כ-43% ממועסקי המשרד, על יציאתם לחופשה ללא תשלום (חל"ת). לדברי המשרד בהודעתו לעובדים, מדובר במהלך זמני בלבד, שבסופו יוחזרו העובדים המועסקים כיום במשרד לתפקידם. 

בשבוע שעבר דווח ב"גלובס" על קיצוצים בשלושה משרדים נוספים: משרד גורניצקי שם התבצעה הפחתה של 30% בשכר עורכי הדין השכירים ונקבע כי השותפים הבכירים ("שותפי הרווח") לא ימשכו לכיסם רווחים עבור הרבעון שעתיד להסתיים בעוד כשבוע, ויימנעו מלעשות כן עד להודעה חדשה; משרד זיסמן-אהרוני-גייר, שם הודיעו לעורכי הדין על הפחתה של 15% משכרם, שותפי ההון ימשכו שכר שנתי בשיעור של 50% מהמתוכנן, בעוד ששותפי שכר ידרשו לקצץ 25% משכרם; וליפא-מאיר, שם עומד שיעור הקיצוץ על 25%.
בנוסף לקיצוצי השכר, במשרד גורניצקי הוצאו 20 מזכירות לחל"ת. במשרד זיסמן-אהרוני-גייר הודיעו בדואר אלקטרוני שנשלח לכל העובדים כי ייתכן שהם יוציאו חלק מהעובדים לחל"ת של 30 יום לפחות, וכי הם מקימים ועדת חריגים שתטפל בבקשות פרטניות שנובעות מקשיים אישיים.

"מקווים לפצות"

ממשרד גולדפרב-זליגמן נמסר כי "מדובר בהחלטה שקולה ואחראית, המטילה את מרב הנטל על כתפי שותפי הפירמה. בדומה למשק כולו, משרדנו נערך אף הוא לתמורות החדות שהביאה עמה מגפת הקורונה, והנהלת המשרד נחושה לשמור על ההון האנושי המצוין של משרדנו, ובמקביל להמשיך להעניק שירות רציף ומיטבי ללקוחותינו. מתוך תחושת אחריות עמוקה, הציבו עצמם שותפי הפירמה בחזית הפעולות הנדרשות, תוך מטרה למזער את הפגיעה בשאר חברי הסגל של המשרד". 

עו"ד טל אליאסף, השותף המנהל של משרד נשיץ-ברנדס-אמיר, מסר בתגובה: "משרדנו נערך לשינויים המתחייבים בעקבות מגפת הקורונה, תוך שאנו ממשיכים להעניק ללקוחותינו שירות מלא וזמינים עבורם גם בתקופה מאתגרת זו. לצד היערכות זו, המחייבת עמידה בכללים שנקבעו בדבר יכולת עבודה מהמשרד ועבודה מרחוק, אנו נערכים גם לאפשרות שהמשבר יימשך תקופה ממושכת. לפיכך, אנו פועלים להפחתת ההוצאות בתקופה זו, כפי שנוהגים גופים אחראים במשק, וזאת על מנת לצלוח את המשבר בצורה המיטבית.
"כפועל יוצא מכך, אנו נאלצים להפחית גם את התשלומים לחלק מעובדי המשרד, תוך שאנו מקפידים שהשותפים הם אלה שנושאים בחלק הארי של הנטל ואין פגיעה בבעלי משכורות מתחת לרף מסוים. אנו מקווים שנוכל לחזור בהקדם למשכורות הרגילות ולפצות על ירידת השכר".

"מפוכחים ואופטימיים"

ד"ר דודי תדמור, שותף מנהל במשרד תדמור-לוי, אמר בתגובה: "בתדמור-לוי הגדרנו עדיפות מוחלטת לשמירה על צוות המשרד גם בתקופה קשה זו, מתוך מחויבות לעובדינו וללקוחותינו. הזמנים לא יהיו קלים, אבל נצא מהם מחוזקים. מובן שהתאמנו את שכר צוות המשרד למציאות החדשה - ואולם בתדמור-לוי שותפי המשרד, ועוד יותר מכך, הבכירים שבהם, נושאים בעיקר הנטל. אנו מפוכחים, אבל אופטימים, ונחושים לעבור כצוות את המשבר הקשה הזה".

מפירמת עורכי הדין בלטר-גוט-אלוני נמסר בתגובה: "בהמשך להחלטת ממשלת ישראל להפסיק את הפעילות בעת הזו בבתי המשפט ולהגביל את מספר הנוכחים במשרד, ועל מנת להיערך כהלכה ובאחריות לעבודה במתכונת מלאה, הוחלט להוציא חלק מעובדינו לחל"ת (כ-50 עובדים) לזמן מוגבל, כאשר בכוונת המשרד לקלוט את כולם בחזרה מוקדם ככל האפשר. 

"בד בבד, משרדנו נערך לעבודה במתכונת מלאה מהבית, כשההיערכות הינה גם טכנולוגיות וגם ניהולית. "כמו-כן, וכחלק מההירתמות למאבק הלאומי, משרדנו פתח אתר ייעודיי, חינמי, במלחמה הכלכלית והמשפטית במשבר הקורונה".