ניו ג'רזי משחררת 1,000 אסירים: ישוחררו מכלא לפני הזמן - בגלל הקורונה

אפקט הקורונה לא פוסח על מתקני הכליאה: נשיא העליון במדינת ניו ג'רזי הורה לשחרר כ-1,000 אסירים כדי לצמצם את אוכלוסיות הכלא ולהקטין את הסיכון להידבק בקורונה • בישראל, ביום שישי האחרון השר לביטחון פנים קיבל את המלצת השב"ס להוציא אסירים פליליים לחופשה במעצר-בית

בית כלא. 1,000 אסירים בארה"ב ישוחררו / צילום: אלון רון
בית כלא. 1,000 אסירים בארה"ב ישוחררו / צילום: אלון רון

נשיא בית המשפט העליון במדינת ניו ג'רזי, שופט סטיוארט רבנר, הורה לשחרר כ-1,000 אסירים במדינה על-מנת לצמצם את אוכלוסיות הכלא במטרה "להקטין את הסיכון של הידבקות בקורונה". בימים האחרונים נמצאו מספר אסירים וסוהרים בניו יורק, בקליפורניה, באריזונה ובמדינות נוספות כחולים בקורונה - דבר שמאיץ במדינות לקבל החלטות מהירות, כיצד לעצור מגפה פנימית בתנאים הייחודיים של מתקני המעצר ובתי הסוהר.

צו השחרור משפיע על אסירים שנעצרו עקב הרשעות בבתי משפט עירוניים, עבירות פשע מדרגה רביעית או פשעים שמוגדרים "קטנים". הצו ייכנס לתוקף ביום שלישי השבוע. יחד עם זאת, אסירים שעברו בדיקת קורונה ונמצאו חיוביים, לא ישוחררו, יבודדו ויישארו במעצר.

הצו בא בעקבות לחץ מצד עובדי בריאות ברחבי ארה"ב עקב החשש מפני מצב חירום המוני אפשרי בבתי הכלא, בהם האסירים כלואים בתנאים שאינם מאפשרים בידוד חברתי, וקיימת סכנה להידבקות בנגיף.

ארגוני בריאות ועמותות שונות בארה"ב מסבות את תשומת-הלב של המדינה לכך שבבתי הכלא הסגורים השמירה על ההיגיינה נמוכה, ומגע פיזי בין האסירים לבין עצמם וכן עם הסגל הוא לעתים בלתי נמנע או מחויב. בתי הכלא יכולים להפוך במהרה למעין צלחת פטרי שבה הנגיף יכול להתפזר במהירות בין כל השוהים בהם - אסירים וסגל בתי הכלא.

נזכיר כי בישראל, ביום שישי האחרון השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, קיבל את המלצת שירות בתי הסוהר להוציא לחופשה במעצר-בית מוחלט אסירים פליליים תושבי ישראל העומדים לקראת תום תקופת מאסרם. מדובר בחופשה של עד 30 יום, ולאחריה יגיע מועד שחרורם המלא. זאת, במטרה להפחית את סכנת ההתפשטות בבתי הסוהר.  על-פי הערכת שב"ס, בהתאם לקריטריונים אלה, ניתן יהיה להוציא לחופשה מיוחדת כ-500 אסירים.