אדלשטיין לבג"ץ: איני מסכים לאולטימטום, התערבות היועמ"ש אינה במקומה

יו"ר הכנסת: "בכוונתי להעמיד את נושא בחירת יו"ר הכנסת על סדר יומה של הכנסת בהקדם האפשרי, ככל שהנסיבות יצדיקו זאת, למן הימים הקרובים ולא יאוחר מהמועד שבו תכונס הכנסת לצורך כינון הממשלה"

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין חותם על תשובתו לבג"ץ
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין חותם על תשובתו לבג"ץ

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין השיב הערב (ב') לבג"ץ כי הוא לא מסכים לאולטימטום שהציב לו בית המשפט, וכי התערבות היועץ המשפטי לממשלה אינה במקומה.

בהודעה ארוכה שהגיש לבג"ץ ציין אדלשטיין כי הוא פעל בימים האחרונים בכמה הזדמנויות לפי הוראות הדין. "בכוונתי להעמיד את נושא בחירת יו"ר הכנסת על סדר יומה של הכנסת בהקדם האפשרי, ככל שהנסיבות יצדיקו זאת, למן הימים הקרובים ולא יאוחר מהמועד שבו תכונס הכנסת לצורך כינון הממשלה", כתב אדלשטיין.

אדלשטיין ציין כי הצבת אולטימטום על-ידי בית המשפט משמעה שסדר היום ייקבע על-ידי בג"ץ ולא על-ידי יו"ר הכנסת, אשר לו מסור תפקיד זה. "לא בכדי המחוקק קבע כי יש למנות יו"ר קבוע עד לכינונה של ממשלה, ולא קבע כי יש לעשות כן עם כינון הכנסת".

בתקופת המעבר, ציין אדלשטיין, ישנה חשיבות לתת אפשרות למשא-ומתן הקואליציוני להבשיל לכדי קואליציה ולשם כינון ממשלה. "מרווח הזמן שניתן לעניין זה נועד להשיג הסכמה רחבה בדבר זהות יו"ר הכנסת הנבחר, וזאת בשל אופיו הממלכתי של התפקיד", הוא כתב.

אדלשטיין ציין כי התערבות בג"ץ תאפשר ניצול שעת כושר פוליטית לבחירת יו"ר כנסת שאולי יתברר בהמשך כיו"ר לעומתי, אשר יפגע בעבודת הכנסת והממשלה.

"מעולם לא נבחר יו"ר כנסת קבוע בשעה שהייתה אי-בהירות כה גדולה באשר להרכב הקואליציה העתידית. בכל המקרים שבהם נבחר יו"ר כנסת במועד מוקדם, היה זה כאשר ההכרעה בבחירות הייתה ברורה וחד-משמעית", כתב.

אדלשטיין ציין כי קביעת סדר יומה של הכנסת אף הוא נושא פנים-פרלמנטרי מובהק שמצוי בסמכותו של יו"ר הכנסת, וכי אין הצדקה להתערבות שיפוטית חריגה ותקדימית למתן "צו עשה" שיביא להתערבות בית המשפט הנכבד בעניין פנים-פרלמנטרי.

"בשל הנסיבות המיוחדות אני מתקשה בשלב זה לנקוב בתאריך מדויק, אך בכוונתי להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת עם התבהרות המצב הפוליטי. כולי תקווה שהדבר יקרה בזמן הקצר ביותר", ציין אדלשטיין בסוף תשובתו.