קמעונאות | ניתוח

חוששים מעוצר? המכירות בתחום המזון והמוצרים לבית זינקו ביותר מ-40%

נתוני סטורנקסט חושפים כי המשבר הכלכלי מדלג בינתיים על רשתות המזון • על רקע הגבלות התנועה והחשש מעוצר, נסק סך הקניות של מוצרי צריכה בשבוע החולף בעשרות אחוזים בהשוואה לשבוע רגיל • הגידול המשמעותי ביותר נרשם בקטגוריות העופות, המצות והכפפות

תור ברשת רמי לוי / צילום: תמונה פרטית , גלובס
תור ברשת רמי לוי / צילום: תמונה פרטית , גלובס

משבר הקורונה פוגע כמעט בכל ענפי המשק, אבל ממש לא בכולם. בעוד שבענפים רבים במשק הפעילות העסקית נעצרה באחת והכסף מהלקוחות הפסיק לזרום, הרי שבענף רשתות המזון מדובר במציאות שונה לגמרי. העוצר שהוטל על הציבור הרחב מביא צרכנים לרכוש בכמויות גדולות בהרבה מהרגיל.

שבועות אחדים לפני חג הפסח מגלים נתוני סטורנקסט המבוססים על הרכישות ברשתות הקמעונאות בישראל כי התחושה האישית של רבים כי הם קונים יותר נכונה מאוד, כשסך הקניות של מוצרי צריכה נסק בשבוע החולף בשיעור חד ל-1.3 מיליארד שקל.

מדובר בסכום שגבוה בכ-375 מיליון שקל מאשר בשבוע ממוצע ב-52 השבועות האחרונים. עיקר הגידול הכספי קורה במכירות מוצרי מזון. כך בשבוע שעבר רכש הציבור בישראל מזון בהיקף של 928 מיליון שקל - היקף מכירות שגבוה ב-270 מיליון שקל מאשר מהמכירות בשבוע ממוצע. כלומר, הגידול במזון היה אחראי ליותר מ-70% בגידול ברכישות מוצרי הצריכה. לעומת זאת, מכירות המשקאות גדלו במיליון שקל בלבד לעומת שבוע ממוצע.

הזינוק במכירות
 הזינוק במכירות

העופות התייקרו ביותר מ-77%

בכל אופן, בהלת הקניות לרשתות המזון בשבוע החולף לצד תחילת ההיערכות לקניות חג הפסח הביאו לגידול של למעלה מ-40% בשוק מוצרי הצריכה אל מול שבוע ממוצע - כך עולה מנתוני סטורנקסט. מכירות המזון והמוצרים לבית ולטיפוח זינקו בעשרות אחוזים - כ-41% במזון, 54% במוצרי טיפוח הפרט ו-75% במכירות המוצרים לבית, בעוד שדווקא קטגוריית המשקאות נשארה כמעט סטגנטית עם גידול במכירות של כאחוז אחד בלבד. כך עולה מנתוני סטורנקסט נכון לשבוע שבין ה-15 במרץ ל-21 במרץ.

גם בשבוע האחרון נרשם גידול חריג במכירות של שימורים, מוצרי נייר, היגיינה וטיפוח הגוף, וזאת לצד עליה במוצרים לפסח כמו מצות, בשר, עוף קפוא וניקוי הבית. ואולם נרשמה רגיעה בהיקפי הקניות של המוצרים הללו אל מול השבוע הקודם.

כך, מכירות קטגוריית העופות הטריים זינקו בשבוע האחרון בשיעור של 77%. העלייה בצריכת עופות טריים מתרחשת על רקע עליית מחיר שעליה דיווחנו בתחילת השבוע שעבר. עלייה שהצטרפה לעליית המחיר הנוספת של העופות הטריים שנרשמה בתחילת השבוע הנוכחי. גם קטגוריית העופות הקפואים מציגה זינוק במכירות - בשיעור של 127%.

מלבד עופות ומצות, הקטגוריה שמציגה את הגידול הכספי הגבוה ביותר היא הכפפות: כך, בתוך שבוע נמכרו בישראל כפפות בהיקף של למעלה מ-6 מיליון שקל. גם אחוז החדירה של כפפות לסל הקנייה נמצא בעלייה משמעותית - אחוז חדירה גבוה פי ארבע מהממוצע השנתי.

צניחה במכירות בחנויות הנוחות 

אחרי שבשבוע שבו החלה בהלת הקניות, הסתער ציבור הצרכנים על רשתות הדיסקאונט והפארם שבהן נרשם קצב הגידול המהיר ביותר. בשבוע האחרון קצב הצמיחה הגבוה ביותר נרשם דווקא בחנויות השכונתיות דוגמת שופרסל שלי או מגה בעיר שעמד על 45%.

המגמה הזו מתרחשת ככל הנראה על רקע הרחבת ההנחיות שמגבילות את התנועה, לצד החשש מהידבקות והכנסת יותר אנשים לבידוד. גם חנויות הדיסקאונט והפארם ממשיכות להציג קצב גידול גבוה בשיעור של 41%.

במקביל לאלה, נרשמת ירידה משמעותית בחנויות הנוחות, דוגמת רשת חנויות yellow של פז או מנטה של דלק, שמתמודדות עם צניחה של 23% במכירות כלל מוצרי הצריכה ו-17% במזון. אגב, על רקע המגמה הזו שהגיעה לשיאה בסוף השבוע האחרון, חברה היום ילואו לאפליקציית משלוחי האוכל של וולט, כדי לספק באמצעותה משלוחים עד לדלת הלקוחות שלא מצריכים הגעה לחנויות הנוחות שלה.

ואולם במקביל לזינוק במכירות הקמעונאיות, ממשיכות להתמודד ספקיות המזון עם צניחה חדה בהיקף של עשרות אחוזים במכירות לשוק המוסדי, דהיינו בתי מלון, מסעדות, בתי קפה וברים, שבחלקם הניכר הפעילות פסקה לחלוטין. עבור חלק משמעותי מספקיות המזון מדובר בפעילות בהיקפים מהותיים עבורן של 20% עד למעלה מ-60% מהפעילות. המציאות הזו מביאה חלק מספקיות המזון לחפש ערוצי מכירה חדשים ונוספים עוקפי רשתות קמעונאות על מנת להתמודד עם היקפי הסחורה הללו. כך למשל ערוצי המכירה של תנובה ושטראוס אשר פונים ישירות לצרכן הסופי עם משלוח עד הבית.