בקרוב: הטלפון שלכם ידע שיש לכם קורונה לפניכם

ניסוי של חברת Vocalis Health ומשרד הביטחון יזהה התדרדרות חולי קורונה וחולים חדשים

צעירים עם מסכות בנתב"ג / צילום: Amir Cohen, רויטרס
צעירים עם מסכות בנתב"ג / צילום: Amir Cohen, רויטרס

חברת Vocalis Health, חברת פורטפוליו של קרן aMoon, הודיעה על תחילת ניסוי, במסגרתו היא תקליט את קולם של חולי קורונה, במטרה למצוא "טביעת אצבע" ווקלאית ייחודית לחולים. באמצעות "חותמת קולית" זו, ניתן יהיה לזהות את ההתדרדרות בבריאותם של החולים, ולאתר חולים אפשריים גם בציבור הרחב. Vocalis היא חברה שנולדה ממיזוג בין החברות Beyond Verbal ו- Healthymize , חברות ותיקות בתחום של אבחון מחלות באמצעות קול.

אבחון של קורונה באמצעות חתימה קולית, אמור להיות אפשרי משום שמדובר במחלה המשפיעה על הריאות ועל אופן הפקת האוויר מהן, ולכן גם על הקול. Vocalis כבר פיתחה בעבר מוצר לזיהוי קוצר נשימה דרך הקול, וזהו אחד התסמינים המזהים של הקורונה, בהשוואה לציון ושפעת למשל. במסגרת הניסוי יאספו דגימות מחולי קורונה וגם מן הציבור הרחב, וההבדל ביניהן ינותח באמצעים של בינה מלאכותית שפותחו בשתי החברות במשך שנים.

הניסוי יערך בשיתוף עם מפא"ת, המינהל למחקר ופיתוח אמל"ח במשרד הביטחון, וכן יחד עם מספר מרכזים רפואיים וקבוצות מחקר נוספות מן האקדמיה ומצה"ל, ביניהם: המרכז הרפואי שיבא- תל השומר והמרכז הרפואי רבין (בתי החולים בילינסון והשרון); המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב "אפקה", בהובלת נשיא המכללה פרופ' עמי מויאל המתמחה בעיבוד דיבור (ראיון בנושא עם פרופ' ורד אהרונסון מקבוצת המחקר בתחום עיבוד הדיבור באפקה, ניתן לקרוא כאן); וקבוצות מחקר נוספות מהאקדמיה ומצה"ל. תוצאות ראשוניות של המחקר צפויות להתקבל בתוך 4-6 שבועות.

אם ניתן יהיה לזהות התדרדרות של חולי קורונה לפי חתימת קולם, יתרום הדבר למערך האשפוז של החולים הללו בבית, שמשימתו העיקרית היא להשאיר כמה שיותר מן החולים בקורונה מחוץ לבתי החולים, אך בלי לפספס את אלה שחייבים אשפוז.

טל ונדרוב, מנכ"ל החברה, אמר היום כי: "בשל הדחיפות העצומה למציאת פתרונות למשבר הקורונה, החלטנו למקד את מאמצינו בתקופה הזאת בהתאמת הטכנולוגיה שלנו לזיהוי הנגיף. זו דוגמה לשיתוף פעולה בין גופים מובילים שעובדים יחד מסביב לשעון במטרה אחת - להביא פתרון למערכת הבריאות. איסוף הקולות הינו הצעד הראשוני במציאת הפתרון, ואנו קוראים לכלל הציבור להזין דגימות קול באתר או באפליקציה".

ד"ר שאדי חסן, מייסד שותף: "הפיתרון שלנו הוא חדשני, מקורי, והכי חשוב - ישים. לאחר שנאסוף דגימות קול רבות, מחולי הקורונה המאושפזים ומכלל הציבור, אנו מקווים ומאמינים שנוכל לעשות צעד משמעותי למטרתנו הגדולה: להקל על מערכות הבריאות והרופאים הכורעים תחת הלחץ ולספק כלי שיוכלו להשתמש בו על בסיס יומי".

פרופ' עמי מויאל, מומחה לעיבוד דיבור ונשיא מכללת אפקה: "אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, גאה לקחת חלק בהתגייסות למיגור נגיף הקורונה. המרכז לעיבוד שפה במכללה, בהובלת פרופ' ורד אהרונסון, עושה לילות כימים בשבוע האחרון במטרה למפות את התסמינים של הקורונה ואת האופן שבו הם מתבטאים בקולו ובאופן הדיבור של הנבדק . בדיקה חדשנית זו תהווה פריצת דרך באבחון הקורונה תקל על זיהוי הנגיף, תקטין את התפשטותו ותוכל למקד את קבוצות האוכלוסייה שיש לבדוק אותן במהירות".