העצמאים במשבר הקורונה: 39% צופים קריסה כלכלית תוך חודש

כך עולה מסקר שערכה לשכת יועצי המס בקרב 401 עצמאים • עוד עולה מהסקר כי 90% חשים כי המדינה לא העניקה להם סיוע מספיק, ו-49% מהנשאלים ציינו כי יש להם תזרים לחודש משבר בלבד

בתי עסק במרכז תל אביב סגורים לנוכח הנחיות משרד הבריאות בצל הקורונה / צילום: פביו טרופה
בתי עסק במרכז תל אביב סגורים לנוכח הנחיות משרד הבריאות בצל הקורונה / צילום: פביו טרופה

קריסת העצמאים בעקבות משבר הקורונה במספרים: 90% חשים שהמדינה לא העניקה להם סיוע מספיק ו-39% צופים קריסה כלכלית תוך חודש. כך עולה מסקר שערכה לשכת יועצי המס, מהארגונים המובילים את מאבק העצמאים מול הממשלה והאוצר.

הסקר נערך באמצעות מכון סמית בקרב 401 איש/ה כמדגם של עצמאים בעלי עסקים קטנים ובינוניים, ובוצע בשילוב של ראיונות טלפונים ופאנל אינטרנטי. מטרת הסקר הייתה לבדוק את התחושות והערכות העצמאים לגבי מצבם ויכולתם לשרוד את משבר הקורונה. תוצאות הסקר מלמדות על תמונת מצב קשה בקרב העצמאים.

מהסקר עולה, כי נכון ל-22 במרץ (יום א') רק 19% מהעסקים פועלים במתכונת מלאה, ו-81% מהעסקים פועלים במתכונת מצומצמת או בכלל לא; 49% מהנשאלים ציינו כי יש להם תזרים לחודש משבר בלבד ו-39% מהנשאלים אמרו כי יקרסו כלכלית אחרי חודש.

90% מהעסקים טוענים שהמדינה לא העניקה להם סיוע מספיק ו-58% מהעסקים חוששים שיצטרכו לוותר על תשלומי מסים לטובת הישרדות אישית.

עוד עולה מהסקר כי רק 47% מהנשאלים חושבים שיוכלו להפעיל את עסקם לאחר המשבר במתכונתו לפני המשבר, והיתר סבורים כי יפעלו במתכונת אחרת או כלל לא. 63% מהנשאלים ענו עוד כי לדעתם מחצית מהעסקים ואף נמוך מזה ישרדו את המשבר.

לדברי יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, "הסקר מביא לידי ביטוי את המציאות הטרגית לה עדים יועצי המס, כמייצגים של העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים. מדי יום אנחנו מקבלים מאות ואלפי פניות של עצמאים מודאגים, שעומדים בפני קריסה כלכלית ובלי שום רשת ביטחון או תמיכה של הממשלה. פנינו ישירות לראש הממשלה, וביקשנו, שיכריז על שורת צעדים מיידיים להגן על העצמאים והמגזר העסקי ועל ידי כך על העתיד של הכלכלה בישראל"