בגלל הקורונה: פוטין דוחה את ההצבעה שתאפשר לו לשלוט על רוסיה עד 2036

בנאום מפתיע שנשא בטלוויזיה הודיע נשיא רוסיה כי בשבוע הבא אזרחי המדינה לא ייצאו לעבודה • החל ממחר ייכנסו תושבי מוסקבה בני 65 ומעלה לבידוד עד להודעה חדשה • עד כה רוסיה דיווחה על 658 חולים בלבד - 163 מהם היום

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע בנאום מפתיע בטלוויזיה הרוסית על דחיית ההצבעה על הרפורמה החוקתית שצפויה לאפשר לו להישאר בשלטון עד שנת 2036. זאת, לדבריו, מסיבות בריאותיות ובטיחותיות בגלל מגפת הקורונה.

ההצבעה אמורה היתה להתקיים בעוד כחודש, ב-22 באפריל. במקביל, "מוסקבה טיימס" מדווח כי פוטין אמר עוד כי הציבור הרוסי לא ייצא לעבודה בשבוע הבא כדי לעצור את התפשטות המגפה ברחבי המדינה. הרשויות ברוסיה דיווחה היום על 163 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה, ובסך הכל 658 חולים עד כה ומת אחד בלבד מהווירוס.

לאחר אינסוף ספקולציות באשר לעתידו של אחד האנשים החזקים בעולם, הבית התחתון בפרלמנט הרוסי, הדומא, אימץ בתחילת החודש תיקון חוקתי שמאפשר להאריך את שלטונו בן 20 השנים של פוטין עד שנת 2036. התיקון מאפשר לפוטין להתמודד שוב ושוב על נשיאות רוסיה אחרי שתסתיים הקדנציה הנוכחית שלו בשנת 2024. עד שתתקיים ההצבעה, פוטין יהיה מחויב, על פי חוק, לפרוש ב-2024, אחרי שיסיים שתי קדנציות בתפקיד.

אם פוטין אכן יישאר בשלטון אחרי 2024, הוא יוכל לכהן כנשיא עד לגיל 83. בכך הוא יחקה מנהיגים אחרים כמו נשיא סין, שי ג'ינפינג, ונשיא קזחסטן לשעבר, נורסולטן נזרבייב, שהנהיגו שינויי חקיקה שאפשרו להם להישאר בשלטון עשרות שנים. הוא גם יהיה אחד השליטים המכהנים לאורך הכי הרבה זמן בהיסטוריה של רוסיה.

רוסיה סגרה את כל אירועי הספורט והתרבות, ועסקים כמו מועדוני לילה ובתי קולנוע והמפגשים הגדולים ביותר במאמץ לעצור את התפשטות נגיף הקורונה, למרות דיווחים רשמיים של מאות נדבקים בלבד. כמו כן, החל מיום חמישי, תושבי מוסקבה בני 65 ומעלה ייכנסו לבידוד עד להודעה חדשה. בעקבות התפשטות המגפה בארצות הברית, השגרירות הרוסית בארה"ב קראה לאזרחים רוסים ששוהים בה לחזור למדינה לפני שהגבולות ייסגרו.