האם תרופה לאין אונות היא הפתרון לקורונה?: NeuroRX מפתחת תרופה מוכרת לטיפול בסיבוכי המגפה

התרופה Aviptadil משווקת היום באירופה דווקא לטיפול באין אונות, ו-Relief השוויצרית מפתחת אותה לטיפול במחלת ריאות נדירה • NeuroRX, המפתחת כיום תרופה לטיפול בדיכאון, תנסה להסב את המוצר לטיפול בסיבוכי קורונה

חברת NeuroRX הישראלית-אמריקאית, אשר מוכרת לסקטור הביומד הישראלי כמפתחת תרופות נגד דיכאון על בסיס נגזרת של קטמין, הודיעה על כניסתה לתחום הטיפול ב-Covid-19 (קורונה) ויותר מכך: החברה כבר הגישה בקשה לתחילת ניסוי קליני גדול מול ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית.

התרופה Aviptadil תיבחן לטיפול ב-ARDS, סיבוך של מחלת הקורונה (שיכול להיגרם גם ממחלות נוספות), המאופיין בהצטברות של נוזלים בנאדיות הריאה, המונעים את התחלופה התקינה בין חמצן לפחמן דו-חמצני.

זהו גורם המוות המוביל של חולי קורונה, ואפילו הנשמה מלאכותית אינה מועילה. הנוזל ממלא את הריאות בגלל פעילות יתר מוגזמת של מערכת החיסון נגד המחלה, שנקרא "סערת ציטוקינים" (והוא גם המצב שבו פועלת לטפל חברת אנלייבקס, הנסחרת בתל-אביב).

Aviptadil היא נגזרת של חומר בשם VIP הנמצא באופן טבעי בגוף האדם ובעיקר בריאות, ולאורך השנים נבחנה יעילותו במחלות שונות. היום הוא דווקא מצוי בשימוש באירופה כעירוי לטיפול באין אונות. Relief מפתחת את התרופה הזו למחלת ריאות נדירה בשם Pulmonary Sarcoidosis

.Relief נסחרה בבורסה של שווייץ בכל 43 מיליון דולר נכון להבוקר, ועם פרסום ההודעה מניית החברה עולה 35%. VIP הוא חומר טבעי בגוף, ולכן המולקולה אינה מוגנת בפטנט, אך יש לחברה פטנט על התרכובת התרופתית של החומר ועל שיטת המתן.

על-פי ההסכם בין החברות, NeuroRX תפתח את המוצר לטיפול בקורונה, כלומר היא תערוך את הניסויים הקליניים ותהל את התקשורת מול ה-FDA .NeuroRX נמצאת כאמור בתהליך פיתוח של תרופה אחרת, לטיפול בדיכאון המאופיין באובדנות. מוצר זה נמצא בניסויים קליניים.

לדברי פרופ' ג'ונתן ג'אביט, מנכ"ל NeuroRX, אשר ימונה כעת גם ליו"ר Relief בשל חשיבות תחום הפעילות החדש לחברה, "ניסויים רבים מאוד הראו שעירוי של Aviptadil הוא בטוח עם מעט השפעות שליליות כגון שינויים בלחץ הדם, בקצב הלב ובתוצאות ה-ECG.

"בניסוי קודם בחולים עם ARDS (שלא נבע מקורונה), שבעה מתוך שמונה חולים מונשמים השתפרו באופן משמעותי, ושישה יצאו מבית החולים בחיים.

"לחולי קורונה שמגיעים להנשמה על מכונת הנשמה, יש בממוצע 50% סיכוי לשרוד, ואם נשחזר תוצאות אלה בניסויים הבאים, תהיה לכך השפעה מהותית על השרידות של החולים ועל זמינות מכשירי ההנשמה לחולים נוספים. ל-Relief יש כושר יצור מיידי של תרופה בכמות שתוכל לטפל ב-100 אלף חולים בארה"ב".