מנהיגי האיחוד האירופי מתלבטים האם להנפיק אג"ח משותפות כדי להתמודד ביחד עם המשבר

מנהיגי צרפת, איטליה וספרד ושש מדינות נוספות קראו במכתב לנשיא המועצה האירופה ליצירת מסגרת אג"ח כל־אירופיות שתוכל לתמוך במדינות החלשות • עם זאת, דוברים רשמיים מטעם מדינות צפון אירופה מביעים סקפטיות ביחס למאמצים לגיוסי חוב הדדי בגוש האירו

חיטוי כיכר סן מרקו בוונציה, השבוע  / צילום: רויטרס
חיטוי כיכר סן מרקו בוונציה, השבוע / צילום: רויטרס

מנהיגי מדינות האירו מתעמתים בשאלה האם להנפיק אג"ח משותפות כדי לגייס מימון להקלת המכה הכלכלית מהתפרצות נגיף הקורונה על מדינות כמו איטליה. בכך הם מזכירים את משבר החובות האירופי מלפני כעשר שנים.

תגובת אירופה למשבר הכלכלי המתרחב במהירות הייתה עד כה לא אחידה. המדינות הצפוניות העשירות, כולל גרמניה, השיקו חבילות תקציביות מסיביות כדי להגן על עסקים ועובדים, ואילו מדינות הדרום השקועות בחובות נקטו אמצעים מתונים בהרבה. המצב הנוכחי עלול להעמיק את הפער הכלכלי שיאיים בסופו של דבר על עתיד גוש האירו.

במאמץ לגשר על הפער, מנהיגי צרפת, איטליה וספרד ושש מדינות נוספות קראו במכתב ליצירת מסגרת אג"ח כל־אירופיות שתוכל לתמוך במדינות החלשות.

"נמצאים בפני גל הלם"

"הנימוקים להקמת מכשיר משותף כזה הם חזקים, מאחר שכולנו ניצבים בפני גל הלם סימטרי ששום מדינה לא אחראית לו", נאמר במכתב, שנשלח לשארל מישל, נשיא המועצה האירופית של מנהיגי כל מדינות האיחוד האירופי. הכספים שיגויסו יוכלו לממן השקעות בשירותי הבריאות וב"מדיניות זמנית להגנה על הכלכלות והמודל החברתי שלנו", נאמר עוד במכתב.

אך דוברים רשמיים במדינות הצפוניות כבר אותתו שהם ספקנים ביחס למאמצים לגיוסי חוב הדדיים בגוש האירו, מחשש לתגובות פוליטיות שליליות במדינותיהם ומקשיים משפטיים. הם טענו שהגוש צריך לוודא שיש לו כספים זמינים אם המשבר יעמיק, ושוויכוחים על מכשירים הדדיים חדשים רק יעכבו פעולה קונקרטית של ממשלות יחידות, או שימוש בתקציבים קיימים של האיחוד האירופי.

בקיעים במבנה של גוש האירו

שר הכלכלה הגרמני פטר אלטמייר, שמקורב מאד לקנצלרית אנגלה מרקל, הזהיר בראיון השבוע מפני "רעיונות מקוריים חדשים שהם במקרים רבים חזרה לתפיסות שדחינו מזמן". הוא כינה את הוויכוח על היורובונד - האג"ח המשותפות - "דיון בדיוני".

הוויכוח הזה מדגים איך כמה מהבקיעים המבניים הגדולים במבנה של גוש האירו, כולל ההגבלות המשפטיות והפוליטיות על נקיטת פעולה משותפת, ממשיכים להתקיים מתחת לפני השטח שנים רבות, ללא פתרון.

במשבר החוב הריבוני של גוש האירו שהתחיל ב-2009, מדינות כמו יוון, פורטוגל וספרד התקשו לפרוע את החובות שלהן עד שהן חולצו על ידי מדינות אחרות בגוש האירו, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי.

תסכול בקרב חלק מהמדינות

החוב הממשלתי בצרפת וספרד הוא היום כ-100% מהתמ"ג, ובאיטליה ויוון הוא עולה על 130% מהתמ"ג, לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית. לכן, המדינות הללו מוגבלות בכוח האש שלהן מול המשבר לעומת מדינות כמו גרמניה והולנד, עם יחס חוב לתמ"ג של כ-50%.

המכתב שנשלח היה "צעד די גדול של עימות", שמשקף תסכול בכמה בירות אירופיות מכך שאין התקדמות בהתארגנות לפעולה משותפת, אמר גונטרם וולף, מנהל מכון המחקר ברויגל בבריסל. וולף הוסיף ש"אני לא בטוח שהמכתב עוזר". הוא חושש ממשבר נוסף בגוש האירו.

עלויות גיוס ההון של ממשלות איטליה, ספרד ויוון עלו בשבוע שעבר, כאשר המשקיעים חששו שהחובות שלהן עלולים לא להיות בני-קיימא, כשהן נאבקות במשבר הקורונה.