טראמפ משנה את דעתו: לא יוטל סגר על ניו יורק שהפכה למוקד הקורונה

הנשיא האמריקאי הודיע אמש כי לא יכריז על סגר גם במדינות ניו ג'רזי וקונטיקט • מושל ניו יורק ביקר את רעיון הסגר ואמר כי מדובר בהכרזת מלחמה שתמוטט את שוקי ההון ותגרור התנגדויות משפטיות

התפרצות נגיף הקורונה בני יורק / צילום: Bebeto Matthews, AP
התפרצות נגיף הקורונה בני יורק / צילום: Bebeto Matthews, AP

הנשיא טראמפ הודיע במוצאי שבת שהוא לא יכריז על סגר על המדינות ניו יורק, ניו ג'רזי וחלקים מקונטיקט, אחרי שהעלה את הרעיון מוקדם יותר באות היום. במקום זאת, הממשל יפרסם אזהרת נסיעה לאזור. ניו יורק הפכה במהירות למוקד הקורונה בארה"ב.

● הממשלה הפדרלית לא תכריז "מלחמה" על ניו יורק | יואב קרני, פרשנות

טראמפ הודיע שהוא הורה למרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) לפרסם את הנחיות הנסיעה החדשות, באופן מפורט יותר. הוא אמר שקיבל את ההחלטה בהתייעצות עם מושלי שלוש המדינות.

הודעת הנשיא המוקדמות יותר על הכוונה להטיל סגר נסיעות מלא על המדינות הללו לשלושה שבועות גררה תגובה קשה של המושלים, שתהו למה לא התייעצו איתם לפני כן, ורמזו שהמהלך לא יהיה חוקי. מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, קרא לרעיון הסגר "הכרזת מלחמה על מדינות" שימוטט את שוקי ההון ויגרור התנגדויות משפטיות. "סגר זה מה שעשו בווהאן, ואנחנו לא בסין", אמר קואומו במוצאי שבת ב-"CNN".

מי צריך צעד תקיף

הנשיא ציין שהוא לא מתכוון למנוע פיזית מתושבי שלוש המדינות לצאת מהן, ואמר לכתבים בשבת שלא יהיה צורך להביא את הצבא או את המשמר הלאומי. יועציו אמרו לו שרוב התושבים יקשיבו להוראה מהנשיא שלא לצאת מהמדינות, ושלא יהיה צורך "להביא פטיש" של סגר פיזי, מסר מקור יודע דבר.

סגר שמגביל את תנועת האנשים בין גבולות שלוש המדינות היה מהווה את הצעד התקיף ביותר של הממשל להאטת התפשטות הקורונה. טראמפ כבר חסם טיסות מסין ומחלק גדול מאירופה, וביקש מהאמריקאים לציית להמלצות הריחוק החברתי, אך הוראות ההישארות בבית שמשפיעות הכי הרבה על חיי היומיום פורסמו על ידי המושלים.

בעיר ניו יורק עצמה יש כבר מעל ל-23,000 מקרי הדבקות, כרבע מהסך בארה"ב. מדינת ניו יורק, עם כ-20 מיליוני תושבים, מובילה בטבלת ההידבקויות המדינתית עם 52,318 מקרים מאומתים, כמעט חצי מהסך הארצי, ו-728 מקרי מוות נכון לשבת, אמר המושל קואומו בתדרוך בשבת אחר הצהריים.