צמאה למזומנים, אבל מתקשה לממש: קבוצת דלק הפסיקה את המגעים למכירת שתי תחנות כוח לקרן קיסטון

קבוצת דלק, שנמצאת בשליטתו של יצחק תשובה, ביקשה סכום של יותר מ-500 מיליון שקל עבור תחנות הכוח באשקלון ובשורק - הרבה יותר ממה שהציעה קרן התשתיות של דויטש ובירם

מתקן ההתפלה בשורק / צילום: מוטי יאיר
מתקן ההתפלה בשורק / צילום: מוטי יאיר

נוכח הקושי הצפוי לעמוד בהתחייבויותיה, מחפשת קבוצת דלק קונה לחלק מהנכסים שברשותה, ובהם שתי תחנות הכוח שנמצאות בבעלותה. ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים ניהלה קבוצת דלק מגעים עם כמה רוכשים אפשריים, ובהם קרן התשתיות קיסטון. עם זאת, פערי מחיר של עשרות אחוזים הביאו לסיום המגעים בתוך ימים. 

שתי תחנות הכוח באשקלון ובשורק, שבהן מחזיקה קבוצת דלק, נמצאות בסמוך למתקני התפלת מים ומספקות להם את החשמל הדרוש להפעלתם. על פי מקורבים לנושא, הציעה קבוצת דלק כי קיסטון תרכוש את שתי תחנות הכוח תמורת סכום של יותר מ-500 מיליון שקל. עם זאת, לאחר בדיקה של ימים אחדים הגישה קיסטון הצעה נגדית בסכום של פחות מ-300 מיליון שקל והודיעה כי בשום מצב לא תסכים לשלם מחיר גבוה יותר.

בעקבות הבדיקה המהירה הודיעו בכירי קרן קיסטון למנהלי קבוצת דלק, כי הקרן מוותרת על תקופת בלעדיות של חודש שקיבלה במסגרת מזכר כוונות שנחתם בין הצדדים, וכן על המשך בדיקת הנאותות והעלויות הקשורות בה.

עוד נודע ל"גלובס" כי במסגרת אותו מזכר הבנות אף הסכימה קבוצת דלק לשאת בעלויות של מחצית מבדיקת הנאותות, ואף הפקידה את הכספים הדרושים לכך, אבל בתוך כמה ימים ויתרה קיסטון על המשך הבדיקה. 

קיסטון היא קרן ריט להשקעה בתשתיות, שהוקמה ב-2019 על ידי רוני בירם, גיל דויטש ונבות בר, והספיקה לבצע השקעה משמעותית בחברת המפעיל של כביש 6 וכבישים מרכזיים נוספים בישראל.

ניסיון למלא מחדש את קופת המזומנים

דלק מפעילה באשקלון תחנת כוח בהספק של 87 מגוואט, ומחויבת לספק למתקן ההתפלה הסמוך חשמל בהיקף של 58 מגוואט עד לשנת 2027. בשורק מפעילה החברה תחנת כוח בהספק של 140 מגוואט ומחויבת לספק למתקן ההתפלה הסמוך חשמל בהיקף של 100 מגוואט עד 2037. במסגרת עסקה שנחתמה באוגוסט 2018 בתוך קבוצת דלק, נמכרו שתי תחנות הכוח מידיה של השותפות דלק תחנות כוח לידיה של דלק ישראל תמורת 474 מיליון שקל.

תחנות הכוח נכללות בתחום התשתיות של קבוצת דלק, שכלל עד יום חמישי האחרון גם את ההחזקה (20%) במניות חברת IDE (הנדסת התפלה). תחום זה רשם ב-2018 הפסד של 61 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 68 מיליון שקל שרשם ב-2017.

כעת תחפש כנראה קבוצת דלק, בעלת התחייבויות של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, רוכש אחר לשתי תחנות הכוח שבבעלותה, שיסכים אולי לשלם מחיר גבוה מזה שהציעה קיסטון. מכירת תחנות הכוח נעשית במסגרת ניסיונה של קבוצת דלק למלא מחדש את קופת המזומנים שלה, שהתכווצה בשיעור חד בשלושת החודשים האחרונים עקב הצורך של החברה בפירעון איגרות חוב והלוואות בנקאיות.

ביום חמישי האחרון קיבלה קבוצת דלק סכום של 164 מיליון שקל ממכירת חלקה (20%) ב- IDE, אבל במקביל שילמה דלק סכום של 35.8 מיליון דולר (129 מיליון שקל) למשפחת דיין עבור 5% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים. במקביל, פרעה החברה תשלומי קרן וריבית למחזיקי איגרות החוב שלה בסכום כולל של 121 מיליון שקל.

נכון ליום ראשון שעבר, החזיקה קבוצת דלק בקופתה מזומנים בשווי של 110 מיליון שקל וניירות ערך סחירים הניתנים למימוש בזמן קצר בסך של 150 מיליון שקל. בעקבות המימוש והתשלומים הנוספים, מחזיקה כעת קבוצת דלק באמצעים נזילים בשווי של כ-174 מיליון שקל, וזאת לעומת כ-1.3 מיליארד שקל בסוף 2019.