טיסות מסחר מיוחדות ייבאו ציוד חיוני מסין לישראל למלחמה בקורונה

התנועה העיקרית של מטוסים בשמים בימים אלה היא של מטוסי מטען – כולל מטוסי נוסעים שהוסבו לטיסות מטען בקרב שלוש חברות התעופה הישראליות

מטוס מטען / צילום: יואב יערי
מטוס מטען / צילום: יואב יערי

חברת ק.א.ל, העוסקת בהטסות מטען, מוציאה השבוע סדרה של טיסות ישירות בקו סין-ישראל כדי לייבא לישראל ציוד חיוני הכולל השלמה של חוסרים וציוד הגנה לצוותים הרפואיים. הטיסות הללו יופעלו לאור בקשות של גורמים מדיניים מחברת המטען.

התנועה העיקרית של מטוסים בשמים בימים אלה היא של מטוסי מטען, כולל מטוסי נוסעים שהוסבו לטיסות מטען בקרב שלוש חברות התעופה הישראליות.

לקבוצת צ'אלנג, שבין היתר כוללת את חברת ק.א.ל, יש צי של 4 מטוסים, שניים מהם משמשים את הצי הישראלי, ושניים משמשים את הצי הבלגי של החברה שמשנעת מטען בכל העולם. לק.א.ל יש מרכז לוגיסטי גדול בליאג', משם מפוזרת הסחורה למדינות שונות בעולם. בימים כתיקונם משלוחים מסין לישראל עוברים דרך אותו מחסן בליאג', אולם הטיסות האמורות יעשו את המסלול הישיר מסין לישראל.

עופר גלבוע, בעל השליטה בקבוצת צ'אלנג' ויו"ר ק.א.ל המשמש גם כמנכ"ל, הסביר ל"גלובס" כי בחברה שפועלת בכל העולם נותנים עדיפות להטסות של מטען למשק הישראלי, גם על חשבון חברות מאירופה. בימים אלה תוגבר מערך הטיסות מ-6 טיסות ל-9 טיסות, כולל טיסות שעוברות בדרך לתל-אביב באוסלו ובלרנקה (ליבוא של דגים). כל מטוס מטען מסוגל לשאת כ-100 טון.

במסגרת שיתוף-פעולה של ק.א.ל עם ארקיע, מטוסי החברה יוכלו לשמש לה כמוצר משלים עבור טיסות "ספיישל" ליעדים קרובים ולכמות מטען מוגבלת, זאת היות שמדובר במטוסי נוסעים שישמשו להטסה של מטען, בשעה שהפעילות המסחרית מבוטלת בימים אלה. גם באל על מבינים את הצורך במטוסי מטען, כאשר החברה מסבה שני מטוסים שלה למטוסי מטען. מדובר במטוסי 777 שיוסבו ממטוסי נוסעים למטוסי מטען - במטוסים אלה מושבי הנוסעים הוצאו, והמטוס ישמש כמטוס מטען באופן קבוע.

באיגוד לשכות המסחר סבורים כי יש מקום להסדיר את תחום הטסות המטען שחיוני בעיקר בימים אלה. סגן נשיא האיגוד, אמיר שני, סבור כי יש חסר בהטסה של מטען שבועי. "60% מהמטענים עד היום טסו במטוסי נוסעים, ולכן נוצר חסר בהטסת כ-1,300 טון מטען שבועי. ביקשנו להוסיף 13 טיסות מטען שבועיות לניו יורק, להונג קונג ולליאג', כדי לכסות כמה שאפשר את ארה"ב, המזרח ואירופה".

לעומת טענתו, גורם בענף סבור שאין חוסר לא ממומש כעת בהובלה של מטען "ראשית משום שנוספו טיסות לתחום (כולל של מטוסי נוסעים) ושנית משום שהמשק נכנס להאטה והדבר בא לידי ביטוי בביקוש למטען מוטס".

פתרון נוסף להטסות מטען הוא באמצעות 16 מטוסי הדרימליינר של אל על (בעלי קיבולת של 20-40 מטען טון).