הקורונה נוגסת בעוצמה בתפוח הגדול: יותר מאלף מתים, פחות מחודש לאחר המקרה הראשון

לפי הנתונים, הקורונה מכה קשות בכמה מהשכונות העניות ביותר של ניו יורק סיטי: למעלה מ־30 אלף הידבקויות נספרו בקווינס עד יום שבת; אלה מהווים 32% מכלל ההידבקויות – יותר מכל רובע אחר בעיר

טיימס סקוור במנהטן השבוע, בעקבות התפשטות הקורונה בעיר / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס
טיימס סקוור במנהטן השבוע, בעקבות התפשטות הקורונה בעיר / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס

מדינת ניו יורק חצתה את אבן הדרך הקודרת של 1,000 מקרי מוות מנגיף הקורונה, פחות מחודש אחרי שההידבקות הראשונה התגלתה בה. העיר ניו יורק לבדה דיווחה אמש (א') על עליית התמותה מהמגפה ל-776 בני אדם.

הנתון הרשמי של מספר מקרי המוות במדינת ניו יורק יתפרסם בהמשך היום. אבל עם תוספת של לפחות 250 מקרי מוות חדשים שנרשמה מחוץ לעיר אתמול בבוקר, המניין המדינתי הוא לפחות 1,026 מתים.

הנגיף תקף את ניו יורק במהירות מפחידה. ההידבקות הידועה הראשונה בניו יורק התגלתה ב־1 במרץ של עובד בריאות ששב לאחרונה מאיראן. כעבור יומיים נרשם המקרה השני, עורך דין מהפרבר ניו רושל. ב־10 במרץ הכריז המושל אנדרו קואומו על ניו רושל כ"אזור נגוע", וסגר את בתי הספר ואת בתי התפילה בו. באותו יום דיווחה העיר ניו יורק על המקרה הראשון שלה: גבר שעבד במסלול מרוצי סוסים ביונקרס והתגורר בניו ג'רזי.

יומיים לאחר מכר ב־12 במרץ אסרה המדינה על התכנסויות של מעל 500 בני אדם, והחשיכה בכך את תאטראות ברודוויי ואת זירות הספורט. ראש העיר ביל דה בלאזיו סגר את בתי הספר והמכללות ב־15 במרץ.

הגבלות נוקשות יותר הגיעו ב־20 במרץ, כשהמושל קואומו הורה לכל העובדים הלא חיוניים להישאר בבית, אסר התכנסויות בכל היקף, והורה לכל מי שבמקום ציבורי לשמור "ריחוק חברתי" של שני מטר מאנשים אחרים. עד אותו יום מתו "רק" 35 תושבים מהנגיף. מאז עברו עשרה ימים בלבד.

העניים נפגעים יותר

בשלב זה אפשר לראות כי שכונות עניות נפגעות הכי קשה בינתיים. לפי הנתונים, הקורונה מכה קשות בכמה מהשכונות העניות ביותר של ניו יורק סיטי: למעלה מ־30 אלף הידבקויות נספרו בקווינס עד יום שבת. אלה מהווים 32% מכלל ההידבקויות - יותר מכל רובע אחר בעיר.

גם בשכונות כמו ג'קסון הייטס, אמהרסט וקורונה, שהן ברובן עניות וצפופות, ויש בהן ריכוז אוכלוסיות שלא דוברות אנגלית, היו בין הנפגעות ביותר. במקומות הללו 69% עד 89% מהבדיקות שנערכו היו חיוביות.

בעיר ניו יורק נספר גידול "חסר תקדים" של שיחות חירום (911). תושבי מתארים ברשתות כי הם שומעים סירנות של אמבולנסים במשך כל שעות היום והלילה. לפי הנתונים הרשמיים חלה עלייה של 50% בכמות "היציאות" של אמבולנסים - כ-6,000 פניות מדי יום. "זה חסר תקדים", אמר ראש העיר דה בלאזיו. "מעולם לא ראינו את מערכת שירותי החירום מקבלת כל-כך הרבה שיחות".

במקביל ראש העיר דה בלאזיו אמר אתמול כי הוא ביקש את עזרת הממשל הפדרלי. במיוחד חסרות מכונות הנשמה. ללא עזרה, הוא הזהיר, ציוד בתי החולים שמשמש למלחמה בקורונה יספיק רק לשבוע נוסף.