בשל משבר הקורונה: שר המשפטים אישר להמציא כתבי בי-דין בדוא"ל

המהלך נועד לייתר ככל הניתן העברת עותק קשיח באמצעות שליח כפי שהיה נהוג בשגרה עד כה, וכך להפחית קירבה לא הכרחית בהתאם להנחיות משרד הבריאות וכן להקל על הציבור מבחינה ביורוקרטית • התקנה לא תחול על כתב בי-הדין הראשון בתיק

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

שר המשפטים אמיר אוחנה הוסיף היום (ב') הוראת שעה לתקנות סדר הדין האזרחי, לפיהן ציבור המתדיינים יוכל להמציא כתבי בי-דין בינם לבין עצמם בדואר האלקטרוני, זאת כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה.

המהלך נועד לייתר ככל הניתן העברת עותק קשיח באמצעות שליח כפי שהיה נהוג בשגרה עד כה, וכך להפחית קירבה לא הכרחית בהתאם להנחיות משרד הבריאות וכן להקל על הציבור מבחינה ביורוקרטית.

כתבי בי-דין כוללים בין השאר בקשה להארכת מועד, בקשה לדחיית מועד דיון, כתב הגנה, כתב תשובה ועוד.

בלשכת שר המשפטים מדגישים כי יידרש לאשר בכתב או טלפונית את קבלתם של כתבי בי-הדין שהוגשו באופן דיגיטלי על-מנת שאלה ייחשבו כמסמכים שהומצאו, וככל שהאישור יינתן טלפונית, יידרש תיעוד האישור אשר יכלול את פרטי כתב בי-הדין, זמן השיחה ושמו של האדם שמסר את האישור.

הוראות השעה יהיו תקפות עד לראשון ביולי 2020 ויוארכו או יקוצרו בהתאם להערכות מצב. 

יש לציין כי התקנה מבהירה כי היא לא תחול על כתב בי-הדין הראשון בתיק, זולת אם הייתה הסכמה אחרת בכתב של הנמען.

שר המשפטים אוחנה מסר כי "כחלק משורה ארוכה של הטמעת צעדי דיגיטציה וצמצום ביורוקרטיה במשרד המשפטים, אנו מוסיפים כעת נדבך חשוב בדמות המצאת כתבי בי-דין באמצעות המייל - שיוביל את מערכת המשפט כולה אל המאה ה-21. כך נשיג שתי מטרות חשובות: שמירה על הנחיות משרד הבריאות שיסייעו בצמצום התפשטותו של הנגיף; וייעול המערכת למען הציבור הרחב".