היה מנוע: הסיפור על מטוס ק.א.ל שנתקע בסיביר

וגם: אילו עיריות נרתמו לטובת האכלת חתולי רחוב • השיחה

עמי יעקב / צילום: ק.א.ל
עמי יעקב / צילום: ק.א.ל

מגפת הקורונה מזמנת לא מעט סיפורי תעופה הכוללים טיסות ליעדים חדשים וגם תקלות שמצריכות אופרציה בלתי שגרתית. חברת הטסת המטענים ק.א.ל שעובדת שעות נוספות בימים אלה, טסה מליאז' שבבלגיה לסין שלוש פעמים בשבוע. משבר הקורונה משנה סדרי עולם וק.א.ל ייצרה לו"ז טיסה שפועל כ"מרוץ שליחים": צוות יוצא מליאז' ונוחת בנובוסיבירסק (רוסיה) צוות אחר ממתין לו, ואחרי תדלוק והחלפת צוות, המטוס ממשיך לסין. הרעיון הוא לא לצאת מהמטוס כדי שלא לבוא במגע עם איש ולא להיכנס לבידוד בחזור.

עמי יעקב / צילום: ק.א.ל
 עמי יעקב / צילום: ק.א.ל

בסין, סבלים סינים מכוסים מכף רגל עד ראש, פורקים ומעמיסים. לפני כשבוע, אותרה תקלה במנוע בדרך מסיביר לסין; הצוות שפך דלק וחזר. האבחון: הלך מנוע, חייבים להחליף. הבעיה: המטוס מושבת בסיביר, לא בתוך האנגר ועוד בטמרפטורה של מינוס 20-10 מעלות. האתגר: מהיכן משיגים מנוע ענק ואיך מביאים אותו? מכאן מתחיל מרוץ שעליו ניצח עמי יעקבי, סמנכ"ל התחזוקה של ק.א.ל שקפץ בעצמו לסיביר לפקח על התהליך מקרוב. ברקע נזכיר כי הימים ימי קורונה וכל פעולה שמורכבת ממילא בשגרה הופכת למורכבת שבעתיים. למשל, כשהגבולות ברוסיה סגורים או כשטכנאי מגרמניה לא יכול להשיג אישור להגיע לרוסיה. "האפשרות שעמדה הייתה לבקש את תע"א לעזור עם טכנאים הבקיאים בסוג זה של עבודה", מספר בעל השליטה בקבוצת צ'אלנג' ויו"ר ק.א.ל עופר גלבוע. "הקושי גם היה למצוא טכנאים שיסכימו להיכנס לבידוד של 14 ימים".

בסופו של דבר נמצא מנוע בטאוויאן, ק.א.ל נעזרה במטוס אחר שלה כדי להעבירו לסיביר, ובתע"א נמצאו שני צדיקים שלקחו על עצמם את העבודה ואת הבידוד. העבודה בשטח נעשתה ביחד עם צוות מקומי (שלא הבין מדוע כל כך קר לישראלים), אחרי שלושה ימים המנוע הוחלף ולמחרת טס לסין להעמיס ציוד לצוותים הרפואיים בישראל.

מיכל רז-חיימוביץ'

חדשות טובות

● כאשר הציבור מונחה להסתגר בביתו, ישנן כמה עיריות הזוכרות שיש עוד נפגעים מהמשבר. לאחרונה, הודיעו מספר עיריות כי לא יפקירו את חתולי העיר, ויפעלו להאכלתם שעה שהתושבים לא יכולים לעשות זאת. השבוע הודיעה עיריית הוד השרון כי היא מתגייסת להאכלת החתולים בזמן הסגר באמצעות רכישת חצי טון מזון חתולים, מיפוי נקודות והאכלה על-ידי מערך מתנדבים. במקרה של סגר מוחלט, העירייה תפעיל צוות ייעודי לחלוקת המזון. עוד הצטרפו ליוזמה - עיריות כפר סבא, גבעתיים וחיפה, ועיריית תל אביב, שהודיעה כבר בשבוע שעבר שהיא תסייע בהאכלת חתולים חסרי בית שנבצר מהמאכילים הקבועים להאכילם בתקופת משבר הקורונה. היא הגדילה לעשות והודיעה כי תקלוט כלבים ממקלטי מספר עיריות קטנות הצרות מלהכיל. אולי כדאי להזכיר, שבזמן שבישראל הקורונה הביאה עמה גל של נטישות כלבים - בעיריית ניו יורק הודיעו מקלטי בעלי החיים כי הם נותרו ריקים מכלבים וחתולים, לאחר שכל חיות הבית אומצו. הניו יורקים לא רוצים לבלות את הסגר בודדים, וכפי שכבר אמר ארגון הבריאות העולמי, חיות הבית לא נדבקות בקורונה ולא מעבירות את הנגיף לבני אדם.

שני אשכנזי

 אמיר כוכבי / צילום: כדיה לוי, גלובס
  אמיר כוכבי / צילום: כדיה לוי, גלובס

● חברת אינטל יוצאת בתוכנית שבמסגרתה כל דולר שייתרם בימים אלה על-ידי עובד אינטל, יניב דולר נוסף מצד קרן אינטל עד לסכום מרבי של תרומות עובדים בסך 2 מיליון דולר. כך, מבקשת אינטל לגייס סכום של 4 מיליון דולר המיועדים לעמותות הפועלות בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה, כל זאת בכחלק מהמאבק בנגיף הקורונה.  בלה אברהמס, סמנכ"לית ממשל, תקשורת וחברה באינטל, מסרה כי "אנו נמצאים בימים מאתגרים מבחינה לאומית, חברתית וכלכלית. זהו המבחן האמיתי שלנו כחברה להפגין את החוסן האמיתי והאיתן שלנו, שהוא חלק מהDNA הישראלי לאורך שנים. תוכנית דולר על כל דולר, בשיתוף עם עובדי החברה היא חלק בלתי נפרד מהמחויבות שלנו לסולידריות חברתית שחיונית והכרחית בימים אלה".

בלה אברהמס, סמנכ"לית אינטל ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס
 בלה אברהמס, סמנכ"לית אינטל ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

● הנהלת חללי העבודה ליזמים 2B HUB, של קרן השקעות האימפקט 2B-Community, הודיעה לשוכרים כי הם לא יחויבו בדמי שכירות בתקופה בה הם לא יעשו שימוש בחדרים. "כולי תקווה שימי הקורונה המצערים האלה ישמשו כמנוף לשינוי הנדרש והמיוחל בעולם העסקים, וכי ערכים של סולידריות חברתית, ערבות הדדית ושיתוף פעולה יגברו על ערכים מטופשים כגון 'רק שלא אצא פראייר' על כוחניות בסגנון של משחק סכום אפס, וביטויים מכוערים של אדם לאדם זאב", כתב יואל חשין, המייסד והיו"ר.

● בורסת היהלומים הישראלית הודיעה כי היא תורמת 200 אלף שקלים לרכישת שתי מכונות הנשמה לבתי החולים שיבא תל-השומר ברמת גן ובית החולים איכילוב בתל אביב. מהבורסה נמסר כי הבחירה בבתי חולים אלו, היא בעקבות הקמת המחלקות הייחודיות המיועדות לטיפול בחולים הנזקקים להנשמה עקב מחלת הקורונה. 

● משרד עורכי הדין אגמון ושות' השיק צ'אטבוט חינמי המיועד לבתי עסק בתחומים מגוונים שעברו לראשונה למכירות ולשיווק דיגיטלי וטלפוני, על מנת שאלה יוכלו לבחון האם הם עומדים בהוראות החוק והרגולציה הנוגעים לשיווק ומכירה בדרך זו. 

● חברת האחזקות בי-קום, בעלת השליטה בבזק, העבירה אביזרי מיגון וחיטוי לבית החולים איכילוב ובית החולים השיקומי רעות. שווי התרומה: כ-50 אלף שקל.