התוכנית לחילוץ המשק: 80 מיליארד שקל, מחציתם מקופת המדינה

במרכז התוכנית: סיוע בגובה של 40.7 מיליארד שקל למגזר העסקי • כחלון נפרד מתיק האוצר: ״מאמין שהמשק יחזור לפעולה אחרי פסח" • במקביל החמרה במגבלות התנועה: העבודה תצומצם ל-15% בלבד מהעובדים בכל ארגון

נתניהו וכחלון / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
נתניהו וכחלון / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

לאחר דיונים מרתוניים והתלבטויות רבות, הציגו הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון את תוכנית הסיוע הכלכלי למשק, שהיקפה עומד על 80 מיליארד שקל. מחצית מהיקף התוכנית יגיע מקופות המדינה. 

התוכנית כוללת סיוע בגובה 40.7 מיליארד שקל למגזר העסקי, חיזוק מערכת הבריאות ומענים אזרחיים להתמודדות עם הנגיף ב-11 מיליארד שקל, הרחבת רשת הביטחון הסוציאלית והקלות למשקי הבית בגובה 20.6 מיליארד שקל ותוכניות הפחתת רגולציה. בנוסף, הוקצה סכום של 7.7 מיליארד שקל להאצת המשק. 

לפירוט חלוקת הסיוע הממשלתי לחצו כאן

נתניהו: "הקו המנחה הוא החמרת הגבלות התנועה והגברת ההטבות הכלכליות"

הכרזת התוכנית שודרה משני מוקדים: משרד האוצר ומעון ראש הממשלה. זאת מכיוון שנתניהו נכנס לבידוד לאחר שאחד מהיועצות שלו חלתה בקורונה. 

"במלחמה שלנו בקורונה - איננו חוסכים כל מאמץ. עדיף להחמיר מאשר להקל. מדינות רבות הלכו בעקבותינו", אמר הערב נתניהו. "בעקבות מאבק הקורונה - נכנס שוב את הממשלה. הקו המנחה הוא החמרת הגבלות התנועה והגברת ההטבות הכלכליות. אנחנו עוקבים אחרי מספר החולים וליבנו עם משפחות הנפטרים. מוסרים את תנחומינו. אנחנו רוצים להודות לכל הצוותים הרפואיים המסייעים לכל חולה לאור ערכי קדושת החיים".

"זה נכון שאנחנו בישראל במצב טוב יותר בהשוואה לכמעט כל מדינות העולם בנושא שיעור התמותה", אמר נתניהו. "אבל איננו מסתפקים בכך, שואפים להגיע להצלחה כמו במספר מדינות באסיה, שהאטו מאוד את התפשטות הנגיף. ולכן נביא הערב, עוד הגבלות מצילות חיים".

"רובכם נשמעים להנחיות של משרד הבריאות", המשיך נתניהו. "אך לא הגענו לנקודה הרצויה - יש יחידים ויש קבוצות מסוימות במדינה שמתעלמים במופגן ואפילו מזלזלים בהנחיות. לא כולם, הרוב בציבור החרדי, החילוני, היהודי והערבי נשמעים. אבל המיעוט שלא נשמע - מסכן את הרוב. זו הפקרות ממדרגה ראשונה. ולכן הנחתי את כוחות הביטחון לצאת למבצע אכיפה מוגבר בשכונות שבהן מסכנים את חיינו, וכוחות הביטחון מתחילים לעשות זאת עכשיו. נמנע מגורמים קיצוניים לפגוע בכלל ונבוא בחשבון עם כל מי שפוגע בשוטרים ובכוחות הביטחון". 

נתניהו הציג הגבלות חדשות: "לא תהיה התקהלות של יותר מ-2 אנשים, שאינם מאותה משפחה גרעינית. כעת נאסרות גם תפילות במרחב הפתוח. התפילות מותרות רק ביחידות. חופה וקידושין בחוג מצוצמם של משפחה גרעינית בלי אורחים ובלי מוזמנים. אני יודע כמה שזה קשה, אבקש ואנחה שתפעלו בדיוק בהתאם להוראות. הלוויות עד 20 איש ובריתות עד 10 איש, וכל זה בשטח פתוח ושמירה על מרחק פתוח של 2 מטר מאדם לאדם".

לגבי כוח-אדם, אמר נתניהו כי "משרדי הממשלה עוברים ל-15% בלבד מהעובדים בארגון וכך גם בתעשייה. תהינה החרגות מסוימות, אבל התוצאה שאנחנו מכוונים אליה היא 15% וזאת כדי לצמצם את פוטנציאל ההידבקות. לגבי חג הפסח שחל שבוע הבא, הסדר השנה יזכר כסדר הסגר. ואני מבקש שתקיימו אותו רק במסגרת המשפחה הגריענית שגרה אתכם בדירה או בבית. רק מי שמשתייך לתא המשפחתי ישתתף, תוך הקפדה על הכללים: שמירת מרחק ורחיצת כפות ידיים בתוך הדירה. אני מבקש מכם להימנע מביקורים משפחתיים ערב החג. המטרה היא לא לפגוש אנשים, כי כך מונעים את התפשטות המחלה. לוותר על המפגש עם הבת, הנכדים, הבן בצפון. זה נכון גם לגבי חגי בני העדות הלא יהודיות. מברכים את כולם לרגל החגים, אך נדרוש מכולם לקיים את אותן ההנחיות כי זה מציל חיים". 

נתניהו הציג הערב את התוכנית הכלכלית לסיוע למשק ואמר כי "התוכנית בהיקף של 80 מיליארד שקל לשניים-שלושה חודשים - זה 6% מן התל"ג כרגע, וזה המון. זה אף פעם לא מספיק, אבל זה יותר ממה שחושבים. חצי מן הסכום יבוא מן הקופה של המדינה במזומן, וחצי יבוא באשראי מאוד נוח". 

"עלינו לאזן בין הרצון לעזור לבין הצורך לשמור על הכלכלה. הבטחנו לעזור לבעלי עסקים, עצמאים, מובטלים, מערכות הבריאות ונעשה זאת ביד רחבה. אנחנו דואגים לכם, אנחנו עוזרים לכם. המצוקה שלכם נשמעת, נוגעת ללב, אתם עוברים טלטלה, החיים השתנו לכולנו בבת אחת. נעשה כל מה שצריך לייצב את המצב. כדי שבהמשך נוכל להשיב את הכלכלה למסלול של הבראה וצמיחה. ידענו בעבר משברים כלכליים גדולים ויכולנו להם, גם את זה נצלח יחד בעזרת השם". 

"וכשאני מדבר יחד - זה גם ממשלת חירום לאומית. זה צורך השעה", המשיך נתניהו. "והשעה דורשת ויתורים לא קלים מכולנו. אין יעד חשוב יותר - לשלב ידיים וירטואלית למען העתיד. אזרחי ישראל, אנחנו בעיצומו של אירוע של ידענו מסוגו בכל שנות עצמאותנו. הלוואי שיכולתי לומר שאנחנו לקראת הסוף, אך זה מוקדם מדי. בעזרת החוסן הלאומי ובעזרת השם נתגבר על הקורונה. האמירה 'נפש בריאה בגוף בריא' - כל כך נכונה. זה המפתח לנצחון על המגפה".

כחלון: "מאמין שמיד אחרי הפסח, המשק יחזור לתפקד בהדרגה"

השר כחלון אמר הערב כי "זה המשבר הכלכלי הגדול בתולדות המדינה. קפצנו מ-30 אלף מובטלים למיליון דורשי אבטלה בתוך חודש. זה מספר בלתי נתפס. עסקים נסגרים, משקי הבית קורסים. נכנסו למשבר עם משק איתן ואבטלה נמוכה ודירוג אשראי הטוב ביותר מאז קום המדינה. ואני אומר לכל אזרחי ישראל, אנחנו נחזור לאיתנות כלכלית. הרבה יותר ממה שמצפים, הרבה יותר מהר. המצב הזה לא ימשך לנצח. אני מאמין שמיד אחרי חג הפסח, המשק יחזור לתפקד בהדרגה. התוכנית שהבאנו היא הגדולה והרחבה שידעה הכלכלה הישראלית אי פעם. תוכנית זו נועדה לתת מענה מקיף למשבר שנוצר. היום, אנחנו מוסיפים 70 מיליארד שקל בנוסף ל-10 שכבר הקצנו. סך הכל 80 מיליארד שקל - זה כ-6% מן התל"ג של ישראל".

"התוכנית כוללת ארבעה רבדים", הסביר כחלון. "רובד ראשון - בריאות. 10 מיליארד שקל למערכת הבריאות כדי להילחם בנגיף; רובד שני - רשת ביטחון סוציאלית, לשכירים, עצמאים ואנשים בגיל השלישי בסך 20 מליארד שקל; רובד שלישי - סיוע לעסקים גדולים ובינוניים - לשם המשך תפקוד בהיקף 32 מליארד שקל; רובד רביעי - האצה למשק ושמירה על מנועי צמיחה ליום שאחרי בהיקף 8 מיליארד שקל". 

"אני יודע וער לכך שזה לא יחזיר את המצב לקדמותו. לא עבור עסקים עצמאיים ולא שכירים, אבל עדיין מדובר בתוכנית משמעותית ביותר שידע המשק. ככל שנידרש, נבצע שיפורים. אין לי ספק שאם המשבר ימשך לאורך זמן, נידרש לתוכניות נוספות. לא ניתן למשק הישראלי לקרוס. אנחנו כממשלה וגם כמשרד אוצר נעשה הכל כדי לחזק ולייצב את המשק גם אם נצטרך להקצות משאבים נוספים". 

"במסגרת התוכנית, אנחנו פורשים רשת ביטחון לשכירים ועצמאים: 17 מיליארד שקל לתשלום חל"ת ודמי אבטלה - לאחר שהקלנו את התנאים לקבלת דמי אבטלה. עשינו פה שני דברים: הדבר הראשון, בעבר לפני המשבר על מנת לקבל דמי אבטלה היה צריך 12 חודשי עבודה, היום זה 6 חודשים. הדבר השני - תקופת הזכאות הוארכה ל-130 אלף אזרחים מעל לגיל 67. אלה אנשים שלפני המשבר לא היו זכאים לדמי אבטלה, הכנסנו אותם והם יוכלו לקבל חל"ת או אבטלה".

"הקצנו כ-3 מיליארד שקל מענקים לעצמאים. בחודש הקרוב, הם יקבלו עד 6,000 שקל ובחודש הבא 8,000 שקל. כך שהממצוע יהיה כ-7,000 שקל לכל בעל עסק שפרנסתו נפגעה. עוד 3 מילאירד שקל החזר מקדמות מס הכנסה לעסקים שנגפעו. אם עסק שילם 1,000 שקל בפברואר ובמרץ שילם 500 שקל. הוא יקבל חזרה את הפער".

"הקצנו 3 מיליארד שקל לביטול ארנונה לעסקים שנפגעו. ביטול ארנונה ולא דחייה. לא רצינו להגיע שעסק שנסגר ישלם. לקחנו את זה על עצמנו. 8 מיליארד קרן ערבות מדינה לעסקים, היו קרנות כאלה בעבר. הקרונת החדשות משופרות וידידיותיות, התנאים יותר טובים. ההחזר מתחיל רק מעוד שנה. ובמשך השנה, מי שלווה - לא משלם לא קרן ולא ריבית. אנחנו מממנים את הריבים לשנה הראשונה ולוקחים את ההלוואה ל-5 שנים, עד שהמצב יחזור. הקמנו קרן נוספת בהיקף 6 מיליארד שקל לעסקים גדולים, מי שנפח הפעילות שלו מעל ל-400 מיליון שקל. קרן נוספת בהיקף 4.5 מיליארד שקל - קרן מנוף לשיקום עסקים בתום המשבר. עוד 5 מיליארד שקל לשימושים וצרכים נוספים".

"אני פונה למוסדים ולבנקים - תקלו על האנשים. זה לא הזמן להלחיץ", אמר כחלון. "אנו מצפים מכל הגופים לקחת חלק ולסייע לאזרחי ישראל, גם עצמאיים וגם שכירים. אנחנו עושים הכל כדי לסייע לכלל האוכלוסייה. ייתכן שיש כמה אוכלסיות שנפגעות ולא כללתי אותם. אנחנו נקצה עוד 70 מיליון שקל כדי לטפל".

כחלון הודיע כי הוא פורש מהחיים הפוליטים. "בנימה אישית - לאחר יותר מ-17 שנה בשירות הציבורי, שבהן נפלה בחלקי הזכות לכהן כח"כ, כיו"ר ועדת הכלכלה, כשר הרווחה, שר תקשורת וב-5 שנים אחרונות, זכות ענקית לכהן כשר אוצר - אני מתכוון עם הרכבת הממשלה החדשה, לפרוש מן החיים פוליטים", אמר כחלון. "בכל שנותיי, עשיתי כמיטב יכולתי לשרת את העם ואת המדינה. עשיתי זאת על פי ערכים יהודים וציוניים, שינקתי מבית הורי. ושהובילו אותי לפעול למען האוכלוסיות החלשות ולהביא צדק חברתי לכל אזרח. אני מסיים את תפקידי בתחושת סיפוק, העשייה והתרומה למען הכלל והציבור נעשית לא רק מן הכנסת ומן הממשלה. הן זורמות אצלי בדם. זה בא מן הבית. אני משוכנע שאמשיך לשרת את הציבור, גם כאזרח". 

פרופ' ירון תומך בהגדלת הגירעון כדי להעניק סיוע

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אמר הערב כי "הקצאת המשאבים המלווה את תוכנית נדרשת בימים אלו, גם במחיר של הגדלת הגירעון. זה מה שעושות ממשלות בכל העולם, ובהיקפים עצומים - וזו העת לעשות זאת גם כאן. כנגיד בנק ישראל, כמי שקרא לריסון תקציבי בתקופה שלפני המשבר, אני תומך באופן מלא בצעדים הללו. לשמחתי, המצב המאקרו-כלכלי הטוב יחסית בו נכנסנו אל המשבר עומד לזכות המשק ומאפשר זאת.

"אדגיש כי אנו חייבים למקד את הסיוע הכלכלי ככל שניתן באלו שנפגעו ישירות מהמשבר. עלינו לסייע למי שפוטר או יצא לחל"ת והכנסתו נפגעה כתוצאה מכך ובמי שהעסק שלו נסגר כתוצאה מהמגבלות והשלכותיהן. המיקוד הזה יאפשר למקסם את התועלת מהקצאת המשאבים. אני סמוך ובטוח שמשרד האוצר הפעיל את הכלים החיוניים לעשות זאת.

"בנק ישראל נקט זה מכבר במגוון צעדים משמעותיים בתחומי המדיניות שבאחריותנו - הזרמנו מיליארדים רבים של נזילות לשווקים כדי להוריד את הריביות לעסקים ולמשקי הבית, פעלנו בשוק המט"ח כדי למתן את התנודתיות העזה בשער החליפין. ונקטנו בצעדים רבים מול מערכת הבנקאות כדי לאפשר לה להמשיך ולהציע אשראי, ולפרוס הלוואות לעסקים ומשקי הבית שזקוקים לכך. היכולת שלנו לנקוט בכל הצעדים האלו היא תוצאה של המדיניות האחראית שננקטה לאורך השנים בשמירה על יציבות המערכת הבנקאית, והרמה הגבוהה של יתרות המט"ח של בנק ישראל.

השילוב בין תוכנית הפיסקלית החדשה שהוצגה היום והפעולות שבנק ישראל נוקט בהן מייצר השפעה שהיא גדולה מכל רכיב בנפרד, ויגביר את יכולתם של משקי הבית והעסקים לעבור בהצלחה את תקופת המשבר ולהחזיר את המשק לפעילות. אני חוזר ומדגיש שנעשה כל מה שבידנו על מנת להחזיר את הביטחון והיציבות הכלכלית למשקי הבית ולעסקים בישראל. אני סמוך ובטוח שבכוחות משותפים נצלח את המשבר בשלום ונחזיר את המשק למסלול של צמיחה".

התוכנית נשענת על שלוש רגליים מרכזיות

מדובר בתוכנית מקיפה מאוד שעליה עמלו בימים ובלילות האחרונים במשרד אוצר, בבנק ישראל ובמועצה הלאומית לכלכלה. כפי שפרסמנו ב"גלובס", התוכנית נשענת על שלוש רגליים מרכזיות. הראשונה, מתן רשת ביטחון סוציאלי שתכלול בין היתר מענקים משמעותיים לעצמאים שנפגעו מהמשבר והקלות בתשלום דמי אבטלה לבני 67 ויותר. הרגל השנייה היא צעדים להמשכיות הפעילות העסקית במשק, שכוללים בין השאר הנחה בארנונה לעסקים, פתרונות מימון לעסקים גדולים ועוד. הרגל שלישית בתוכנית מתייחסת להאצת המשק בתום המשבר, והיא וכוללת תקציבים לפיתוח תשתיות וסיוע במימון לענף ההייטק.

באוצר מעריכים כי בעקבות תוכנית ההרחבה התקציבים יגדל הגירעון לשנת 2020 ל-8.5% וזאת בהנחה שהשבתת המשק תסתיים לאחר חמישה שבועות.