רשות המים תאשר תשלום 80 מיליון שקל לקיבוצי עמק הירדן

מועצת רשות המים צפויה לאשר הבוקר הסכם בין המדינה לאגודת המים עמק הירדן להשלמת פרויקט מתקן ההשבה בעמק הירדן, למרות טיוטת דוח ביקורת חמור שכתב חשב רשות המים על חריגות תקציביות בפרויקט

גיורא שחם, יו"ר רשות המים / צילום: איל יצהר, גלובס
גיורא שחם, יו"ר רשות המים / צילום: איל יצהר, גלובס

מועצת רשות המים צפויה לאשר הבוקר (ג') הסכם בין המדינה לאגודת המים עמק הירדן להשלמת פרויקט מתקן ההשבה בעמק הירדן, למרות טיוטת דוח ביקורת חמור שכתב חשב רשות המים על חריגות תקציביות בפרויקט.

המדינה, שכבר העבירה לפרויקט מאות מיליוני שקלים, אמורה להוסיף עוד כ-80 מיליון שקל, כמחצית מהסכום שנדרש להשלמתו.

להערכת חשב רשות המים, עלות ההסכם לצרכני המים ביחד עם הנחות נוספות שניתנו לאגודת המים תגיע לרבע מיליארד שקל שימומנו מתעריף המים לצרכנים.

לעומת זאת, היועץ המשפטי של רשות המים קבע כי מדובר בפשרה סבירה המיטיבה עם המדינה, משום שאם לא יאושר המתווה במתכונתו הנוכחית, המדינה תהיה חשופה לתביעות בסכום של 160 מיליון שקל.

מדובר בהסכם שבמסגרתו תממן המדינה הקמת מתקן התפלה שישמש את אגודת המים עמק הירדן, גוף פרטי בבעלות קיבוצים בעמק הירדן. טיוטת דוח ביקורת שכתב חשב הרשות רם לוי העלה כי הפרויקט חרג במהלך השנים בכ-85% מהתקציב שאושר לו. המימון להשלמת הפרויקט צפוי להגיע מהעלאת תעריף המים לצרכנים. לצד הנחות שונות שמקבלת האגודה, העריך לוי את ההיקף הכספי הכולל של התוספת התעריפית בכ-250 מיליון שקל.

ההטבות היו אמורות להינתן כחלק מהסכם פשרה בעקבות תביעה על סך 450 מיליון שקל שהגישה אגודת המים עמק הירדן נגד המדינה. מבדיקת החשב התברר כי במהלך השנים הלכו ההטבות ותפחו, באישור רשות המים, מסכום של 217 מיליון ועד ל-553.25 מיליון שקל - כלומר הרבה מעבר לסכום התביעה המקורית נגד המדינה. לוי המליץ לבחון את האישור שניתן על-ידי רשות המים לתשלומים החורגים מעבר לסיכום המקורי, במסגרת ועדת הערעורים של החשב הכללי באוצר.