מיזם הבדיקות בסופרמרקטים של משרד הבריאות ומכון ויצמן נדחה

עפ"י הערכות, הסיבה לדחייה עשויה להיות פערים בין משרד הבריאות לבין מכון ויצמן, שהיה אמור לבצע את בדיקות הקורונה ברשתות השיווק • עדיין לא ברור אם המיזם הוקפא או בוטל לחלוטין

אדם עם מסכה עורך קניות בסופרמרקט / צילום: כדיה לוי
אדם עם מסכה עורך קניות בסופרמרקט / צילום: כדיה לוי

מיזם בדיקות הקורונה בסופרמרקטים של משרד הבריאות ומכון ויצמן לא יצא היום (ג') לדרך. הסיבה הרשמית לכך אינה ידועה, אולם יש מי המעריכים כי הרקע לכך הוא פערים בין משרד הבריאות לבין מכון ויצמן, שהיה אמור לבצע את הבדיקות. עדיין לא ברור אם המיזם הוקפא או בוטל לחלוטין. 

בימים האחרונים מכון ויצמן פעל עבור משרד הבריאות על-מנת לבצע בדיקות ברשתות המזון הגדולות, וזאת במטרה להגיע לריכוזים בהם יש התקהלות ציבורית מותרת ולבצע בהם בדיקות לקורונה. כפי שנחשף באתר "גלובס", מי שמרכז את המהלך הזה מטעם מכון ויצמן הוא פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל בית החולים איכילוב, ומי שכיום מרכז את המהלך עבור מכון ויצמן שמדעניו מובילים את המהלך לבקשת משרד הבריאות. בנוסף, מי שאמורים לקחת את הדגימות בפועל הם נציגים של פיקוד העורף, כשבדיקות המעבדה יבוצעו על-ידי מעבדות מכון ויצמן. מטרת היוזמה המשותפת הזו הייתה למעשה מיפוי של אוכלוסיית ישראל לזיהוי הימצאות נגיף הקורונה בארץ.

כבר שלשום (א') הוחלט לדחות את תחילת הבדיקות, שאמורות היו לצאת לדרך אתמול בסניפים של רשתות הקמעונאות רמי לוי, ויקטורי ושופרסל, לאחר שהמידע על התוכנית ועל מיקומי הסניפים דלף. הדיווחים הרבים על כך באמצעי התקשורת הביאו לחשש כי אנשים עם תסמינים ילכו במיוחד לסופרמרקט בתקווה להיבדק ויגדילו את היקפי ההדבקה, כמו גם ישנו את הרכב הצרכנים שהיו מגיעים לחנות באופן טבעי. על כן, הפעם תכננו במשרד הבריאות ובמכון ויצמן שעומדים מהאחורי התוכנית "להפתיע" את הציבור, ולא למסור את מיקומי החנויות בהם בהן יתקיימו הבדיקות. הרעיון מאחורי המהלך של משרד הבריאות הוא למעשה להגיע למקומות בהם יש התקהלות ציבורית מותרת ולדגום את האוכלוסייה שמגיעה אליהם.