שב"א מסכמת שנה ראשונה כחברה ציבורית ויוצאת במהלך לקידום ה-Pinpad במטרה לזרז אימוץ תקן ה-EMV במשק

בשב"א מגלים כי בחודש האחרון יש עלייה חדה ברכישות מקוונות, שמהוות מחצית מהעסקאות במשק, ומוסיפים כי יש ימים עם יותר עסקאות באונליין מאשר עסקאות ב"כרטיס נוכח", בשל משבר הקורונה

משה וולף, מנכ"ל שב"א / צילום: עינת לברון
משה וולף, מנכ"ל שב"א / צילום: עינת לברון

ספקית הפלטפורמה לתשלומים בכרטיסי אשראי במשק, שב"א , שהפכה לחברה ציבורית באמצע 2019, רשמה ב-2019 גידול של 102% ברווח בצל עלייה של 18% בהכנסות. במקביל הודיעה החברה על הפחתה מיידית של 50% בתעריף החיבור והשירות למסופי ה-Pinpad, שמהווים חלק משמעותי במעבר של עולם התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל ל-EMV, בהתאם להוראות בנק ישראל, וזאת במטרה לסייע להטמעה המהירה של תקן האבטחה המחמיר בעולם כרטיסי האשראי המקומי.

שב"א, שבניהולו של משה וולף, הודיעה כי בתיאום עם בנק ישראל, הוחלט בחברה להפחית את התעריף האמור לשירות ולחיבור למסופי ה-Pinpad, שאותו משלמות החנויות שמחזיקות במסופים לביצוע עסקאות בכרטיסי אשראי, כבר החל מאפריל ועד לסוף השנה הנוכחית.

"ההחלטה התקבלה על רקע משבר הקורונה והצורך להמשיך ולעודד את כניסת מערכת ה-EMV לשוק התשלומים בישראל, וכן האפשרות להרחיב את כמות עסקאות הקונטקטלס המבוצעות בישראל". עוד מציינים בשב"א כי "על פי מתווה בנק ישראל, כניסת מערכת ה-EMV לרוב המשק הישראלי צפויה להתרחש בחודש נובמבר 2020". עוד מציינת החברה, כי נכון למועד הדוח, "מגמת המעבר לתקן EMV ממשיכה ללא שינוי משמעותי", וזאת למרות משבר הקורונה שעצר באחת את הפעילות הקמעונית במשק, להוציא כמה חריגים כמו רשתות המזון והפארם.

בדוחותיה הכספיים מסבירה שב"א כי לצורך ביצוע עסקת EMV בכרטיס נוכח יש צורך במכשיר PinPad בנוסף למסוף, תוך שהוסיפה כי "החל מיום 1 באפריל 2019 גובה החברה תשלום חודשי קבוע עבור ניהול ועדכון ה-PinPad בסך של 4 שקלים בגין כל PinPad של המסוף שמחובר למערכת", כאשר החיוב האמור "מתחלק בין כל הסולקים במסוף". עוד מגלה החברה בדוחותיה, כי להערכתה "להנחה זו לא תהיה השפעה מהותית על הכנסות החברה".

עוד מפרטת החברה בדוחותיה, כי "בין השנים 2018 עד 2019 חל גידול ממוצע במספר התנועות - עסקאות חיוב וזיכוי - מסך של כ-1.52 מיליארד תנועות בשנת 2018 לסך של כ-1.66 מיליארד תנועות בשנת 2019". עוד מספרים בשב"א כי בשל משבר הקורונה "חלה ירידה בהיקפי הפעילות הכלכלית באזורים רבים בעולם, לרבות בישראל, וקיימת התמתנות של הפעילות הכלכלית הגלובלית שלא ניתן לחזות את משכה", כשהם מוסיפים כי "נכון למועד אישור הדוח מסתמנת ירידה בחודש מרץ 2020 בכמות העסקאות".

לדברי המנכ"ל וולף, "2019 היתה שנה עם תוצאות עסקיות חיוביות מבחינת שב"א, זאת על רקע הגדלת השימוש בכרטיסי אשראי בישראל בפרט, וצמיחת המשק בכלל". לצד זאת הוא הוסיף, כי "מאז פרוץ משבר הקורונה חלו שינויים בתמהיל העסקאות שמבצעים הישראלים בכרטיסי אשראי. מצד אחד, קיים גידול בכמות העסקאות המבוצעות ללא הצגת כרטיס (אונליין), ומצד שני מורגשת ירידה בכמות הפעולות הכוללת".

עוד מגלים בשב"א, כי בחודש האחרון יש עלייה חדה ברכישות באונליין שמהווה מחצית מהעסקאות במשק, ומספרים שיש ימים עם יותר עסקאות באונליין מאשר עסקאות ב"כרטיס נוכח", בשל משבר הקורונה. עוד מפורט בדוחות החברה, כי "תיק ניירות הערך למסחר של החברה, המושקע בעיקרו באיגרות חוב ממשלתיות, ירד נכון ליום 26 במרץ בכ-5% ביחס לערכו בתחילת 2020".

בסיכום 2019 היה לשב"א הון עצמי של 159.5 מיליון שקל. בשנה החולפת ההכנסות גדלו מ-69.2 מיליון שקל ב-2018 ל-81.6 מיליון שקל ב-2019, גידול של 18%. מתוך זה, ההכנסות משירותים לחברות כרטיסי אשראי גדלו ב-19% ל-73.9 מיליון שקל. בחברה מפרטים כי "ההכנסות מאיסוף עסקאות, אישורן וממשק סילוקין הסתכמו ב-2019 בכ-35.5 מיליון שקל (כ-43% מסך ההכנסות), גידול של כ-14% בהשוואה להכנסות בשנת 2018 ממתן שירותים אלו, שהסתכמו בכ-31 מיליון שקל (כ-45% מסך ההכנסות)".

מנגד, הגידול בהוצאות התפעוליות היה מתון בהרבה, בשיעור של "רק" 2.3%, כך שהרווחיות התפעולית עלתה. בשורה התחתונה החברה הציגה בדוחותיה הראשונים כחברה ציבורית רווח של 29.4 מיליון שקל, המהווה הכפלה לרווח של 14.5 מיליון שקל שרשמה החברה ב-2018.