עמותות | ניתוח

גם בתוכנית הסיוע הנוכחית העמותות והמגזר השלישי נשארים מאחור

תוכנית הסיוע למגזר השלישי שהציגה הממשלה לא כוללת קריטריונים ברורים והיא פונה רק לארגונים שקיבלו סיוע מהמדינה בעבר • "המגזר השלישי צריך קרן סיוע מיידית של אחוז אחד מסך התוכנית הכלכלית שתאפשר סיוע מיידי ואוויר לנשימה"

חיילים בפעילות של עמות יד לילד / צילום: יד לילד המיוחד
חיילים בפעילות של עמות יד לילד / צילום: יד לילד המיוחד

התוכנית הכלכלית של הממשלה לחילוץ המשק ממשבר הקורונה כוללת גם התייחסות למגזר השלישי - אותן עמותות סיוע אזרחי - בהיקף של 200 מיליון שקל. אך כמו גם התוכנית הגדולה, שמלאה בחורים ובעיות, כך גם התוכנית שאמורה לסייע לעמותות: הקריטריונים לקבלת הכסף לא גמרי ברורים; והסיוע מיועד רק לעמותות שקיבלו בעבר תמיכות מהמדינה.

מסלול התמיכה נוסף הוא באמצעות הלוואות. המדינה מאפשרת, מול כלל הבנקים, לקיחת הלוואה בערבות מדינה ללא צורך בערבות אישית עבור העמותות, עד מחזור של 4 מיליון שקל (עמותות קטנות יחסית), וארגונים חברתיים בתחומי רווחה, בריאות וחינוך. בנוסף, הטבות מס וארנונה שניתנו למגזר העסקי, יחולו על המגזר השלישי.

אך לדברי "מנהיגות אזרחית, ארגון הגג של העמותות בישראל", התוכנית המוצגת איננה מניחה את הדעת, ורחוקה מלספק מענה הולם לפגיעה הקשה בעמותות. "התרשמנו כי התוכנית נותנת מענה ראשוני בלבד. העמותות בישראל קורסות, מאות אלפי ישראלים יישארו ללא מענה", אומרת ליאור פינקל, מנכ"לית העמותה.

"הגענו למצב חירום - כשהעמותות יקרסו, מאות אלפי נזקקים, קשישים, נוער בסיכון, עולים ונכים ייפגעו פגיעה ישירה, ולא יישאר מי שישקם. רבע מהעמותות כבר סוגרות פעילות, עשרות אלפים כבר באבטלה, ואלו האנשים שיידרשו להקים מחדש את התשתית החברתית של ישראל. המגזר השלישי צריך קרן סיוע מיידית של אחוז אחד מסך התוכנית הכלכלית שתאפשר סיוע מיידי ואוויר לנשימה".

רבע מהעמותות כבר הפסיקו לפעול

"רבע מהעמותות כבר סוגרות פעילות, עשרות אלפים כבר נרשמו לאבטלה, ואלו האנשים שיידרשו להקים מחדש את התשתית החברתית של ישראל. המגזר השלישי צריך קרן סיוע מיידית של אחוז אחד מסך התוכנית הכלכלית שתאפשר סיוע מיידי ואוויר לנשימה".

במצבן של העמותות, המופקדות על סיוע לאנשים המוחלשים בחברה או לאלו הנעזרים בשירותים אותם מספקת הממשלה דרך העמותות, בכי רע. במשך יותר משנה, בשל הקיפאון הפוליטי, תקציבים ממשלתיים מבוששים לזרום וכעת הקורונה מובילה אותן למאבק הישרדות.

"אנחנו מספקים נופשונים לילדים עם צרכים מיוחדים, ומשרד הרווחה משתתף בתשלום. בגלל הקורונה, אנחנו משותקים לחלוטין. לפני כן, הורים שזכאים ל-14 לינות כאלו בשנה, הצליחו לגרד בקושי 6 מפני שלא עברו תקציבים בגלל הבחירות", מספר זכריה לנדאו, מנכ"ל עמותת יד לילד המיוחד.

"אנחנו מחלקים כרגע לילדים שנמצאים בבית טאבלטים, בעזרת תרומות ציבוריות. הממשלה לא עוזרת לנו. ההורים מתקשים בבית; זה לא ייאמן שאפשר להכניס הביתה שיפוצניק ואינסטלטור, אבל על הצוות המקצועי של בתי הספר לחינוך המיוחד לא בנו תוכנית שבמסגרתה הם יוכלו להגיע לבתים לעזור לילדים עם צרכים מיוחדים ללמוד דברים בסיסיים כמו איך לאכול, להתלבש ולדבר. יש הורים שמשלמים על הסייעות באופן פרטי, ולמגזר השלישי אין כסף כרגע כדי לעזור להם". 

הסוכנות היהודית ו"עוגן" מקימות קרן הלוואות בסך 30 מיליון שקל לעמותות

מאז פרוץ משבר הקורונה, חל זינוק של עשרות אחוזים במספרן של העמותות הפונות לבקשת סיוע כלכלי, ונותרות ללא סיוע ומענה הולם, כשהן עצמן נדרשות לתמוך באנשים רבים בחברה הישראלית. כעת, הסוכנות היהודית מקימה בשיתוף עם הקרן להלוואות חברתיות "עוגן", קרן חירום לעמותות במטרה לייצר פתרונות עבור מצוקות המגזר השלישי.

יצחק הרצוג / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
 יצחק הרצוג / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

במסגרת המיזם, תקצה עוגן 30 מיליון שקל ממקורותיה למתן אשראי. הסוכנות היהודית תקצה 3 מיליון שקל עבור כרית ביטחון פילנתרופית להלוואות, יחד עם 3 מיליון שקל נוספים שגוייסו מתורמים שונים.

במסגרת המיזם יופעל מסלול חירום ייעודי לקיום פעילות שוטפת: הלוואות בסכום של עד 400 אלף שקל לתקופה של עד 60 חודשים עם גרייס של חצי שנה, ללא צורך בפיקדון וללא ערבים. תוכנית 'מעטפת', תעניק ליווי פיננסי ומנטורינג, ותסייע להם להיערך לתקופה הקרובה והאתגרים הצפויים בתחום איזון התקציב, גיוס הכספים, צמצום פעילות והתאמות לבסיס השירות העתידי מאידך. בכך, יוכלו העמותות לייצר תוכנית חירום ל-18 החדשים הקרובים, ולהתמודד עם גלי ההדף הנוספים של המשבר.

16 אלף מלכ"רים  בישראל

בישראל פועלים כיום כ-16 אלף מלכ"רים, המעסיקים מאות אלפי עובדים ומקיימים פעילות חברתית בהיקף של עשרות מיליארדי שקל בשנה. 14% מהשכירים בישראל משתייכים למגזר השלישי שאחראי ל-6% מהתל"ג. לאחר שלש מערכות בחירות ובהיעדר תקציב מדינה לשנת 2020, המגזר השלישי פועל מזה כשנה בתנאי אי ודאות בכל הנוגע לאספקת השירותים החברתיים, התקשרויות ותמיכות ממשלתיות. משבר הקורונה העצים את אי הוודאות ועלול להביא לקריסה כללית של המגזר.