דעה: תתחילו לחפש עבודה כבר עכשיו

אל תפחדו להתפשר. ככל שהפשרה גדולה יותר, הנזק העתידי קטן יותר

 

 

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock

מספר דורשי דמי האבטלה ממשיך לעלות, כאשר מעל 90% מהדורשים הוצאו לחופשה ללא תשלום. הצפי האופטימי ביותר הוא של רשות התעסוקה שמעריכה כי כ-20% לא יחזרו מהחל"ת, וכעת נשאלת השאלה האם להתחיל לחפש עבודה כבר עכשיו, או להמתין עד התבהרות התמונה.

הנטייה הטבעית היא להמתין. ממילא מספר המשרות נמוך, וגם אם ישנן משרות, למי יש את הפניות הנפשית להתחיל לחפש עכשיו עבודה, להתמודד עם התארכות תהליכי הגיוס, עם ההססנות של מעסיקים בקבלת החלטות, ועם האופי המאתגר של תהליך מיון במצב של סגר.

לזה תוסיפו את הכמיהה הטבעית להשתייך ל-80% שיוחזרו לעבודה, המתודלקת אל ידי הקריאות לממשלה לסייע למעסיקים במימון השכר, שלבדה מספיקה כדי להפיח במובטלים את התקווה שתוך 3-4 שבועות המצב יחזור לקדמותו, והמוטיבציה להתחיל לחפש עבודה כעת צוללת לאפס.

תחפשו עבודה כאילו אין קורונה

ואכן, סיכוי טוב שרבים ישובו לעבודה בטרם תסתיים זכאותם לדמי אבטלה, אבל למרות זאת הדבר הנכון לעשות כעת הוא להתנהל כאילו פוטרתם, ולהתחיל את תהליך חיפוש העבודה עכשיו. מדוע? קודם כל משום שהסיכוי שלא תוחזרו לעבודה ותפוטרו לגמרי לא מבוטל. שנית, במשבר כלכלי משך חיפוש העבודה הוא ארוך יותר יותר ורצוי להתחילו מוקדם ככל האפשר. שלישית, אין לכם מה להפסיד, להיפך. גם אם באמצע התהליך תוחזרו מהחל"ת, הספקת לאמן קצת את "שריר" חיפוש העבודה, מיומנות שרק יכולה להועיל לכם בעתיד.

בנוסף, בטרם מתחיל החיפוש נדרשת הכנה מקדימה שגם היא לוקחת זמן, וחשוב להקדים ולעשותה, בפרט כשהחיפוש עתיד להיות ארוך במיוחד (ככל שהתפקיד בכיר יותר/השכר גבוה יותר, לוקח יותר זמן למצוא עבודה).

לכן ההמלצה הגורפת למפוטרים ולמחול"תים כאחד - התחילו לאוורר את כל כלי חיפוש העבודה כמה שיותר מהר. הגדירו במדויק את טווח התפקידים הרלוונטיים והתמקדו באלה שבהם יש לכם את הכי הרבה ניסיון ואת הסיכוי הגבוה ביותר להיתפס מקצוענים (הרחבה בטור "קורונה, קריירה וערך מותג"). וודאו שיש לכם מסמכי קורות-חיים רלוונטיים, ואם לא עדכנו אותם, ובהתאמה את פרופיל הלינקדאין.

חדדו את המסרים המקצועיים/ניהוליים (עם דגש על נתונים כמותיים) שיבדלו אתכם מול ממועמדים מתחרים, הן בשלב המיון הראשוני (קורות-חיים) והן בראיונות העבודה. הקימו לתחייה/נערו את רשת הקשרים שלכם שהיא כלי אסטרטגי למציאת עבודה, בעתות משבר בפרט, ועדכנו את רשימת הממליצים.

תפקיד גישור

אל תהססו להתחיל בחיפוש גם כשהקורונה בעיצומה. אמנם מספר המשרות הצטמצם דרמטית אך ישנם ארגונים שמעוניינים לנצל את המשבר כדי להשביח כוח -אדם, והם מתחילים כבר עכשיו לאתר עובדים איכותיים שנפלטו מהשוק. יתרה מכך, למרות מצב השוק כלל לא בטוח שההסתברות למצוא עבודה יורדת משמעותית, כי כמות מחפשי העבודה הצטמצמה פלאים.

רוב המובטלים ידחו את תחילת החיפוש עד שיוחלט האם הם חוזרים מהחל"ת או עד תום הזכאות לדמי אבטלה, ואילו מי שבימים כתיקונם מהווים את הרוב המכריע של מחפשי העבודה, דהיינו העובדים שמחפשים לשדרג תפקיד, הקפיאו לחלוטין את תהליכי החיפוש.

עכשיו רק נשאר להחליט האם וכמה אתם מוכנים להתפשר על תפקידים שהם פחות איכותיים מתפקידכם האחרון, כשאחד הפקטורים הקובעים הוא החוסן הכללי והיכולת להתקיים מדמי אבטלה. לכן מי שאין להם ברירה והם חייבים הכנסה גבוהה מדמי אבטלה, לגביהם ההתלבטות קטנה. קחו כל תפקיד שהתגמול עליו גבוה דיו מדמי האבטלה (כל אחד על פי שיקוליו), בלי לדאוג מה זה יעשה לערך השוק שלכם בעתיד.

אמנם התפקיד האחרון בקריירה משפיע הכי הרבה על ערך המותג, אבל במקרה זה אין שום צורך להכניס אותו לקורות-החיים, לפחות לא במהלך 2020, שהרי מדובר ב"תפקיד גישור" - תפקיד זמני שעתיד לפרנס אתכם עד שתמצאו עבודה יותר טובה. יש לכם עד סוף השנה למצוא תפקיד איכותי יותר מבלי שהרקורד שלכם יפגע, בתקווה שהרבה לפני זה תוחזרו לתפקידכם הקודם, וכל אפיזודת הקורונה תישאר מאחוריכם, לפחות מההיבט התעסוקתי.

גם לעובדים מותר

ובאשר למי שיכולים להסתפק בדמי אבטלה, גם לכם מומלץ שלא לפסול על הסף תפקידים הכרוכים בפשרה, הלוא גם אתם לא יודעים מתי תוחזרו לעבודה, אם בכלל. לכן עדיף שתכנסו לתהליכי מיון גם בתפקידי פשרה, ואף התחילו לעבוד ובמקביל המשיכו לחפש תפקיד טוב יותר. גם לכם אין מה לדאוג מהכתמת קורות-החיים בשל הנסיגה לאחור, שכן ככל שהפשרה יותר עמוקה - הסיכוי להתמיד בה קטן יותר, ובהתאמה פוטנציאל הנזק שלה בטווח הארוך (הרחבה בטור "ככל שהפשרה קטנה יותר, הנזק גדול יותר").

ומה אם תוך זמן קצר תוחזרו לעבודה או תמצאו אלטרנטיבה איכותית יותר? אל תטרידו עצמכם בשאלה הזו, פשוט תתפטרו. אכן לא נעים להתפטר אחרי תקופה קצרה, אבל זה לא בלתי הוגן או מוצדק, שהרי גם לעובדים מותר לדאוג לעתידם התעסוקתי/כלכלי, לא רק לארגונים שפיטרו/חיל"תו אותם ברגע שהמשבר פרץ. והכי חשוב, אל תתייאשו אם תהליך החיפוש מתארך, בסופו של דבר רובנו נחזור פחות או יותר לאותן הפוזיציות שלפני המשבר, מי מיד ומי קצת באיחור. חג שמח והרבה בריאות.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com