תחרות | דעה

דעה: משבר הקורונה מחייב שיתופי-פעולה בין מתחרים

כשגרה, דיני התחרות (הגבלים עסקיים) אוסרים על מתחרים לתאם ולשתף פעולה, מחשש שהדבר יביא לעליית מחירים ולפגיעה בצרכנים • אך היום משבר הקורונה מביא למצב שבו שיתופי-פעולה בין מתחרים הוא הכרחי כדי לספק לצרכנים שירותים ביעילות ובמהירות

מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק
מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק

ימי קורונה. העולם כולו, וישראל בכלל זה, מתמודדים עם מגפת ה-COVID-19 בדרך שמשפיעה באופן דרסטי על ניהול עסקים רבים, קטנים וגדולים כאחד. גורמי השלטון מודיעים חדשות לבקרים על הגבלות שנועדו למנוע את התפשטות הנגיף. ההגבלות הולכות ומחמירות עם העלייה במספר הנדבקים. הבורסות צנחו לשפל חסר תקדים, מקומות בילוי, תרבות ופנאי סגרו את שעריהם, הקניונים התרוקנו, טיסות בוטלו, בתי המלון הפסיקו לפעול או שהפכו ל"מתחמי קורונה", מערכת החינוך השביתה את פעילותה, אסרו על מפגשים בין אנשים ועוד. בקיצור - כמעט קיפאון במשק.

בנסיבות הללו, גם בעלי עסקים שמנסים לפעול "כרגיל", בעיקר בדרך של עבודה מהבית, סובלים מהאטה קשה, מה שהביא גם לפיטורים ולחל"תים המוניים. המצב החדש יוצר אי-ודאות קשה בקרב מנהלי עסקים בקשר להיבטים רבים של פעילותם. הניסיון העיקרי מתמקד כעת בצמצום נזקים ובמניעת תסריט בלהות של שיתוק הכלכלה המקומית.

על רקע המצב המשברי, מבקשים מתחרים רבים להידבר ביניהם ואף לשתף פעולה, כדי לעשות כל שניתן להתמודד עם המשבר ולמנוע את הפגיעה האנושה בעסקיהם. כך למשל, חברות מתחרות עשויות לבקש לתאם ולווסת את הייצור שלהן, כדי למנוע מצב של עודף או של מחסור באספקת שירותים ומוצרים. תיאום כזה חשוב במיוחד בעתות חירום, כאשר מדובר באספקת מוצרים חיוניים.

חברות אחרות מעוניינות לפעול במשותף עם מתחריהן אל מול ספקי תשומות (כמו בעלי מקרקעין או ספקים של חומרי גלם), לצורך גיבוש פתרונות משותפים בהתמודדות עם משבר הקורונה וחלוקת ההפסדים באופן שוויוני. ואuמנם, בנסיבות החריגות שנוצרו שיתוף-פעולה בין מתחרים עשוי להיות כורח השעה, פעולה שהיא חיונית ושתאפשר לבעלי עסקים לצלוח את התקופה הקשה ולשרוד לאורך זמן.

במקביל לאפשרות לקיים שיתופי-פעולה נקודתיים, מנהלי עסקים רבים שוקלים-בוחנים למזג באופן מלא את פעילותם עם גופים המתחרים בהם. הסברה היא שבדרך של מיזוג שלם יוכלו החברות לצלוח את המשבר בדרך טובה יותר ולהבטיח את המשך הפעילות של עסקיהן לאחר שוך הסערה. זאת, גם אם במתכונת שונה, מצומצמת יותר.

התפתחויות אלה לא נעלמו מעיניה של רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים), שפרסמה הבהרה שלפיה שיתופי-פעולה בין מתחרים, אשר מאפשרים לעסקים להמשיך את פעילותם בתקופה של משבר הקורונה, יכולים להיחשב לשיתופי-פעולה שדווקא מסייעים לתחרות בטווח הארוך. לשיטת רשות התחרות, הסדרים הנחוצים על-מנת לאפשר את המשך הפעילות העסקית בעת הזו, עשויים להיות חוקיים.

הרשות הודיעה גם כי היא נכונה לאפשר לעסקים שהגישו הודעות מיזוג, אך טרם קיבלו אישור, לנקוט פעולות שבאופן רגיל הן אסורות ונחשבות ל"מיזוג בפועל", וזאת בתיאום עם רשות התחרות.

להערכתנו, בזהירות המתבקשת, גם מיזוגים בין מתחרים - מיזוגים הנרקמים בימים אלה בעקבות האתגרים שאותם מציב משבר הנגיף בפני המשק והעולם - ייבחנו על-ידי רשות התחרות באופן מקל יותר לעומת דרך הבחינה "הרגילה".

ברור לכל שהטלטלה שעובר המשק מובילה למצב שבו שיתופי-פעולה בין מתחרים, או אף מיזוגים ביניהם, יהפכו לכורח המציאות. ואuמנם, דיני התחרות עשויים להתיר שיתופי-פעולה כאלה, בין שבאמצעות הפעלת מנגנונים של הערכה עצמית (self assessment) שהוטמעו בדיני התחרות בישראל לאחרונה, ובין שבאמצעות פנייה מתאימה לרשות התחרות.

בצד הדברים הללו, וכפי שרשות התחרות הדגישה בהודעתה, על עסקים להקפיד לשמור על נורמות תחרותיות גם בעת משבר, ובכל מקרה יש להימנע ממצב שבו קשיי התקופה ינוצלו לשם פגיעה בתחרות ובציבור. הקפדה על כך נדרשת בשים לב להשלכות הקשות שעלולות להתלוות להפרתו של חוק התחרות, במישור הפלילי, המינהלי והאזרחי - השלכות שבעתיד, עם תום המשבר, עלולות להעמיד בסיכון חברות ומנהליהן. 

טליה סולומון היא שותפה וראשת מחלקת תחרות במשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן; לירון צור היא עו"ד בכירה במחלקה