בעקבות הנגיף: בחינות בגרות במתכונת מצומצמת, גיוסי צה"ל יידחו

שר החינוך רפי פרץ: "אנחנו פועלים שכל תלמידי תש"פ יהיו זכאים לתעודת בגרות. בנינו מערכת מדורגת של הקלות בעקבות המצב. אנחנו מקווים שההתפשטות תפחת בצורה דרסטית לאחר הפסח ונוכל לחזור לשגרה, אמנם שגרה שונה, אבל שתחזיר את התלמידים למסלול"

בגרות במתמטיקה / אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK
בגרות במתמטיקה / אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK

משרד החינוך החליט: בחינות הבגרות יתקיימו במתכונת חירום. לפי שר החינוך רפי פרץ: "אנחנו פועלים שכל תלמידי תש"פ יהיו זכאים לתעודת בגרות. אנחנו בקשר רציף עם הצבא בכדי לדחות את הגיוס ולאפשר לתלמידי יב' שיגיעו לבגרות. בנינו מערכת מדורגת של הקלות בעקבות המצב, מיקוד, שינוי לוח הזמנים ושינוי הבחינות הקטנות במתכונת של ציונים פנימיים. אנחנו מקווים שההתפשטות תפחת בצורה דרסטית לאחר הפסח ונוכל לחזור לשגרה, אמנם שגרה שונה, אבל שתחזיר את התלמידים למסלול".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הבטיח כי: "אף תלמיד מתלמידי ישראל לא ייפגע. גיבשנו מבעוד מועד מספר תרחישי פעולה, וכדי לאפשר לתלמידים ולצוותי ההוראה להיערך כראוי, ערב חג הפסח, אנו מוציאים לדרך תכנית פעולה שתבטיח שכל תלמיד יוכל לסיים את לימודיו השנה עם תעודת בגרות. גיבשנו לוח בגרויות חדש, הרחבנו את אפשרויות הבחירה, ואנו ערוכים לקיום הבחינות בפריסה רחבה, ובמינימום משתתפים בעת ובעונה אחת".

עם פרוץ משבר הקורונה וההחלטה על סגירת מוסדות החינוך (ב-12.3), גיבש משרד החינוך שתי חלופות לביצוע בחינות הבגרות: התרחיש הראשון הוא של חזרה לשגרה לאחר חופשת פסח במתכונת של בחינות מרובות משתתפים, עדכון לוח הבחינות, העברת בחינות החובה ליולי, וגיבוש מיקוד - אלא שהמציאות הכתיבה תנאים אחרים ובתרחיש השני שהוא גם זה שמיושם - עיקרו חוסר ודאות לגבי חזרה לשגרה.

בתרחיש זה נלקחו בחשבון כמה גורמים: צמצום ניכר של מספר התלמידים שנבחנים בעת ובעונה אחת, הרחבת חופש הבחירה ופריסת הבחינות לאורך כל ימי השבוע. המשמעות היא שבחינות הבגרות יתכנסו ל-5 שבועות, החל מ-22.6 ועד סוף חודש יולי, והתלמידים ייבחנו השנה עד 5 בחינות בלבד, במקום עד 7 בחינות בימי שגרה. בנוסף, יורחב חופש הבחירה בשאלונים השונים. לוח הבחינות המעודכן יפורסם לכל המאוחר עד ערב פסח.

התלמידים ייבחנו השנה באופן הבא (סך הכל עד 5 בחינות בלבד): במקצועות החובה: מתמטיקה, אנגלית ושפה, מקצוע אחד מתוך אשכול הומניסטיקה: ספרות, תנ"ך, היסטוריה או אזרחות, מקצוע אחד מתוך אשכול מדעים: כימיה, פיסיקה, ביולוגיה, או מדעי המחשב.

ככל שיהיה צורך במקצועות הבחירה שעליהם תלמידים לא ייבחנו השנה יופעל ציון בית ספרי משוקלל. בנוגע לתלמידי י"א מדגישים במשרד החינוך כי לפניהם שנת לימודים שלמה בשנה הבאה, שבה הם ילמדו לפי המתוכנן מראש.

עוד מדגישים במשרד החינוך כי תתאפשר היבחנות במועדי ב' כי התלמידים יקבלו "מרתונים" של תרגול וחזרה בשעה שהלמידה מרחוק תורחב. במשרד מדגישים כי נוהל בחינות החירום מתואם עם צה"ל ועם האקדמיה.