דעה: להיות אחראי על מישהו אחר בזמן הקורונה

הורים גרושים משמשים כשני אפוטרופוסים עבור ילדיהם, ולכן אם אחד מהם נקלע למצב של חוסר כשירות לקבלת החלטות אודות הטיפול בילד, ההורה השני נכנס בנעליו • להורים אלמנים, או הורים שהביאו לעולם ילד באופן יחידני מלכתחילה, אין תחליף • אז מה עושים?

אפוטרופוס / איור: לירון בר עקיבא
אפוטרופוס / איור: לירון בר עקיבא

עד כמה שימים מפחידים אלה קשים לכולנו, הם מכבידים שבעתיים עבור אנשים האחראים באופן בלעדי לא רק לחייהם הפרטיים, אלא גם לחיי אחרים. עם אנשים אלה נמנים לא רק אנשים שמונו כאפוטרופוסים עבור בני משפחה חסויים, אלא גם הורים לילדים, שהם אפוטרופוסים טבעיים של ילדיהם. זה נכון במיוחד לגבי הורים יחידנים, שאין להם עם מי לחלוק את הנטל והאחריות, ורבים מהם שואלים את עצמם, מה יקרה אם חס וחלילה הם יהיו בין הנפגעים, מי יתפוס את מקומם, ואיך ידעו כיצד לפעול.

הורים גרושים משמשים כשני אפוטרופוסים עבור ילדיהם, ולכן אם אחד מהם הולך לעולמו, או נקלע למצב של חוסר כשירות לקבלת החלטות אודות הטיפול בילד, ההורה השני נכנס בנעליו. לעומת זאת, להורים אלמנים, או הורים שהביאו לעולם ילד באופן יחידני מלכתחילה, אין תחליף, ומותה הטרגי של תמר פרץ לוי ז"ל ממחלת הקורונה השבוע, העלה למודעות את מצוקתם המיוחדת של אוכלוסיות אלה.

תמר המנוחה, בת 49 בלבד במותה, הייתה אלמנה ואם לתאומים בני ארבע. על-פי הפרסומים, אחייניתה של תמר המנוחה תגדל את ילדיה; אך לא כל משפחה מצליחה להגיע להסכמות על זהות האדם שייקח על עצמו את התפקיד, במיוחד כשמדובר בשעת משבר ולחץ.

הפתרון למקרים כאלה עוגן בחוק לפני כשנתיים, בפרוצדורה המכונה "מסמך הבעת רצון". זהו מסמך משפטי המאפשר לאפוטרופוס הנוכחי לציין מי יהיה האפוטרופוס שיחליף אותו בעתיד, אם יקרה לו אסון שימנע ממנו להמשיך לתפקד.

מסמך כזה רשאי לערוך לא רק מי שמונה כאפוטרופוס באופן רשמי על-ידי בית המשפט, אלא גם הורה של קטין, או בן משפחה של קטין או בגיר, שמתפקד כאפוטרופוס עבורו בפועל ובאופן מעשי, ללא מינוי פורמלי.

את מסמך הבעת הרצון ניתן לערוך רק באמצעות עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת לתפקיד זה, ובהתאם לתקנות המיוחדות לשעת חירום, ניתן בתקופת מגפת הקורונה לערוך אותו ולהפקידו גם מרחוק, באמצעות שיחות בווידאו, במקום בפגישות פנים אל פנים.

במסמך הבעת הרצון האפוטורופוס או ההורה יכול לבחור אדם ספציפי כמי שימונה כמחליף עבורו, וניתן גם להשאיר הוראות מפורטות לגבי אופן הטיפול, בין עבור האדם ששמו ננקב במסמך באופן אישי, ובין באופן כללי לכל אדם שימונה במקומו.

התפקידים שניתן למנות מחליף עבורם יכולים להיות בנושאים בריאותיים, אישיים או רכושיים. מי שימונה כאפוטרופוס מחליף לענייני רכוש, ידאג לטיפול בנכסיו, כספיו והתחייבויותיו של האדם עליו מונה; אפוטרופוס לעניינים אישיים ידאג לרווחתו האישית של האדם, לצרכיו היומיומיים, למקום מגוריו, לבריאותו ולענייניו הגופניים, הנפשיים והחברתיים; ואפוטרופוס שימונה לעניינים רפואיים, ידאג לעניינים הבריאותיים בלבד.

כאשר ההורה או האפוטרופוס הופך לחסר כשירות בעצמו, לדוגמה עקב המחלה, ויידרש למנות עבורו מחליף, בית המשפט אומנם אינו מחויב להישמע להוראות שהותיר אחריו האפוטרופוס המקורי במסגרת מסמך הבעת הרצון, אך הוא בהחלט מחויב להתייחס אליהן ולתת עדיפות להגשמת הרצונות וההנחיות שפורטו במסמך.

חשוב לדעת כי התקנות המיוחדות לשעת חירום מתייחסות באופן מפורט לא רק למינוי האפוטורפוס אלא גם להתאמות הנדרשות לתפקידיו במציאות יוצאת דופן זאת. בין התקנות המיוחדות ניתן למצוא כי תקנות הגבלת הפעילות מתירות יציאה מהבית לצורך ביקור אצל האדם שעליו אחראי האפוטרופוס, אם לא ניתן לסייע לו באמצעות שליחויות או אמצעים דיגיטליים; וכמו כן האפוטרופוס הכללי התיר אורכה של המועדים להגשת הדוחות הכספיים, אשר האפוטרופוס מחויב בהגשתם.

הכותבת עוסקת בדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il