מגפת הקורונה הפכה את ניו יורק לגן עדן לפורצים ולגנבים

משטרת ניו יורק דיווחה על עלייה של 75% בפריצות לנכסים מסחריים בין 12-31 במרץ • מנגד חלה ירידה בשיעור מקרי האונס, הרצח והתקיפות בעיר

חנויות סוגרות בניו יורק / צילום: David Boe, AP
חנויות סוגרות בניו יורק / צילום: David Boe, AP

הפריצות לעסקים עולות בניו יורק סיטי על רקע אמצעי החירום שננקטים כדי לעצרו את התפשטות נגיף הקורונה, לפי נתוני משטרת ניו יורק. כמה רשתות של חנויות החליטו לאטום את החזית שלהן, כולל רשת הקוסמטיקה ספורה, שאטמה את חלונות הראווה של חנויותיה באזור טיימס סקוור וברחוב 34 מערב במנהטן.

משטרת ניו יורק, NYPD, דיווחה על עלייה של 75% בדיווחים על פריצות לנכסים מסחריים מ־12 במרץ, היום שבו הכריז ראש העיר ביל דה בלאזיו על מצב חירום, עד 31 במרץ. המשטרה תיעדה 254 פריצות לעסקים בתקופה הזו מול 145 פריצות באותם תאריכים בשנה שעברה. העלייה נרשמה בכל רבעי העיר, מסרו המקורות במשטרה.

עובדים אוטמים את חלונות הראווה של חנות ספורה בניו יורק / צילום: Mary Altaffer, AP
 עובדים אוטמים את חלונות הראווה של חנות ספורה בניו יורק / צילום: Mary Altaffer, AP

ב־15 במרץ הורתה העיר למסעדות ולברים להפסיק לשרת לקוחות בישיבה, ורבים מהם נסגרו למעשה. ב־20 במרץ חייב צו של המושל אנדרו קואומו את סגירת כל העסקים הלא־חיוניים, כלומר רוב החנויות. "ידענו שאחרי סגירת החנויות תהיה עלייה בפריצות, וזה מה שקורה, לרוע המזל", אמר מפקד אסטרטגיות מניעת הפשיעה ב־NYPD, מייקל ליפטרי.

העלייה בפריצות לבתי עסק מתרחשת במקביל לירידה בשיעור הפשעים האחרים בעיר. בין 12 במרץ ל-31 במרץ שיעורי מקרי האונס, הרצח והתקיפות ירדו בכ־20% בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2019, מ־4,670 ל־3,740 מקרים.

אבל הפריצות למסעדות, למרכולים ולחנויות נוספות עלו בשיעור גבוה. היו 30 פריצות למרכולים (סופרמרקטים) וחנויות יין ומעדנים בין 12 במרץ ל-31 במרץ, גידול של 400% משישה מקרים כאלה בלבד בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הפריצות למסעדות כמעט הוכפלו, מ־28 ל־51 .

הגנבים לוקחים הכול

הגנבים לוקחים כסף, אלקטרוניקה ומוצרי מזון כולל אלכוהול, מסר ליפטרי. הם נכנסים לעסקים הללו על-ידי פריצת דלתות, שבירת חלונות או טיפוס מגגות מבנים.

הסיורים של המשטרה תוגברו כדי לצמצם את התופעה, מסר ליפטרי. המשטרה ובעלי העסקים משתפים פעולה בהתקנת מיגון נוסף במקרה הצור, והערכת יעילות הסיורים בזמן אמת, לפי דוברים של NYPD. ב־31 במרץ המשטרה עצרה שלושה חשודים בשורה של פריצות בקווינס וברוקלין.