"לא נהסס לפעול נגד עסקים שינצלו את קשיי התקופה לצורך התנהגות אנטי-תחרותית"

כך מתריעה היום הרשות לתחרות • מבהירה כי "ענפי המזון והטואלטיקה זוכים לתשומת-לב מיוחדת" מצדה דווקא במהלך משבר הקורונה, זאת עקב "תלות רבה של משקי-הבית בישראל באספקה סדירה" ועל-מנת למנוע ניצול של מגפת הקורונה לפגיעה בתחרות ובציבור

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: יוסי זמיר
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: יוסי זמיר

רגע לפני ערב חג הפסח ועל רקע בהלת קניות ייחודית בהיקפה, רשות התחרות יוצאת היום (א') באזהרה יוצאת דופן לענפי המזון והטואלטיקה, וזאת משום שברשות חוששים מניצול ההסתערות של הציבור על רשתות השיווק לצורך התנהגות אנטי-תחרותית.

בהודעה שמסרה היום רשות התחרות שבראשות מיכל הלפרין, היא מבהירה כי היא "בודקת, מנטרת ועוקבת אחר הנעשה בענף המזון ובענף הטואלטיקה בזמן משבר הקורונה, וזאת נוכח רגישותם וחשיבותם של ענפים אלה לצרכנים בתקופה זאת בפרט".

עוד כותבים ברשות כי "בימים אלה, בהם מצויה ישראל בעיצומו של משבר נגיף הקורונה, נוצרה תלות רבה של משקי-הבית בישראל באספקה סדירה של מוצרי מזון וטואלטיקה. לפיכך זוכים ענפים אלה לתשומת-לב מיוחדת מצד רשות התחרות. רשות התחרות עוקבת באופן צמוד אחרי התנהלותם של הגורמים הפועלים בענף על-מנת לוודא שהם אינם מנצלים את התלות של הצרכנים לצורך פגיעה בתחרות ובציבור".

כבר לפני כשבועיים הודיעה הממונה כי "על עסקים להקפיד לשמור על נורמות תחרותיות גם בעת משבר", וכי "אין לנצל את קשיי התקופה על-מנת לפגוע בתחרות, בצרכן ובציבור".

כמו כן, הממונה הודיעה כי "ככל שיסתבר כי עסקים ניצלו את קשיי התקופה לצורך התנהגות אנטי-תחרותית, היא לא תהסס לפעול באמצעים שעומדים לרשותה לצורך תיקון המצב ואף לנקוט צעדי אכיפה גם בעת הזאת". 

"רע הכרחי" 

מנגד, יש גם מי שטוען כי זו תקופה להניח בצד את דיני הרגולציה. "דיני התחרות צריכים להתמקד ביום שאחרי, לא להקשות על קרבות ההישרדות של חברות", גורס עו"ד מתן מרידור, ראש מחלקת הגבלים עסקיים ושותף במשרד אגמון, רוזנברג, הכהן ושות', המייצג חברות בתחום קמעונאות המזון והקוסמטיקה.

לדבריו, "בעת הזאת רשות התחרות צריכה להתמקד בלוודא שהתחרות לא תיפגע בשווקים ביום שאחרי משבר הקורונה. לא משום שדיני התחרות לא חשובים גם בשעות משבר - אלא משום שהיקפו של המשבר כה אדיר-ממדים ומהווה סכנה קיומית לכל-כך הרבה עסקים - שמידה מסוימת של ריסון עצמי והבנה לפעולות שיכול להיות שהן על הנייר אסורות, אבל נועדו לוודא המשך קיומן של חברות - זה רע הכרחי.

"זו לא הזמנה לקרטל כל שוק ולנצל כל כוח מונופוליסטי - חלילה. חברה שתנצל את המצב כדי לפגוע בצרכנים שלה, תשלם על כך ביוקר - פשוט כי הצרכנים לא יסלחו לה. אבל את האנרגיה כרגע חברות צריכות להשקיע בלשרוד, ופחות בלהתמודד עם רגולציה".