אופ"ק (OPEC) | ניתוח

מאחורי הקלעים של ביטול פסגת החירום של אופ"ק: האשמות בין מדינות והימנעות של ארה"ב לקצץ בהפקה

ברגע האחרון קואליציה עולמית של מדינות מפיקות נפט, אופק פלוס, דחתה פסגת חירום וירטואלית שעניינה שחיקת הביקושים על רקע הקטנת הביקוש העולמי לנפט במקביל לצניחה הכללית במחיר מאז החלה מגפת הקורונה

פגישת טראמפ עם ראשי תעשיות הנפט בארה"ב / צילום: Evan Vucci, Associated Press
פגישת טראמפ עם ראשי תעשיות הנפט בארה"ב / צילום: Evan Vucci, Associated Press

האשמות בין מדינות, ויכוח על מספר החביות והימנעות של ארה"ב לקחת חלק באחריות המשותפת להקטנת ייצור הנפט - כל אלה הביאו בסוף השבוע לדחיית פסגת חירום של אופ"ק על רקע צניחת מחירי החביות והקטנת הביקושים לנפט עקב מגפת הקורונה שהביאה לשיתוק כלל עולמי של תעשיות, מפעלים, עסקים, כלי תחבורה ועוד.

ברגע האחרון קואליציה עולמית של מדינות מפיקות נפט, אופק פלוס, דחתה פסגת חירום וירטואלית שעניינה שחיקת הביקושים, שתוכננה ליום שני. בכך התפוגגו התקוות להסכם תפוקה ללא תקדים בין שלוש המפיקות הגדולות ביותר - רוסיה, סעודיה וארה"ב.

ברית של 23 מדינות בהובלת סעודיה ורוסיה הייתה אמורה לדון מחר בקיצוץ תפוקה עולמי ענק של 10 מיליון חביות נפט גולמי ביום, כשהיא קיוותה לכלול גם את ארה"ב בין המדינות המקצצות. אבל הכינוס הווירטואלי נדחה כאשר סעודיה ורוסיה החליפו האשמות הדדיות, וארה"ב לא הציגה תכנית קיצוץ משלה.

טראמפ צייץ, המחירים זינקו

אחרי שיחות עם ולדימיר פוטין ונסיך הכתר מוחמד בין סלמן, הנשיא טראמפ צייץ בטוויטר ביום חמישי שאפשר יהיה להשיג שביתת נשק במלחמת המחירים בין סעודיה ורוסיה. הציוץ הזה הצית זינוק חסר תקדים של 25% במחיר הנפט. אלא שביום שישי בערב, פוטין האשים את ריאד בהצפת השוק במטרה להוציא את חברות קידוחי הפצלים המתחרות האמריקאיות מן השוק. שר האנרגיה הסעודי, הנסיך עבדול עזיז בן סלמן, אחיו של הנסיך מוחמד, אמר בתגובה שההאשמה הרוסית "משוללת כל יסוד".

עם שתי השחקניות הראשיות מתקוטטות, הכינוס של ברית 23 המדינות בהובלת ארגון אופ"ק וסעודיה, ורוסיה ושותפותיה, נדחה מיום שני ליום רביעי או חמישי, לפי נציגים של אופ"ק. "אני לא רואה איך אפשר להשיג הסכם לפי שעה אם אנחנו בעיצומה של 'מלחמת מילים'", אמר פקיד נפט סעודי.

בנוסף, שרי האנרגיה מסעודיה ורוסיה, הנסיך עבדול עזיז ואלכסנדר נובאק, לא שוחחו מאז ההתנגשות על קיצוצי התפוקה בפגישה לפני כחודש, בתחילת מארס, מסרו הנציגים מאופ"ק. "זה מה שקורה כשאתה סוגר את כל ערוצי התקשורת", אמר אחד מהם.

בדיונים סגורים אמרו סעודיה ורוסיה שהן לא צפויות ליישם קיצוצי תפוקה, אם גם ארה"ב לא תעשה זאת. טקסס, המדינה המפיקה הגדולה בארה"ב, שוקלת להגביל את התפוקה בדרכים חוקיות. הנציגים מאופ"ק מסרו שהם ממתינים לסימני תמיכה רחבה יותר בקיצוצים בארה"ב מצד הנשיא טראמפ, בעקבות פגישתו עם ראשי חברות אנרגיה בארה"ב בבית הלבן ביום שישי. האיתותים הללו לא הגיעו, וזה מקשה על מדינות אופ"ק להסכים לקיצוצי התפוקה, מסרו הנציגים.

הבטחות לראשי תעשיות הנפט

בפגישה ביום שישי, הבטיח טראמפ לראשי תעשיות הנפט, שהממשל יפעל לעזור למגזר זה. מנכ"לי "אקסון מוביל", "שברון" ועוד שבע חברות אנרגיה שוחחו עם הנשיא ותיארו בפניו כיצד מגפת הקורונה הורסת את עסקי הנפט. הירידה בביקוש חתכה את המחירים במחצית מינואר, ויותר מ־70 חברות נפט אמריקאיות שכבר שקועות בחובות, מצויות בסכנת פשיטת רגל, מסרו שלשום אנליסטים מחברת רייסטד אנרג'י.

"כל העולם נסגר בניסיון להיפטר מהקללה הזו", אמר טראמפ על המגפה בפגישה עם ראשי החברות. "אנחנו נתגבר על זה ונחזיר את עסקי האנרגיה שלנו לקדמותם", הוא הבטיח.

הנשיא הקדיש את החלק המוקדם של המפגש לשיחה על הפוטנציאל חבילת השקעות בתשתיות שתעבור בקונגרס גם בהיקף צפוי של 2 טריליון דולר. זאת, למרות שהרעיון הזה מצוי רק בשלב התחלתי, ולא זכה לתמיכה רחבה בינתיים. טראמפ הזכיר גם תכנית להחכיר למגזר הפרטי שטחי אחסון במאגרי הנפט האסטרטגיים של ארה"ב. זו תכנית שזוכה לתמיכה רחבה, אך עם מעט מדי נפח מכדי להשפיע על המחירים.

האפקט של מגפת הקורונה גרם לבנקי השקעות ולסוחרי שונים להפחית ללא הפוגה את תחזיות הביקוש העולמי לנפט שלהם. גולדמן זקס העריך בשבוע שעבר שהביקוש העולמי לנפט יקרוס השבוע ב­־26 מיליון חביות ביום - רבע מהביקוש העולמי.