משבר כלכלי | ניתוח

הסינים יוצאים מהסגר אך מגלים שהם שבויים של החובות שצברו במהלכו

אם הביקוש העולמי למוצרים סיניים לא יעלה בחודשים הבאים, קיצוצי השכר יישארו, ומכירות העסקים הקטנים ימשיכו לרדת, חדלות הפירעון תטפס וההפסדים יחלחלו לבנקים ולחברות ההלוואות

חיטוי של בית קולנוע בווהאן בסוף השבוע האחרון / צילום: Aly Song, רויטרס
חיטוי של בית קולנוע בווהאן בסוף השבוע האחרון / צילום: Aly Song, רויטרס

המאפיין הסיני של היציאה ממגפת הקורונה, שכמו הנגיף עצמו עשוי להגיע בתורו גם למערב, הוא הידוק האשראי: בשבועות האחרונים מדווחים מנהלים בבנקים ובפלטפורמות הלוואות מקוונות שיותר צרכנים מפגרים בתשלומי כרטיסי האשראי וההלוואות שלהם, במה שעלול להצטבר לחדלות פירעון גבוהה יותר בחודשים הבאים. כמה מוסדות הלוואה צמצמו את מתן ההלוואות כתוצאה מכך, למרות קריאת גופי הפיקוח להמשיך את זרימת האשראי בכלכלה .

המגמה הזו עשויה לבשר את מה שצפוי לקרות גם בארה"ב (ובמדינות המערב) בבנקאות ובשוק האשראי בחודשים הבאים, כאשר מאות מיליונים אנשים לא רק נשארים בבתיהם, אלא גם מאבדים את פרנסתם או חלק ממנה .

"הנכונות והיכולת של יחידים לפרוע הלוואות ירדו", אמר טיאן הייו, נשיא בנק המסחר הסיני, בשיחה עם אנליסטים בחודש שעבר. טיאן עומד בראש בנק שהוא אחד המנפיקים הגדולים של כרטיסי אשראי בסין ויש לו עסקים קמעונאיים גדולים. לדבריו, אי־פירעון חובות כרטיסי אשראי, משכנתאות והלוואות מיקרו עלה משמעותית בפברואר, במהלך הסגירה הכמעט מוחלטת של עסקים רבים בסין ואמצעי הסגר שהחזיקו חלק גדול מהאוכלוסייה בבית .

הסגר על ווהאן, מוקד התפרצות הקורונה, ועל מחוז חוביי שמקיף אותה, פגע במיוחד בבנק המסחר (מרצ'נט בנק). חלק גדול מחובות כרטיסי האשראי לבנק מתרכז בווהאן, עליה הוחל סגר כללי כבר בסוף ינואר. עד לאחרונה, חברות הגבייה של החובות הללו מטעם חברות הלוואה מקוונות רבות עבדו גם הן מרחוק, מה שהאט את יכולות הגבייה שלהן .

בנק המסחר לא חשף את שיעורי חדלות הפירעון של החובות הצרכניים, אך היו לו חובות כאלו בפיגור גבייה בהיקף 3.3 מיליארד דולר בסוף 2019 - 1% מסך ההלוואות שלו ליחידים. 1.35% מחובות כרטיסי האשראי של הבנק הוגדרו כלא־מתפקדים בסוף השנה .

 מאות מיליונים נשארו בבית

אחרי גילוי נגיף הקורונה החדש בווהאן בדצמבר וההתפשטות שלו ברחבי סין בינואר, מאות מיליוני משפחות שהו בבית במשך שבועות, בהמתנה לכך ששיא המגפה יחלוף. מספר הנדבקים עלה ל־80 אלף בתחילת מרץ, ונשאר 82 אלף בתחילת אפריל, כולל יותר מ־3,300 מקרי מוות. המניין הזה לא כולל נשאים שאין להם תסמינים ולא הגיעו לבתי חולים .

העסקים הסיניים נמנעו בדרך כלל מפיטורים בקנה מידה רחב, ובכך נענו לקריאת דוברי הממשלה שלא ליצור אבטלה נרחבת, אבל חברות רבות הוציאו עובדים לחל"ת, או הורידו את שכרם בצורה חדה, בחודשים פברואר ומרץ.

האפקט של המהלכים הללו משתקף בדיווחים כספיים של בנקים ומלווים שאינם בנקים. "קודיאן", חברת הלוואות מקוונות סינית שנסחרת בבורסת ניו יורק, מסרה במחצית מרץ ש־20% מהלוואותיה לפירעון לא נפרעו בפברואר, נתון כפול בהשוואה לרבעון שלישי בשנה שעברה. היא צפתה עלייה נוספת בשיעור זה.

תור לסופרמרקט בווהאן, בשבוע שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
 תור לסופרמרקט בווהאן, בשבוע שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

קודיאן מסרה שהיא צמצמה בהרבה את מתן ההלוואות החדשות, ומעריכה שתדווח על הפסד מהותי ברבעון הראשון. "אנחנו צופים שהמגפה תחמיר עוד יותר את האתגרים הקיימים במגזר האשראי הצרכני", אמר מייסד החברה והמנכ"ל שלה, מין לואו. מניית החברה קרסה ב־60% בשנה האחרונה .

שתי חברות הלוואות מקוונות סיניות נוספות שנסחרות בארה"ב דיווחו גם הן במרץ שמגפת הקורונה היתה סיבה לעלייה באי־פירעון הלוואות צרכניות, וגם הן מאטות את פעילותן בתחום זה .

החשש: ההפסדים יחלחלו למערכת הבנקאית

הו ג'ון, בן 34, בעלים של שלוש מסעדות בהואנגאנג, עיר במחוז חוביי, נקלע לקשיים בעסקיו ובחובותיו האישיים. בדצמבר, לפני התפרצות הקורונה, העסקים פרחו והוא קנה כמות גדולה של מזון למסעדות, כולל בשר בקר וכבש, כדי להתכונן לעונת השנה החדשה. מסעדותיו נאלצו להיסגר, ועדין היה עליו לשלם שכירות ומשכורות לכ-30 עובדים, בסך 21 אלף דולר בחודש .

כדי לעמוד בתשלומים הללו, הו השיג כרטיס אשראי שלישי שאפשר לו למשוך מזומנים. "חשבתי אז שתהיה סגירה של שבועיים, והתברר שזה היה הרבה יותר מכפי שתיארתי לעצמי", אמר הו, שהמסעדות שלו סגורות כבר יותר משלושה חודשים .

הוא מקבל פניות טלפוניות מגובי החובות מאז ינואר, וכעת הוא חייב לבנקים סך של כ־70 אלף דולר, כרבע מזה בתשלומי ריבית וקנסות פיגור. הוא אומר שהוא מקווה שהרשויות המקומיות יאפשרו לו בקרוב לפתוח מחדש את המסעדות, ושהבנקים יוותרו על הריבית והקנסות, כדי שיהיה לו סיכוי לפרוע את החוב .

הרבה יהיה תלוי בהבראה הכלכלית בסין בחודשים הקרובים. קיצוצי השכר עלולים להימשך, בייחוד בחברות במגזרים שנפגעו קשה, כמו חברות תעופה ומלונות, ואם הביקוש העולמי למוצרים הסינים לא יעלה בחודשים הבאים .

אם המשכורות של העובדים יישארו נמוכות, והמכירות של עסקים קטנים ימשיכו לרדת, חדלות הפירעון תטפס וההפסדים יחלחלו לבנקים, לחברות ההלוואות ולמשקיעים שלהם. סין דיווחה לאחרונה ששיעור האבטלה בערים שלה עלה בפברואר לשיא של 6.2%, ובוגרי מכללות חדשים יתקשו למצוא עבודה השנה .

חדלות הפירעון יכולה להתגלגל הלאה

ג'קי זואו, מנהל מחקרי המגזר הפיננסי הסיני בחברת ניירות הערך צ'יינה רנסנס סקיוריטיז, מעריך ש־61 מיליוני סינים לקחו הלוואות מפלטפורמות אינטרנט, ורבים מהם לוו גם מבנקים מסחריים וחברות הלוואות צרכניות גדולות כמו "אנט פייננשל סרביסז" של ג'ק מא, מייסד עליבאבא. פירוש הדבר הוא שחדלות הפירעון של אנשים יכולה להשפיע לרעה על יותר ממוסד הלוואות אחד בו זמנית .

חובות משקי הבית בסין עלו בקצב מהיר בעשור האחרון, על רקע גידול בחובות משכנתאות והלוואות צרכניות קצרות מועד. בינואר הם הגיעו לשיא של 7.9 טריליון דולר, לפי נתוני הבנק המרכזי הסיני .

החוב הצרכני לנפש נמוך יחסית לארה"ב ובסטנדרט עולמי, אך היחס בין חובות משקי הבית להכנסה הפנויה שלהם עולה על 100%, לפי כמה כלכלנים .

מפרקים את הגדר שהוצבה בווהאן. החיים שבים לסדרם / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
 מפרקים את הגדר שהוצבה בווהאן. החיים שבים לסדרם / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

בחודשיים הראשונים של השנה, החובות קצרי המועד של משקי הבית ירדו ב־16% לכ־2 טריליון דולר, לפי נתונים מהבנק המרכזי, כאשר הביקוש להלוואות קצרות טווח צנח בעקבות מגפת הקורונה, שהשאירה אנשים בבית והנמיכה את הוצאותיהם .

ג'ני ז'נג, תושבת שנחאי בת 31, איבדה את משרת השיווק שלה בינואר אחרי שרבים מלקוחותיה, שכוללים מסעדות וברים, נפגעו קשות במגפה וסיימו את החוזים שלהם עם החברה שהעסיקה אותה. כדי לפרוע חובות כרטיסי אשראי בכ־3,000 דולר בחודש, היא אומרת, היא לקחה בינואר ובפברואר הלוואות לפירעון בעוד חצי שנה ושנה, כשהיא מחפשת בינתיים עבודה חדשה .

המחוזות התעשייתיים חזרו לייצור מלא

"איש אינו יודע מתי תסתיים המגפה, ואם ללווים יהיה די תזרים מזומנים לפרוע את ההלוואות", אמר צ'ן וון, פרופסור למימון וכלכלה באוניברסיטת סאותווסטרן בארה"ב .

ב־30 במרץ הודיעו הרשויות בסין שהמחוזות התעשייתיים העיקריים חזרו לייצור מלא, וכי יותר משלושה רבעים מהעסקים הקטנים והבינוניים במדינה חידשו את פעילותם אחרי הסגירה .

גם בנק המסחר הסיני דיווח לאחרונה שגובי החובות שלו חידשו את עבודתם הרגילה. יו קשין, אנליסטית בחברת הייעוץ הסינית iResearch, אמרה שגובי החובות הללו יכולים למלא תפקיד חשוב בשלבים המוקדמים של חדלות פירעון חובות צרכניים. הם יכולים לנדנד לחייבים בטלפון, וכך למנוע אולי כדור שלג של חדלות פירעון.