בריטניה: מיליוני בדיקות סרולוגיות שהוזמנו מסין "לא יעילות" בזיהוי קורונה

הבריטים קראו להן "נקודת מפנה" במאבק נגד הקורונה, הבטיחו לשלוח אותן לבתי חולים ולבדוק בסיטונות את האוכלוסייה שתוכל לרכוש אותן בבתי מרקחת – אבל היום מודים מומחים בבריטניה כי מיליוני בדיקות סרולוגיות שנרכשו מסין פשוט אינן מדויקות מספיק

בדיקות קורונה במעבדה / צילום: Thomas Peter, רויטרס
בדיקות קורונה במעבדה / צילום: Thomas Peter, רויטרס

הבריטים קראו להן "נקודת מפנה" במאבק נגד התפשטות הקורונה, הבטיחו לשלוח אותן לבתי חולים ולבדוק בסיטונות את האוכלוסייה שתוכל לרכוש אותן בבתי מרקחת - אבל היום (ב') מודים מומחים בממלכה המאוחדת כי מיליוני בדיקות סרולוגיות שנרכשו מסין פשוט אינן מדויקות מספיק.

הבדיקות, שנעשות על-ידי דקירת האצבע וניתוח דגימת הדם המתקבלת, אמורות היו להבהיר אם הנבדק חולה בקורונה, חלה בעבר או טרם נחשף למחלה, באמצעות ניתוח רמות הנוגדנים לנגיף. האחראית על שירותי בריאות הציבור בבריטניה אמרה לפני קרוב לשבועיים בדיון בפרלמנט כי "בימים הקרובים" הם יוצעו לכל אזרח בריטי בבתי מרקחת, והודיעה על "שיתוף-פעולה תקדימי" עם אמזון כדי לספק אותן לבתי חשודים כחולים.

שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק, מצדו, דיבר בשבחן אפילו בימים האחרונים, ואמר כי מדובר ב-"Game Changer" במאבק נגד הקורונה. כמו בישראל, גם בבריטניה עומדות הרשויות בפני ביקורת חריפה על מדיניות הבדיקות המחמירה, הנובעת בין השאר ממצוקה ביכולת הבדיקה של המעבדות שלה ובחומרים עצמם, הנעשות בטכנולוגיית PCR.

כעת מבהירים מומחים בריטיים, שבדקו את הבדיקות לפני התרת השימוש בהן, כי הן יכולות לזהות רק מקרים שבהם החולים סבלו ממהלך מחלה קשה במיוחד, וכי ביתר המקרים (שהם רוב המקרים, למעשה) הן אינן מדויקות. "אנחנו רואים הרבה תוצאות שליליות שגויות (מקרה בו חולה קורונה אינו מזוהה על-ידי הבדיקה) וגם תוצאות חיוביות שגויות (מקרה בו מי שאינו חולה מזוהה על-ידי הבדיקה כחולה) - אלה לא תוצאות טובות", אמר הרופא פרופ' ג'ון בל ל"דיילי מייל".

הממשלה הבריטית הזמינה יותר ממיליון בדיקות כאלה מיצרניות סיניות, וכעת מסרו כלי התקשורת בממלכה כי מתנהלים דיונים עם היצרן על שיפור הבדיקות. שתי החברות הסיניות המוזכרות בתקשורת הן Wondo ו-AllTest.

פרופ' ג'ון ניוטון, האחראי על בריאות הציבור, אמר ל"טיימס" הלונדוני כי "הבדיקות אינן טובות מספיק כדי שיהיו בשימוש בקהילה". על רקע הסערה הציבורית המתעוררת, הבהירו גורמים בבריטניה כי יש לממשלה את היכולת לבטל את ההסכם - או את רובו לפחות - אם הבדיקות יוכחו כבלתי יעילות.

התוכנית בבריטניה, כמו גם במדינות אחרות, הייתה להשתמש בבדיקות הללו, שמספקות תוצאות מהירות, כדי לדעת איזה חלק מהאוכלוסייה כבר חווה את המחלה באופן קל, הוא מחוסן אליה ויכול לשוב לעבודה. הבעיה, הסבירו המומחים, היא שהחברות הסיניות בדקו אותן רק על חולים מאושפזים שסבלו מקורונה, ולכן גם מתסמינים ברורים וקשים יחסית, ולא על חולים בלתי סימפטומטיים. כעת, לפי הדיווחים, מתנהלים דיונים בין המומחים הבריטיים לבין החברות הסיניות על שיפור הרגישות של הבדיקות.