עצמאים, בונים על מענק מהמדינה? תקראו את האותיות הקטנות

בעלי עסקים, שקיוו לעזרה מהמדינה, גילו שדווקא ברגעים הכלכליים הקשים בחייהם כי הם נחשבים בעיני המדינה לתא משפחתי "עשיר" מדי בהכנסות או שפתחו את העסק בתאריך לא מתאים

הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

י' הוא צלם עצמאי. אשתו עקרת בית. יש לה דירה שקיבלה בירושה, שאותה היא משכירה. בעקבות משבר הקורונה מצא את עצמו י' עם אפס הזמנות כמעט. החודש הוא "הרוויח" 2,000 שקל ממעט מאוד עבודות שבכל זאת עשה, וכן "בזכות" שיטת השוטף פלוס, שבעקבותיה קיבל החודש את התשלום עבור עבודות שעשה לפני חודשיים. אתמול הוא מילא את הטופס לקבלת המענק מרשות המסים ונדהם לגלות שהוא לא זכאי למענק. הסיבה שקיבל: בשנת 2018, הוא ורעייתו הגיעו יחד לתקרת הכנסות של 340 אלף שקל.

"הייתי בהלם. בחודש הבא כבר לא יהיה 'שוטף פלוס' ואנחנו נהיה עם אפס הכנסות. אין לי עבודות חדשות, יש כלום ושום דבר, ו-4,000-5,000 שקל מענק היו עוזרים לי מאוד. זה ממש סיוט. מאוד מאוד מבאס שאני לא זכאי בגלל החיבור הלא טבעי הזה שעשו בין כל ההכנסות מכל סוג של בני זוג", אומר י'.

י' לא לבד. תקרת ההכנסות המשותפות, של 340 אלף השקל, הוציאה מגדרי המענק לעצמאים הרבה מאוד בעלי עסקים שגילו לפתע פתאום שבעיני המדינה הם תא משפחתי "עשיר"; וזאת, דווקא ברגעים הכלכליים הקשים בחייהם.

אל רועי כהן, נשיא לה"ב, זורמות בימים האחרונים עשרות רבות של פניות בדיוק בעניין הזה. כהן: "מרבית הסירובים למענק הם בעקבות ההכנסה המשותפת של בני הזוג, שזה דבר שאין לו אח ורע בנוגע לפיצוי השכירים במשק, וזו אפליה שזועקת לשמיים. הצפתי את זה בפני ראש רשות המסים. אלה לא אנשים עשירים. בשבת בבוקר פנתה אליי משפחה מטירת הכרמל שהגבר הוא טכנאי מזגנים שמשתכר 20 אלף שקל ברוטו בחודש טוב ורעייתו קוסמטיקאית שמרוויחה 10,000 שקל. יש להם משכנתה של 4,000 שקל ושלושה ילדים, והם קיבלו סירוב לקבל את המענק. הם נשארו עם אפס הכנסות, ורק משום ששניהם עברו את תקרת ההכנסה לשנת 2018 של 340 אלף שקל הם לא זכאים. זה הגיוני שלא יהיה להם אוכל על השולחן אבל המדינה רואה בהם תא שלא צריך פיצוי? ובכלל מה זה השילוב של הגבר והאישה ביחד? חזרנו לימים שהאישה רכוש של הבעל?".

הממשלה אישרה תקנות שעת חירום (מענק סיוע לעצמאיים בשל התפשטות נגיף הקורונה), זאת במסגרת תוכנית הסיוע הכלכלית שעליה הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר וכחלק מצעדי הממשלה לסייע לעסקים קטנים ובינוניים ולאוכלוסיית העצמאים שהכנסתם ירדה בצורה משמעותית בתקופה זו. לאחר פרסום התקנות ברשומות תיפתח באתר רשות המסים האפשרות להגיש בקשה לקבלתן.

ביום חמישי יצאה תוכנית הסיוע המהפכנית של הממשלה לכנסת, ובמסגרתה גם המענק לעצמאים שנפגעו מהמשבר, בכפוף לתנאים. מענק הסיוע עומד על 65% מהכנסתו הממוצעת לחודש של העצמאי ל-2018, ואם העסק נפתח בשנת 2019 בהתאם לנתוני שנת 2019, אך סכומו לא יעלה על 6,000 שקל. החל מהכנסה חודשית ממוצעת של 16,000 שקל פוחת סכום המענק בהדרגה עד לסך של 3,000 שקל.

היום החלו לזרום כספי המענק לחשבונם של עשרות אלפי העסקים שנמצאו זכאים, ודווקא העובדה הזאת מחדדת את סימני השאלה בנוגע לאלה שנדחו. האם מוצדק לחבר את הכנסות הבעל והאישה ולהוציא תאים משפחתיים שלמים מגדרי הזכאות? האם יש הצדקה לתקרת המענק, העומדת על 240 אלף שקל? האם נכון לחייב את המענק במס הכנסה? סימני השאלה שהעלה "גלובס" מיום שהתוכנית התגבשה, רק הולכים ומצטברים.

לזכותם של שר האוצר, משה כחלון, הנהלת משרד האוצר, יצוין כי הם לא מתעלמים לחלוטין מקריאות המצוקה של המשק והטענות נגד תוכנית הסיוע. ביום ראשון בערב הם קיימו דיון במנגנון מענק הסיוע לעסקים, ובסיומו הנחה שר האוצר את ההנהלה לשפר את המודל ולצמצם את הבירוקרטיה כך שהעסקים יקבלו את המענק בהקדם. הבעיות הוצפו גם בוועדת הכספים, ומנהל רשות המסים, ערן יעקב, ציין כי נבחנים מודלים שונים לפיצוי העצמאים. "האם זה יינתן? כן. יהיה סוג של מענק או פיצוי לחלק גדול מהעסקים שייתן להם מענה על מה שקרה מאמצע מרץ ועד היום. באיזה אופן ואיך, אני מקווה שהיום או מחר זה ייקבע, שר האוצר צריך לקבל החלטה בעניין הזה".

ערן יעקב / צילום: יונתן בלום, גלובס
 ערן יעקב / צילום: יונתן בלום, גלובס

"באיזה אופן ואיך" - זאת שאלת מיליארדי השקלים. תנאי הסף הראשון שביטולו מבוקש כאמור הוא החיבור המלאכותי שנעשה בין הכנסותיהם של בני זוג, המוציא עצמאים רבים מהזכאות, אבל זה רק קצה הקרחון. הדבר המרכזי שמקומם עצמאים רבים היא תקרת ההכנסות שנקבעה על רף של 240 אלף שקל. "צריך לתת פרס שיא גינס למי שהמציא את התקרה והדירוג היורד למענק", אומר רועי כהן. "זאת היצירתיות הכי גדולה שנראתה. מעל 16 אלף שקל הכנסות על כל שקל שאתה מרוויח יורד לך 75% מהמענק. היה צריך לתת לכולם סכום אחיד, 6,000 שקל, ואז להיפגש איתם בסוף השנה ולהתחשבן. קודם תנו לאנשים אוכל לשולחן החג, ואח"כ בשוך הסערה נדבר".

לדברי יועץ המס ירון גינדי, שריכז את הבעיות ביישום מודל המענק, אפליית העצמאים לעומת השכירים שזורה לאורך כל התוכנית. "שכיר המרווח 20,000 שקל יקבל 8,790 של לעומת עצמאי שיקבל 3,000 שקל. למה? ככה", אומר גינדי.

בינתיים מגזרים שלמים טוענים שהתנאים מוציאים אותם מתחולת הסיוע. לטענת התאחדות המלאכה והתעשיה, הנציגה של התעשיה הזעירה בישראל, 90% מחברי ההתאחדות גילו שאינם זכאים למענק. גם במטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים, נטען כי עסקים רבים מדי מתחום התרבות קיבלו הודעות דחייה. גם בתחום המסעדות גילו רבים מהעסקים כי אינם זכאים לפיצוי, בין היתר בשל תקרת ההכנסות וכן אי הכללת שכירים בעלי שליטה בפיצוי.

תנאי הסף הראשון שביטולו מבוקש כאמור הוא החיבור המלאכותי שנעשה בין הכנסותיהם של בני זוג, המוציא עצמאים רבים מהזכאות, אבל זה רק קצה הקרחון. הדבר המרכזי שמקומם עצמאים רבים היא תקרת ההכנסות שנקבעה על רף של 240 אלף שקל, ובתוכה גם מדרגות הפחתת הפיצוי לכל מי שהכנסותיו מעל 16,000 שקל (בעקבותיה המענק יורד בהדרגה ל-3,000 שקלים).

"צריך לתת פרס שיא גינס למי שהמציא את התקרה והדירוג היורד למענק", אומר רועי כהן. "זאת היצירתיות הכי גדולה שנראתה בישראל. מעל 16 אלף שקל הכנסות על כל שקל שאתה מרוויח יורד לך 75% מהמענק. היה צריך לתת לכולם סכום אחיד, 6,000 שקל, ואז להיפגש איתם בסוף השנה ולהתחשבן. קודם תנו לאנשים אוכל לשולחן החג, ואח"כ בשוך הסערה נדבר. הניסיון לתת כמה שפחתו ולקמץ את היד כמה שיותר יעלה ביוקר למדינה".

בינתיים מגזרים שלמים טוענים שהתנאים שנקבעו מוציאים אותם מתחולת הסיוע. כך, לטענת התאחדות התעשייה הזעירה, 90% מחברי ההתאחדות גילו בימים האחרונים שהם אינם זכאים למענק. גם במטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים ומופעים, נטען כי עסקים רבים מדי מתחום התרבות קיבלו הודעות דחייה לבקשות המענק. גם בתחום המסעדות גילו רבים מהעסקים כי אינם זכאים לפיצוי, בין היתר בשל תקרת ההכנסות שנקבעה וכן אי הכללת שכירים בעלי שליטה בתוואי הפיצוי.