לא פטור מלא: הממשלה אישרה הנחה של 25% בארנונה לעסקים

ההנחה משקפת 3 חודשי פטור מתשלום, אך לא פטור מלא כפי שביקשו ארגוני העצמאים במו"מ • לטובת מתן ההנחה יועמד תקציב בסך כ-2.8 מיליארד שקל לצורך שיפוי הרשויות המקומיות

עסקים סגורים בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
עסקים סגורים בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

שר האוצר משה כחלון, שר הפנים אריה דרעי וראש מרכז השלטון המקומי, בסיוע המשרד להגנת הסביבה, הודיעו כי יפעלו למתן הנחה בגובה של 25% בתשלום הארנונה לעסקים עד לסוף שנת 2020. ההנחה משקפת 3 חודשי פטור מתשלום, אך לא פטור מלא כפי שביקשו ארגוני העצמאים במו"מ בנוגע לתוכנית הסיוע לעסקים.

הנחת הארנונה תינתן למגזר העסקי, בין היתר, למשרדים, שירותים ומסחר, לתעשייה, לבתי מלאכה, לבתי מלון, לחניונים ועוד. לטובת מתן ההנחה יועמד תקציב בסך כ-2.8 מיליארד שקל לצורך שיפוי הרשויות המקומיות בגין אובדן הכנסה זה. שני שליש מהתקציב (1.7 מיליארד שקל) יועבר לרשויות המקומיות כבר במהלך חודש אפריל.

מדובר בהנחה משמעותית עבור עסקים שאינם מסוגלים לשאת בנטל הכלכלי בימים אלה, אך עם זאת היא אינה מספקת. לא בכדי ביקשו העסקים פטור מלא מארנונה. בימים בהם העסקים סגורים בשל הנחיות הממשלה הם אינם נהנים מהשירותים שמספקות הרשויות המקומיות ומטבע הדברים מתבקשת השאלה הם יש בסיס לחיובם בארנונה בימים אלה.

החלטה התקבלה במסגרת עבודת צוות ייעודי שהורכב מגורמי מקצוע והוקם לצורך הנושא על ידי משרדי הממשלה ביחד עם השלטון המקומי. המהלך טרם נכנס לתוקף היות ולצורך מימוש ההנחה בארנונה יש לגבש תקנות מתאימות שיופצו להערות הציבור, ובסופו של יום ייחתמו על ידי שר הפנים.

בנוסף נדון נושא פינוי הפסולת, המהווה את אחד הנושאים שמכבידים על קופות הרשויות המקומיות. המשרד להגנת הסביבה נרתם לסייע בתקצוב הרשויות ובפעולתן החיונית בתחום הפסולת, כאשר התקצוב מותנה באישור של חקיקה בכנסת, שטיוטה שלה הופצה אתמול להערות הציבור.

בנוסף לעלייה בהיקפי הפסולת הביתית ביחס לשגרה, ברשויות מקומיות רבות חל גם גידול בהוצאות השוטפות בנושא - הן בעלויות ההובלה, הן בעלויות האיסוף והטיפול והן בעלויות מנהליות שונות. המגבלות שהוטלו על כלל ענפי המשק והירידה בפעילות המשקית, הובילו להתייקרות בעלות הטיפול בפסולת ביתית. לשם כך, יקצה המשרד להגנת הסביבה כ-150 מיליון שקל לכ-200 רשויות מקומיות הזכאיות לקבל מענקי איזון ושהכנסתן נפגעה.

הסיכום שהובילו שרי האוצר, הפנים, הגנת הסביבה יחד עם מרכז השלטון המקומי משקף את רצונה של הממשלה ושל ראשי הרשויות המקומיות לסייע לעסקים בהתמודדות עם הקשיים התקציביים אליהם נקלעו בתקופה האחרונה. ראשי הרשויות החזקות התגייסו אף הם והסכימו לשאת על עצמם כ-5% מתוך סך השיפוי לעסקים, בעוד שיתרת הסכום תועבר לרשויות המקומיות מתקציב המדינה.

סיכום זה מגיע בהמשך להנחיית שר הפנים שאפשרה להן לקבוע הסדרי תשלום אשר דוחים את תשלומי הארנונה ל-1 במאי. במסגרת הסיכום שהושג אתמול, הוחלט כי תישלח הנחיה מעודכנת לרשויות, לפיה יתאפשר להן לדחות לעסקים את תשלומי הארנונה למחצית השנייה של שנת 2020 ולאפשר להם הסדרי תשלום מקלים אשר יעלו בהדרגה מה-1 ביולי ועד סוף השנה.

"תפקידנו לתת מענה רחב ככל שניתן"

שר האוצר משה כחלון אמר על רקע המהלך כי "צעד זה מצטרף למספר רב של צעדים שגובשו במשרד האוצר במסגרת תוכנית הסיוע הכלכלית, זאת במטרה להקל על העסקים ולסייע בידם לצלוח את המשבר הנוכחי. בתקופה זו, תפקידנו לתת מענה רחב ככל הניתן לסייע בידם במטרה שהמשק הישראלי ישוב לאיתנותו מיד עם תום המשבר".

שר הפנים אריה דרעי הוסיף כי "אנחנו נמצאים בתקופה קשה מאד ועשינו כל מאמץ לסייע לרשויות המקומיות ובעיקר לבעלי העסקים, ערב חג הפסח. הסיוע יקל על המצוקה התזרימית שלהם ויבטיח את הרציפות במתן השירותים החיוניים לתושבים בשעת משבר זו. אני מאחל פסח כשר ושמח לכל עם ישראל, המתגלה במלוא תפארתו ומפגין ערבות הדדית בימים קשים אלה".

השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין: "המשרד להגנת הסביבה לא נשאר אדיש בשעה שהרשויות המקומיות נתקלות בקשיים משמעותיים. במהלך זה, המשרד מחזיר לרשויות היקף הדומה להיקף המשולם על-ידי הרשויות לקרן לשמירת הניקיון במסגרת היטל ההטמנה. בצורה זו, כלל הרשויות ימשיכו לתת שירות חיוני של פינוי פסולת לציבור, ברמה ובאיכות המקובלת היום בישראל - זאת, על אף הגידול היומי בכמויות הפסולת המטופלות על-ידן. המשרד ימשיך ויבחן דרכים נוספות לסייע לרשויות המקומיות".

לדברי יו"ר מרכז השלטון המקומי,חיים ביבס,צ"העסקים הם מנוע צמיחה משמעותי ברשויות ואנחנו פועלים לסייע להם ככל שניתן. ההנחות המצטברות לפטור של 3 חודשים מארנונה משמעותיות מאוד לבעלי עסקים בתקופה זו והשיפוי שניתן לרשויות מהמדינה יאפשר לנו להמשיך לתת את השירותים הטובים ביותר לתושבים".

לדברי נשיא להב, עו"ד רועי כהן, "החג הזה יותר מתמיד מסמל את הצורך של העצמאים לצאת מעבדות לחירות. ממשלת ישראל צריכה להתבייש שבסדר הזה יהיו עשרות אלפי עצמאים שיחגגו בחוסר ודאות וחשש מפני הבאות. אנחנו לא מסתפקים בנדבות ובהכרזה חגיגית של פטור מארנונה של הנחה של 25% זה לא מספיק וזו טיפה בים ההוצאות השוטפות, המדינה צריכה לתת פטור מלא בתקופה שהעסקים לא מקבלים שירותים בכלל מהעיריות כי הם סגורים, לא פינוי אשפה, לא ניקיון אז על מה מצפים שהעסקים ישלמו ארנונה? שהמדינה תשפה את העיריות. היא סגרה את העסקים, שתקח אחריות ותכניס את היד לכיס, יש כאן הפרה בוטה של האמנה הבלתי כתובה בין המדינה לאזרחיה. ואנחנו בלהב נפסיק את ההפקרות ביחס לעצמאים כאזרחים סוג ב. תכנית הסיוע הריקה מכל תוכן וללא היוועצות עימנו מבטא את התמונה העגומה של חצי מליון עצמאים ובעלי העסקים במדינת ישראל. ראש הממשלה וכל שרי הממשלה לא יוכלו עוד להתעלם מהעוול שזועק לשמיים".

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר בירך על ההחלטה לתת פטור של שלושה חודשים בתשלומי הארנונה: "מדובר בצעד הכרחי נוסף אבל ראש הממשלה חייב להורות על הפעלת מסלול הפיצוי בגין הירידה במחזורים. רק מסלול זה יבטיח רשת ביטחון אפקטיבית למגזר העסקי ויאפשר לנו לשרוד את המשבר ולסייע בהחזרת המשק לפעילות מלאה לאחריו".