באדיבות הפד: התייצבות בשוק האג"ח האמריקאי

שוק האג"ח האמריקאי חוזר לתפקד, דבר שמסמן כי האמצעים החריגים שנקט הפדרל רזרב כדי להתמודד עם השפעת הקורונה על הכלכלה, אכן מקלים את המחנק באשראי

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

משקיעים אומרים שהפד הצליח להפחית את השיבושים בשוק אג"ח האוצר האמריקאי בהיקף 17 טריליון דולר, ששיגרו גלי הלם למערכת הפיננסית. עסקים גדולים כמו חברת אורקל ו־CVS לווים כספים בקצב שיא. כמה חברות בדירוג נמוך יותר מנפיקות שוב אג"ח, והביקוש הגובר לאג"ח משכנתאיות מתחיל להוריד את ריביות המשכנתאות שעלו במפתיע בחודש שעבר.

השווקים באופן כללי התייצבו יותר לאחרונה בתמיכת הפד לאחר חבילת הסיוע הכלכלי בהיקף 2 טריליון דולר שהעביר הקונגרס וכן כמה אינדיקציות מוקדמות לכך שההסגרים בארה"ב ובאירופה עוזרים להאט את התפשטות נגיף הקורונה. בשבועות האחרונים המשקיעים פחות נבהלים מהנתונים הכלכליים הקודרים ומהמרים על כך שמחירי המניות והאג"ח משקפים יותר את הסבירות למיתון כלכלי חריף.

אתמול עלה מדד דאו ג'ונס של מניות התעשייה ב־1,627.46 נקודות או 7.7% ל־22,679.99. העליות היו רחבות, ונרשמו בכל 30 מניות המדד ובכל 11 המגזרים של מדד 500 P&S. מניות קמעונאיות ושל נופש כמו קוהל'ס, נודסטרום וקרניבל אפילו הובילו את העליות.

אבל לפי שעה, אין מקום לחגיגות. מדד דאו נשאר בירידה של 20% מתחיילת השנה, ושוקי האג"ח רעועים מכפי שהם היו לפני כחודש. רוב הנפקות האג"ח החדשות באות כעת מחברות מבוססות מאד עם דירוגי אשראי גבוהים. הנזילות, או הקלות שבה המשקיעים יכולים לקנות ולמכור ניירות ערך במה שלדעתם הם מחירי השוק, נשארה נמוכה בכמה פינות מסוכנות של השוק. יש שחוששים שהתנאים יכולים להתדרדר שוב במהירות אם תמונת המצב הכלכלית תשחיר עוד יותר.

ובכל זאת, משקיעים ואנליסטים אומרים שההתערבויות ההיסטוריות של הפד יצרו הפחתה מהותית במתח בשוק. הצעדים הללו כללו תוכניות לקניית כמויות לא מוגבלות של אג"ח ממשלתיות ומשכנתאיות שהונפקו על ידי גופים בחסות הממשל, ותוכניות חדשות לקניית אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה.

"צד הנזילות עובר תיקונים", אמר מייקל קולינס, מנהל תיקים בכיר בחברת PGIM Fixed Income.

המשימה המאתגרת של השבועות האחרונים

המשקיעים אומרים שהידע העיקרי של הפד נשאר פשוט: להחזיק ברמה נמוכה את עלויות הכסף בכלכלה, כדי שיחידים, עסקים וקהילות לא יירתעו מלקיחת הלוואות והוצאת כספים. אבל זה התברר כמשימה מאתגרת בשבועות האחרונים, והפד נאלץ לנקוט פעולות עוד יותר אגרסיביות ויצירתיות.

זמן קצר אחרי שהבנק המרכזי הוריד את ריבית המפתח שלו לכמעט אפס ב־15 במארס, תשואות אג"ח האוצר הארוכות דווקא עלו בתלילות, ותשואת האג"ח לעשר שנים עלתה ל־1.259% מ־0.5% שבוע לפני כן. המרווח או תוספת התשואה שדרשו המשקיעים על אחזקת אג"ח משכנתאיות בטוחות מאד ביחס לאג"ח האוצר זינק לכ־1.75 נקודות אחוז, לפי טריידווב. זאת, לעומת 1.52 נקודות אחוז לפני ההודעה על הפחתת הריבית ופחות מ־0.3 נקודה שבוע לפני כן.

בשני המקרים, משקיעים אמרו שהסיבה לכך הייתה מנהלי כספים שמיהרו לגייס מזומנים על ידי מכירת מה שהם יכלו למכור, אג"ח בטוחות מאד. המגמה הזו תרמה לירידה בנזילות, כאשר הברוקרים דרשו יותר פיצוי על התיווך בעסקאות.

מדידה אחת שמצביעה על הצלחת מהלכי הפד היא שתשואת אג"ח האוצר לעשר שנים חזרה לרדת ל־0.675% בנעילת אמש. ראייה נוספת היא שמרווח המשכנתאות הממוצע נע מעל 1 נקודות אחוז. ביחד, שני המהלכים האלו מורידים את ריביות המשכנתאות ונותנים יותר כסף לבעלי הבתים שמחליפים את המשכנתאות שלהם.

רק ההבטחה שהפד יקנה אג"ח של חברות (קונצרניות) כבר סיפקה תמיכה לעסקים גדולים.

בשבוע שעבר, חברות מחוץ למגזר הפיננסי, כולל אורקל, דולר ג'נרל וג'נרל מילז הנפיקו שיא של 104 מיליארד דולא באג"ח בדירוג השקעה, והיכו את השיא הקודם של 73 מיליארד דולר שנקבע שבוע לפני כן. במקרים רבים, החברות מוכרות אג"ח בתשואות שהן בקושי מעל אלו של אג"ח קיימות שלהן, מה שמעיד על ביקוש חזק של משקיעים.

יציאה ממחנק נזילות

חמש חברות גם הנפיקו אג"ח בדירוג ספקולטיבי. הראשונה בהן הייתה יאם ברנדס, הבעלים של פיצה האט, עם ההנפקה בתשואה גבוהה הראשונה בחודש האחרון. בנוסף, מפעילת אוניות הקרוז קרניבל - שהיא בדירוג השקעה אך מצויה בלחצי נזילות מיידיים בגלל השבתת פעילות - מכרה אג"ח עם ביטחונות ב־4 מיליארד דולר בתשואה גבוהה של 11.9%.

ההבראה הייתה מעורבת יותר בחלקים אחרים של שוק האשראי. התשואה העודפת שהמשקיעים דורשים על אחזקת חובות מאוגחים - בגיבוי כל דבר כמו הלוואות לסטודנטים עד חוזי חכירה של מטוסים - לעומת אג"ח אוצר ירדה באופן כללי בשבועיים האחרונים, אבל המשקיעים אומרים שיש וריאציות גדולות גם בתוך המגזרים, בהתאם לחשיפה של הלווים להאטה הכלכלית. והנפקות של אג"ח חדשות בגיבוי נכסים צפויות להיעצר עד שהפד יתחיל תוכנית לקניית האג"ח הללו בדירוג הגבוה ביותר.

תמיכת הבנק המרכזי בכמה אג"ח מוניציפליות קצרות טווח עזרה להוציא את השוק הזה ממחנק נזילות רציני, שעצר גיוסי הון של מדינות ורשויות מקומיות בארה"ב במחצית מארס. עזרה גם תמיכת הקונגרס בתוכנית להוספת נזילות לאג"ח ארוכות יותר. המחירים תיקנו את עצמם בתלילות, אם כי מאוחר יותר הם חזרו וירדו. הנפקת אג"ח מוניציפליות חדשות עלתה במקצת, אך נשארה נמוכה ב־10% מהרמה של פברואר, לפי רפיניטיב.

סדרה של הורדות דירוג בשבוע האחרון הזכירה למשקיעים שחברות רבות הן במצב פגיע. חברת הדירוג P&S גלובל העבירה את הדירוג שלה ל"שלילי" לכל מגזרי המימון הציבורי בארה"ב. רשות התחבורה המטרופוליטנית בניו יורק הקפיאה פרויקטים חדשים למרות הסיוע המתוכנן של מיליארדי דולר.

כמה משקיעים אומרים שיהיה עוד כאב בהמשך הדרך, למרות מה שהפד יכול לעשות כדי להרגיע את השווקים.

במקרים רבים, חברות מנפיקות אג"ח כדי להגדיל את עתודות המזומן שלהן ולנסות לשפר את יכולתן להתגבר על המשבר, אמר רופרט לואיס, מנהל החטיבה האירופית בבנק BNP פאריבה. חברות משתמשות גם בקווי האשראי שלהן באופן המוני, ומלחיצות בכך את חברות האשראי.

"יש מעט מאד חברות שיתפקדו ברמה קרובה לרמה הרגילה שלהן", אמר ג'יימס אתיי, מנהל השקעות באברדין סטנדרד. "בטווח הקצר, הבינוני והארוך, יהיו חששות אדירים לגבי המאזנים והיכולת של אנשים לפרוע את חובותיהם".