דאגה בבנק ישראל: נסיקה חדה בשיעור הצ'קים החוזרים והמבוטלים בשל משבר הקורונה

שיעור הצ'קים החוזרים זינק ב-140% - מכ-2.5% מסך הצ'קים שהוצגו לפירעון בשגרה לכ-6% • במקביל הוכפל כמעט פי חמישה שיעור הצ'קים המבוטלים, מ-0.35% ל-2% • בנק ישראל מתריע: "יש לכך השלכות שיכולות להוביל לסנקציות"

חדוה בר / צילום: איל יצהר, גלובס
חדוה בר / צילום: איל יצהר, גלובס

בנק ישראל מגלה היום כי בשל משבר הקורונה נסק שיעור הצ'קים החוזרים ב-140% ביחס לשגרה, לאחר שהוא "עלה מכ-2.5% מסך הצ'קים שהוצגו לפירעון בעת שגרה לכ-6% בתקופת המשבר הנוכחי". במקביל, נרשם גידול חד של כמעט פי חמישה בשיעור הצ'קים המבוטלים, מ-0.35% ל-2%.

בבנק המרכזי מספרים בהקשר זה, כי אומנם הקלו על האפשרויות לעשות כן, אך הם מאתרים, כנראה, שימוש יתר בהקלה. מההודעה עולה כי בפיקוח על הבנקים חוששים מאוד מהזינוק בביטולי הצ'קים ובצ'קים החוזרים, כשהם מבהירים שגם היום ישנן "הסנקציות והמחיר הכלכלי הכבד העלולים לנבוע מאי-פירעון צ'קים".

"כתוצאה מהשינוי הקיצוני בתנאים הכלכליים בעקבות משבר הקורונה, הנחתה המפקחת על הבנקים להשהות הגבלות עקב צ'קים ללא כיסוי, וזאת על מנת למנוע את הפגיעה בלקוחות שהכנסתם פחתה משמעותית ועלולים להפוך ללקוחות מוגבלים. ואולם, חשוב שהציבור יבין שאין בהנחיות אלו כדי לבטל את ההגבלות (מדובר בהשהיה בלבד), וצ'קים שכרגע אינם נספרים לצורך הטלת הגבלה, עלולים להביא להגבלה עם תום תקופת ההשהיה", נמסר מבנק ישראל.

כמו כן, בבנק ישראל מדגישים כי "גם עבור צ'ק שבוטל, תיבדק היתרה בחשבון, והוא ייחשב לצ'ק ללא כיסוי במקרה של היעדר יתרה מספקת בחשבון, על כל ההשלכות האמורות בהודעה זו".

השלכות אלה כוללות למשל פתיחת הליך גבייה באמצעות רשות האכיפה והגבייה (ההוצאה לפועל), עם כל המשתמע מכך, פגיעה ביכולת לקבל אשראי ובדירוג האשראי של כותב הצ'ק, פגיעה בדירוג הלקוח בבנק שבו הוא מנהל חשבון ועוד.

על כן מסרה היום ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים, כי "מלבד הפגיעה באמון וביחסים העסקיים, לאי-פירעון צ'קים עשויות להיות השלכות משמעותיות על יכולת ההתנהלות הכלכלית של הלקוח בעתיד, על נתוני האשראי שלו ועל הדירוג שלו במערכת הפיננסית.

"אני קוראת לציבור, בעת זו, לשמור על מוסר תשלומים גבוה, ולעמוד בהתחייבויות שלקחתם על עצמכם. אם נקלעתם למצוקה, ואתם לא יכולים לעמוד בתשלום החוב, אני מציעה שתקיימו שיח עם הגורם לו נתתם את הצ'ק, כדי להגיע איתו להבנה ולהסכים על המשך היחסים ביניכם בצורה מכבדת, באופן שלא יצריך ביטול צ'קים והגעה למצבים בהם צ'קים יחזרו חלילה מחוסר כיסוי".

עו"ד תומר מוסקוביץ, ראש רשות האכיפה והגבייה, מסר בנוסף כי "רשות האכיפה והגבייה הונחתה על ידי שר המשפטים לעצור את הליכי הגבייה, אך מדובר בעצירה זמנית בלבד; ובכל מקרה אין מדובר בשמיטת חובות. בסופו של דבר יהיו מקבלי הצ'קים זכאים לנקוט במלוא ההליכים לשם גביית חובם".