"הרכישות באתרי הסחר המקומיים יגדלו": אסטרגיית היציאה מהמשבר של יו"ר קבוצת בריל

"יש לנו 220 סניפים סגורים", מספר שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת בריל • "תגברנו את צוות התמיכה שלנו בפעילות הסחר האלקטרוני, והקפאנו את כל תשלומי השכירות ודמי הניהול, בהנחה שעסק שנסגר בהוראת הממשלה נופל תחת ההגדרה של כוח עליון"

שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת בריל / צילום: איל יצהר, גלובס
שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת בריל / צילום: איל יצהר, גלובס

חודש מרץ השחור, שהיה מהגרועים בהיסטוריה של הבורסה המקומית, הציב בפני מנהלי החברות הנסחרות אתגרים יוצאי דופן, שכמותם לא ידעו בעבר. "גלובס" בדק עם יו"ר קבוצת בריל שחר תורג'מן כיצד הוא נערך להתמודד עם משבר הקורונה ומה התוכניות שלו ליום שאחרי.

ספר על המצב הנוכחי של החברה והפעולות שביצעתם.

תורג'מן: "יש לנו 220 סניפים סגורים, בין השאר, של המותגים נאוטיקה, טימברלנד, ניין ווסט, לי קופר, גלי ואחרים. 1,300 עובדים הוצאו לחל"ת - מתוכם 300 עובדים ישירים, ו-1,000 עובדים המועסקים בסניפים על ידי זכיינים.

"העסקנו את העובדים שלנו שבוע יותר ממה שהיה נחוץ, על מנת לוודא שחלק הארי של שכר מרץ יוזרם על-ידינו, ומתוך חשש שכספי החל"ת לא יגיעו בזמן. כמו כן, הקדמנו את תשלומי השכר בשבוע ימים, ושלחנו תווי שי דיגיטליים לקניות ברשת מזון לכל העובדים.

"תגברנו את צוות התמיכה שלנו בפעילות הסחר האלקטרוני, והקפאנו את כל ההוצאות הלא-נחוצות, החל בשיווק, פיתוח השקעות בסניפים ונותני שירותים במיקור-חוץ. הקפאנו את כל תשלומי השכירות ודמי הניהול, תחת הנחת עבודה שעסק שנסגר בהוראת הממשלה, ונמנעה ממנו היכולת לפעול, הדבר נופל בגדר כוח עליון - ולכן לא ישולמו דמי השכירות והניהול לקניונים ולמרכזי הקניות". 

כיצד אתם נערכים ליום שאחרי המשבר?

"אנו מעריכים שהמשק יחזור לפעול בהדרגה. ראשית ייפתחו חנויות רחוב וחנויות במרכזי קניות פתוחים, ולאחר כ-10 ימים ייפתחו הקניונים, הכל במגבלות מרחק של שני מטרים, מסכות ומדידת חום. רכשנו מדי חום לסניפים, ואנו ממשיכים בפיתוח קולקציית החורף שלנו וביצוע הזמנות ייצור לעונת החורף הקרובה".

מה יהיה שונה בחברה לאחר שהמגפה תדעך?

תורג'מן: "נידרש לגבש תוכנית אסטרטגית מעודכנת, שמותאמת לתקופת המעבר ונותנת מענה לשנתיים קדימה, כולל בחינה של הפעילות העסקית של כל הקבוצה, תיקוף מחדש של כל התוכניות שהיו לנו טרום המשבר, בחינה דקדקנית של מבנה ההוצאות שלנו והתאמתן למצב החדש, המבנה הארגוני והיקף כוח האדם הנדרש, לאור קיטון צפוי בהיקפי הפעילות, ועוד".

בתוך כמה זמן להערכתך תחזור הפעילות בענף לרמתה מלפני המשבר?

"להערכתי, זה ייקח לפחות שנה וחצי, בשל העובדה שתהיה חזרה הדרגתית והגבלות של מרחק בין אנשים ומספר שוהים בחנות. כמו כן, בשל האבטלה שתגדל במשק ובשל חוסר הוודאות, הלקוחות יצמצמו את הקניות שלהם בתקופת המעבר.

"מצד שני, בשל העובדה שחופשות בחו"ל לא יהיו בטווח הזמן הנראה לעין, אז מרבית הרכישות יהיו בארץ. נוסף על כך, אני מעריך שימעיטו ברכישות באינטרנט באתרי סחר בינלאומיים, מחשש פסיכולוגי שהקורונה תגיע עם החבילה. מנגד, הרכישות באתרי הסחר המקומיים יגדלו, כי היתה האצה של התהליכים האלה בשבועות שחלפו.