עושים סדר וניקיון פסח במחשב, לא רק בגלל הקורונה

לא קיבלתם מחשב מהעבודה כדי לעבוד מהבית או שהזנחתם את המחשב בבית יותר מדי זמן ועכשיו צריך להשתמש בו? "גלובס" יעזור לכם לנקות את המערכת וגם את המחשב פיזית עם כמה טיפים

מנקים את המחשב לפסח / אילוסטרציה: שאטרסטוק
מנקים את המחשב לפסח / אילוסטרציה: שאטרסטוק

אחרי שהתרגלנו לעשות כמעט הכל בסמארטפון, באה מגפת הקורונה והמעבר לעבודה מהבית שבא איתה, מכריחה אותנו לשוב ולעשות שימוש רב במחשב האישי - שולחני או נייד. אלא שרבים מאיתנו מזניחים כבר שנים את המחשבים הללו, אם בכלל מחזיקים אחד, ואם לא קיבלתם מחשב מהעבודה ורגע לפני שאתם מתכננים לרכוש מחשב חדש, קיבצנו לכם כמה טיפים כיצד לנקות את המחשב - גם ניקיון פיזי - לברזלים וגם "ניקיון" למערכת, כך שהיא תרוץ לכם הרבה יותר מהר ובטוח.

ניקיון פיזי

  1. המקלדת שלכם, ואוי זו כבר השוואה ממש עתיקה, הרבה יותר מזוהמת מאשר מכסה האסלה שלכם. אם פעם המלצנו לערוך סשן ניקיון מיד פעם, היום ההמלצה להפוך את ניקיון המקלדת למנהג יומיומי יותר. לא מוכרחים לרכוש חומרים מיוחדים. חיטוי באמצעות אלכוהול וצמר גפן מהיר ואפקטיבי. מומלץ מאוד לרסס חתיכת צמר גפן באמצעות מיכל ריסוס ממולא אלכוהול, ולא באמצעות הספגת הצמר גפן בנוזלים עד לרוויה.
  2. עברו על המקלדת מספר פעמים מכל הכיוונים, ועשו שאת בעדינות כדי לא לפגוע במקשים. שימו לב שאתם מנקים גם את הפלסטיק שבין המקשים ולא רק את המקשים עצמם.
  3. באותה הזדמנות כדאי מאוד לנקות גם את מסך המחשב, גם כן באלכוהול, ולאחר מכן לנגב עם בד עדין (הכי טוב - בד לניקוי משקפיים) שלא משאיר סיבים, וזאת על מנת להעלים את "כתמי המים" שמופיעים כתוצאה מהניקוי בצמר גפן ואלכוהול.
  4. שימו לב שלפעמים, לאחר שמנקים את משטח המקלדת ומשטח העכבר במחשב נייד, בעת שהמחשב פועל, הם עלולים לקרטע מעט לאחר מכן. אל בהלה, "תקלה" זו תתקין מעצמה לאחר שתאתחלו את המחשב.
  5. מקלדות של מחשבים נייחים מומלץ לנקות גם באמצעות שואב אבק, בשל המבנה שלהן שמכיל הרבה יותר מקום להצטברות לכלוך. במחשבים ניידים מומלץ לשאוב מדי פעם אך יש לעשות זאת בזהירות רבה - לא לשאוב בעוצמה רבה מדי על מנת לא לפגוע במקלדת ולנסות ככל שניתן שפיית השואב תרחף מעט מעל המקלדת ולא תגע בה פיזית.

ניקוי עכבר / אילוסטרציה: שאטרסטוק
 ניקוי עכבר / אילוסטרציה: שאטרסטוק

מנקים את שולחן העבודה - הדסקטופ

בניגוד לשמו - הדסקטופ הוא לא באמת שולחן העבודה שלכם, ואף על פי שנדמה שזהו המקום שנברא כדי לאחסן כל תיקייה נגישה או את המסמכים שאתם מורידים מהמייל - זו טעות.

קבצים שנשמרים על שולחן העבודה נערמים בסופו של דבר ויוצרים יותר בלגאן מאשר סדר, ועומס על המערכת שעלול לפגוע בביצועים.

בנוסף, בברירת המחדל הקבצים שנשמרים על הדסקטופ לא כלולים במערכת הגיבוי האוטומטית, כך שאם תפעילו מסיבה כלשהי את הגיבוי כדי לחזור לנקודת זמן מוקדמת יותר, את הקבצים ששמרתם על שולחן העבודה לא תוכלו לשחזר. לכן:

  1. אם שולחן העבודה שלכם כבר עמוס ואין לכם כוח וסבלנות לעשות בו סדר - אל דאגה. כל הקבצים שעל שולחן העבודה שלכם נמצאים בפועל בתיקייה בשם "Desktop" אליה אפשר להגיע דרך חלון החיפוש במערכת או לחפש ידנית דרך ב"עץ" התיקיות. סמנו את כל התיקיות והקבצים שבתוך תיקיית הדסקטופ והעבירו אותה לתיקייה אחרת שתפתחו לצורך העניין. תקראו לה נניח "הדסקטופ שלי 2018-2020", ותמקמו אותה, נניח, בתיקיית "המסמכים שלי".
  2. מה כן שולחן העבודה שלכם אמור להכיל? התשובה היא "כלום". טוב לא באמת, אבל כמעט: רצוי לשמור את הדסקטופ נקי מכל קובץ ושום תיקייה. מה כן יכול לרצוי שיהיה על הדסקטופ? כמה קיצורי דרך (Shortcuts) שאתם רק רוצים.

    [תזכורת מה זה קיצור דרך - זהו קובץ קטנטן שכל מה שהוא עושה זה להפנות לקובץ אחר שנמצא במקום אחר. את קיצורי הדרך אפשר לזהות לפי החץ השחור על רקע לבן שבפינת האייקון שלהם שמופיע על המסך. קיצור הדרך ייראה חיצונית כמו התיקייה או הקובץ אליו הוא מפנה - רק עם החץ הקטן הזה בצד].

מפנים את הזבל

הצרה עם מחשבים חדשים וחזקים היא שמרוב שהם נותנים עבודה, קשה לשים לב לשחיקה מצטברת בביצועים. אם בעבר מדריכים כגון זה שלחו את הקוראים לכל מיני נבכים במערכת כדי למחוק קבצים מיותרים, כיום מחשבים יכולים לעבוד שנים רצוף כמעט ללא כל פעילות תחזוקה.

ובכל זאת, כדאי להזכיר:

  1. לרוקן את סל המיחזור (Recycle Bin).
  2. לרוקן את תיקיית ההורדות מדי כמה חודשים - כל מצגת, מסמך, תמונה או וידאו שהורדתם מהאימייל או אפליקציות מסרים (או ממקומות אחרים) יישמרו בברירת המחדל בתיקיית ההורדות (Downloads). אחרי כמה חודשים של שימוש אינטנסיבי התיקייה הזו יכולה להכיל כבר כמה עשרות ג'יגה בייטים כך שלאחר ריקונה אפילו במחשב חדש וחזק יחסית תוכלו לחוש בהבדל בתגובתיות המחשב. חשוב לוודא שהתיקייה הזו לא מכילה קבצים שדווקא כן חשוב לכם לשמור, במיוחד אם אתם נוהגים למחוק אימיילים.

לבצע עדכוני תוכנה

  1. גשו לחלון החיפוש של מערכת ההפעלה הקלידו Update, ובחרו בחלון שנפתח ב-Check for Updates . אם נמצאו עדכונים התקינו אותם. שימו לב שחלק מהעדכונים נחשבים אופציונליים - ויש לאשר את הורדתם והתקנתם בנפרד, לפי שיקול דעתכם. בהזדמנות זו, ודאו גם שמנגנון התזמון האוטומטי של העדכונים מופעל.
  2. השתמשו באפליקציית היצרן, התוכנות שמגיעות כשהן כבר מותקנות מראש במחשב, כדי לעדכן בקלות את המערכת, כולל עדכונים לכל מיני רכיבי חומרה שייתכן שאינם מתעדכנים דרך מערכת ההפעלה.

להסיר תוכנות

זו עצה עתיקה שמקורה בתקופה שבה התקנו תוכנות רבות על המחשב ואם הגזמנו מדי יכולנו לגרום לזמן איתחול ממושך של המערכת וביצועים כבדים. כיום אנחנו כבר לא מתקינים הרבה תוכנות, וגם המחשבים מספיק מהירים חזקים וחכמים לדעת לנהל ביעילות את השימוש במשאבים, ולא לאפשר לתוכנות לא פעילות להכביד עליו. עם זאת, לאחר זמן ממושך של שימוש במחשב בכל זאת עלולות להצטבר כל מיני תוכנות מיותרות. אולי תגלו למשל שפועלת ברקע יותר מתוכנת אנטי וירוס אחת - אחת שהגיעה עם מערכת ההפעלה ואחת נוספת שאולי אינם צריכים או רוצים.

חפשו בחלון החיפוש של המערכת ADD OR REMOVE PROGRAMS ובעמוד שנפתח עברו על רשימת התוכנות והחליטו את מי להסיר. שימו לב - עדיף שלא למחוק תוכנות שאינכם מכירים, ובוודאי שלא לפני שבדקתם בגוגל במה מדובר והאם מומלץ להסיר.

עוד טיפים

אפליקציות תחזוקה כמו CCleaner מאפשרות לנקות את המחשב מכל מיני קבצים מיותרים שמצטברים בו ומכבידים על הביצועים. במחשבים חדשים אולי תרגישו פחות את ההבדל אבל במחשבים ישנים השימוש עשוי להיות אפקטיבי למדי.

עם זאת כיום, מאחר שרוב העבודה במחשב מתבצעת דרך הדפדפן, לא חייבים למהר להתקין אפליקציות חיצוניות כדי לנקות את המטען החורג של קבצים זמניים וכו'. אפשר בהחלט לעשות זאת דרך תפריט ההגדרות של הדפדפן עצמו. בהגדרות בכרום - חפשו תחת Privacy and Security את החלק של Clear Browsing Date ובחרו באפשרויות הרצויות לכם.

בווינדוז 10 קיים עמוד בשם device performance and health שבוחן את ביצועי המחשב ומתריע על תקלות ובעיות בביצועים שדורשות טיפול. אם למשל ההארד דיסק שלכם ככר מפוצץ מקבצים, תקבלו אתראה על כך שעליכם לפנות מעט מקום.

באותו עמוד תמצאו אופציה בשם Fresh Start שמקבילה ל-Factory Reset בסמאטרפונים. מומלץ להפעיל אותה רק במקרה שנואשתם מלסדר לעצמכם את המחשב, ורק לאחר שגיביתם כל המידע השמור לכם על המחשב - מסמכים, סרטים ותמונות, וסיסמאות הגישה לשירותים והתוכנות השונים שפועלים אצלכם על המחשב. מדובר באופציית יום הדין שלאחריה המחשב יחזור לתצורתו המקורית כאילו יצא זה עתה מהמפעל (טוב לא בדיוק, אבל קרוב) אבל כל דבר ששמרתם עליו יימחק . אל תפעילו אופציה זו מבלי שהבנתם היטב מה משמעותה וגיביתם כל חומר נחוץ במחשב.

לסיום, אם גם כל אחרי כל הפעולות הללו החלטתם שאתם בכל זאת מוכרחים לרכוש מחשב נייד, אנו ממליצים על המדריך הזה שיסייע לכם לבצע סקר שוק נכון עבורכם, מבלי להסתבך יותר מדי.

למדריכים קודמים:

מוצפים במיילים? 6 טריקים שיעזרו לכם לרוקן את האינבוקס

כך תגבו את השיחות בווטסאפ ותפנו מקום בזיכרון הטלפון

מדריך גלובס: כך תפנו מקום בסמארטפון בעזרת גוגל תמונות

8 דברים שצריך לבדוק כדי לבחור את הלפטופ הנכון

המדריך לשיקום הנייד: כך תחזירו לחיים סמארטפון מקרטע