בדרום קוריאה המגפה נחלשה, אבל הכלכלה לא משתחררת מהזעזוע

השיתוק הכלכלי בדרום קוריאה מדגים כמה חמקמקה יכולה להיות הבראה גם אחרי ניצחון של בריאות הציבור ומאותת על המסלול הארוך של חזרה לשגרה שצפוי בעולם

קניון בסיאול בשבוע שעבר. למרות החזרה לשגרה, אזרחי דרום קוריאה חוששים לחזור לצרוך כבעבר / צילום: Ran Heo, רויטרס
קניון בסיאול בשבוע שעבר. למרות החזרה לשגרה, אזרחי דרום קוריאה חוששים לחזור לצרוך כבעבר / צילום: Ran Heo, רויטרס

כשנגיף הקורונה פשט ברחבי דרום קוריאה באמצע פברואר, סאו ג'י-וון, בעלים של בר מקומי, הרגיש די בטוח. אין לו משפחה לפרנס, יש לו חסכונות והבר שלו נחשב לפופולרי למדי בשכונה הומה בסיאול.

אבל בשבוע שעבר החליט סאו לסגור את הבר שלו, CTavern, עם עשרה שולחנות לאנשי עסקים, לחודש לפחות. כספי תמיכה מהמדינה לעסקים קטנים כמו שלו עדיין לא הגיעו. למרות שמגפת הקורונה במדינה הוקלה, הבר שלו נשאר כמעט ריק והמכירות צללו ב-90%. "אני לא הולך לפתוח מחדש עד שהמצב יהיה ברור", אמר סאו.

סאו ג'י-וון לא לבד, הוא מייצג תופעה שכדאי מאוד לשים לב אליה. אולי היא אות למה שצפוי לקרות גם במדינות המערב לאחר שיצליחו להתגבר על הקורונה. אחרי בלימה ראשונית של המגפה, המדינה מתמודדת עכשיו עם הזעזוע המשני שלה - המכה שניחתה על הכלכלה. היא גרועה הרבה יותר ממה שצפינו, אומרים בעלי עסקים קטנים, שאין להם מושג מתי המסחר יחזור לקדמותו.

סאו, הבעלים של הבר בסיאול, סגר אותו גם כדי שלושת עובדיו יהיו זכאים לתמיכה ממשלתית שקל יותר לקבל בחופשה ללא תשלום. הוא מתוסכל מכך שבקשתו לעזרה בתשלום שכר עובדיו, שהוא הגיש לפני כחודש, לא הניבה שום דבר. "אני רק מקווה שהכל ייגמר בקרוב", הוא אמר.

הבראה חמקמקה

השיתוק הכלכלי בדרום קוריאה מדגים כמה חמקמקה יכולה להיות ההבראה גם אחרי ניצחון של בריאות הציבור. הוא מאותת על מסלול ארוך בחזרה לשגרה במדינות העולם שבהן משבר הקורונה עדיין לא הגיע לשיאו.

ממשלת דרום קוריאה תקצבה כספי חרום וסיוע בשווי 80 מיליארד דולר לפחות. במדינה יש כעשרת אלפים מקרי הדבקות מאומתים, אך בשבועות האחרונים היא רשמה ירידה חדה בשיעור הנדבקים החדשים.

"אמצעי ההגנה הטובים ביותר נגד הנגיף יהיו המדיניות הכלכלית הטובה ביותר", אמר ראש הממשלה צ'ונג סיי-קיון לאחרונה. "בלי בלימה אמיתית לא נוכל לעבור להבראה כלכלית", אמר.

עם מקרים חדשים של הידבקויות חדשות בשבוע האחרון, דרום קוריאה נשארת דרוכה, ואזרחים רבים חוששים לחזור להרגלים הישנים שלהם של קניות, מסעדות ופגישות עם חברים.

מדד אמון הצרכנים במדינה ירד לרמת שפל מאז 2009 - לפי הבנק המרכזי המקומי. התעופה ירדה במרץ לשישית מהנפח שלה בינואר ורבים במדינה עדיין עובדים מהבית.

לא סגרה ערים

לדרום קוריאה, שבה מתגוררים 52 מיליון תושבים, יש יתרון כלכלי גדול על פני סין, רוב אירופה וארה"ב: היא מעולם לא סגרה ערים שלמות. במקום זאת היא מראש המליצה על עבודה מהבית והימנעות מהתכנסויות גדולות והתמקדה בבדיקות בקנה מידה רחב תוך התחקות אחרי שרשרת ההדבקה של כל חולה. מי שנמצא בקרבת החולים שנמצאו, הוכנס מיידית לבידוד.

אבל כמה מהאמצעים הכלכליים המוקדמים שננקטו, כמו הצעת סבסוד לבעלי בתים כדי להנמיך את השכירות, ותמיכה בהורים-עובדים שנאלצו לצאת לחל"ת, לא עוררו את ההוצאה הצרכנית שבנו עליה כדי להמשיך להניע את המשק. עכשיו, בניסיון להמריץ את הכלכלה מחדש, המדינה פונה להעברת תשלומים חד-פעמיים ישירות לאזרחים, שיוצעו ליותר משני שליש ממשקי הבית בהתבסס על הכנסה. משפחה של ארבע נפשות תוכל לקבל כ-800 דולר.

אמצעי נוסף להאצת ההוצאה הוא תוכנית הלוואות חדשה בריבית נמוכה בהיקף 10 מיליארד דולר, והביקוש לה גבוה. בשבוע שעבר אנשים עמדו בתור כבר בארבע לפנות בוקר לקבלת הלוואות של עד 10 מיליון וון קוריאני, כ-8,100 דולר. כדי לקצר את התורים, נדרשה הרשמה מקוונת לפגישות עם הפקידים, ונקבע באיזה יום צריך הפונה להגיע לפי שנת הלידה שלו.

"מדינות צריכות תחילה להקציב כספים למאבק בנגיף, וברגע שהמגפה נבלמת, הן צריכות לפעול באגרסיביות לתמיכה בכלכלה", אומרת מריה מדמרציס, סמנכ"ל ברויגל, מכון המחקר מבריסל, "כולם מושפעים מהמצב. קובעי המדיניות צריכים להוציא את הארטילריה הכבדה כדי לספק רשת ביטחון".

תאגידי הענק נפגעו

דרום קוריאה, הכלכלה ה-12 בגודלה בעולם עם תאגידי-ענק כמו סמסונג ויונדאי, תלויה מאד ביצוא, שמהווה 44% מהתמ"ג שלה. כמה מהמעסיקים הגדולים ביותר בה השביתו מפעלים בחו"ל, הפחיתו שכר בכירים ושיגרו עובדים לחל"ת. למרות שלא הכריזו על פיטורים נרחבים, הייצור והמכירות נפגעים. יונדאי מוטור דיווחה על ירידה של למעלה מ-20% במכירות בדרום קוריאה בינואר-פברואר. המגפה ששיבשה את יבוא חוטי החשמל מסין, גם אילצה את יונדאי לסגור את כל מפעליה בדרום קוריאה כמה ימים בפברואר.

LG Display, יצרנית המסכים והצגים, נאלצה לסגור זמנית מפעלים בסין, וסמסונג אלקטרוניקה עשתה אותו הדבר בהודו ובדרום קוריאה בגלל המגפה. רוב התשלובות הללו נערכות להפסדי הכנסות ברבעון הראשון.