הקורונה באירופה | סיקור שוטף

בוריס ג'ונסון: תודה לצוות הרפואי שהציל את חיי; 737 בני אדם מתו בבריטניה ביממה האחרונה

צרפת מסתמנת כעת כמוקד התפרצות: אתמול נרשמו בה 635 קורבנות ו-4,785 נדבקים חדשים • בבריטניה נוספו אתמול קרוב ל-1,000 קורבנות למספר המתים מקורונה עד כה, העומד על כ-10,000 בני אדם • ולמרות הביקורת, בספרד החליטו להתיר את שובם לעבודה של עובדים "חיוניים"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

18:23

737 בני אדם מתו בבריטניה ביממה האחרונה מקורונה, ומספר הקורבנות במדינה עלה ל-10,626 בני אדם. שר בכיר בממשלה הבריטית הזהיר כי המדינה עשויה לרשום את התחלואה הרבה ביותר באירופה. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון פירסם וידיאו אחרי שחרורו מבית החולים, שבו היה מאושפז כשבוע בעקבות מחלת קורונה, ובו חזר על תודתו לצוות הרפואי "שהציל את חיי". ג'ונסון שיבח את תושבי הממלכה על כך שהם נשארים בבית. בספרד נרשמה היום עלייה יחסית במספר המתים, עם 619 בני אדם שמתו מקורונה ביממה האחרונה, וסך המתים במדינה מגיע ל-17 אלף בני אדם.

15:45

לאחר שבוע בבית חולים ושלושה לילות במחלקת טיפול נמרץ, שוחרר היום אחר הצהריים ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מהאשפוז בו שהה, ויעבור להתאוששות במעון הכפר השמור לראשי ממשלת בריטניה. ג'ונסון אמר בהצהרה שפורסמה הבוקר כי הוא "חב את חייו" לצוותים הרפואיים שטיפלו בו.

ג'ונסון אובחן כחולה קורונה לפני יותר משלושה שבועות, שהה בבידוד עצמי במעון ראש הממשלה בדאונינג 10, והועבר לפני כשבוע לבית חולים במרכז לונדון. הוא טופל בחמצן אך לפי דיווחים לא חובר למכונת הנשמה. כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי ארוסתו קארי סימונדס, שנמצאת בהריון ואמורה ללדת בעוד כחודשיים, שלחה לו תמונת אולטרה-סאונד של העובר כדי לעודד אותו. ג'ונסון צפוי להתאושש כעת מהמחלה באחוזת צ'קרס. שר החוץ דומיניק ראב עדיין מחליף אותו בעניינים השוטפים, אולם ג'ונסון (55) לא ויתר באופן רשמי על תפקיד ראש הממשלה וצפוי להמשיך ולמלא אותו.

11:40

ברחבי אירופה נחגג היום יומו הראשון של חג הפסחא ללא מיסות ותפילות המוניות, זאת בעקבות ההגבלות שהוטלו על החיים הציבוריים כחלק מהמאבק במגפת הקורונה. בעוד חלק מהמדינות מתכוננות לצמצם בהדרגה את צעדי הסגר החל מיום שלישי הקרוב, חלק עדיין מתמודדות עם מספרים גבוהים של חולים ומתים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הנמצא עדיין באשפוז בבית חולים בלונדון, פרסם היום הצהרה קצרה בה הוא מודה לעובדי מערכת הבריאות ולצוות בית החולים המטפל בו. "אני חב להם את חיי", אמר ג'ונסון בהצהרה הראשונה שפורסמה על ידו מאז שהועבר לטיפול נמרץ (ממנו שוחרר לפני שלושה ימים). "איני יכול להודות להם מספיק". בבריטניה נוספו אתמול קרוב ל-1,000 קורבנות ביממה למספר המתים מקורונה עד כה, העומד על כ-10,000 בני אדם. 32 מתוך הקורבנות הם אנשי מערכת הבריאות.

בספרד, למרות ביקורת מרומזת מצד ארגון הבריאות העולמי, החליט ראש הממשלה פדרו סנצ'ז להתיר את שובם לעבודה של עובדים במגזרים המוגדרים "חיוניים". סנצ'ז אמר כי בעוד הסגר הכללי וההגבלות יחולו לפחות עד ה-26 באפריל, מי שעבודתם מוגדרת כחיונית ייצאו לעבודה, בין השאר באמצעות תחבורה ציבורית, אך עליהם ללבוש מסכות פנים כדי להגן על אחרים ועל עצמם. ארגון הבריאות הזהיר שלשום מ"הסרה מוקדמת מדי" של הסגר. בספרד נרשמו אתמול 525 מתים ביממה וכ-4,750 נדבקים חדשים.

צרפת מסתמנת כעת כמוקד התפרצות שבו מספר רב של נדבקים חדשים, ואתמול נרשמו בה 635 קורבנות ו-4,785 נדבקים חדשים. באיטליה מתו אתמול 618 בני אדם מקורונה, ומספר הנדבקים החדשים עמד על 4,694 בני אדם.

בגרמניה דוחף ארמין לאשט, ראש ממשלת מדינת המחוז נורדריין-וסטפליה, מוקד תעשייה במדינה, לפתוח מחדש את הכלכלה כבר אחרי ה-19 באפריל. לאשט מציע כי עסקים קטנים ייפתחו קודם, מסעדות ידאגו לרווחים מתאימים בין לקוחותיהן והציבור יחויב בלבישת מסיכות פנים. צוות מומחים שהוא גיבש מציע לפתוח את בתי הספר בהקדם, בעוד תערוכות בינלאומיות, משחקי ספורט וכינוסים גדולים יידחו למועד בלתי ידוע. בתוך כך, נודע כי גרמניה מטפלת ביותר מ-100 חולי קורונה קשים ממדינות שכנות.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון-דר-ליין אמרה בראיון לעיתון גרמני כי אינה ממליצה לתושבים להזמין מראש חופשות לקיץ, וכי ייתכן שהמצב לא ישוב לקדמותו עד תאריך זה. פון-דר-ליין אמרה כי קשישים ומי שסובל ממחלות רקע עשוי להישאר עוד חודשים ארוכים בבידוד.