בצל משבר הקורונה: קסטרו במו"מ למכירת נדל"ן בבת ים לדמרי בכ-140 מיליון שקל

קבוצת האופנה איבדה מחצית משווייה בשנה האחרונה ונסחרת בשווי של 300 מיליון שקל בלבד • על הקרקע שהועמדה למכירה ניתן לבנות שני מגדלי מגורים בני 30 קומות כל אחד

הבניין של קסטרו בבת ים / צילום: אמיר מאירי
הבניין של קסטרו בבת ים / צילום: אמיר מאירי

אין מכירות אופנה, מזל שיש נדל"ן: בצל הקשיים שניתכו על קבוצת קסטרו  שנכנסה למשבר הקורונה במצב שברירי אף יותר מאשר מתחרותיה הגדולות, הודיעה אמש חברת האופנה כי היא מקדמת מימוש נדל"ן בבת ים המשמש כיום את המטה ומשרדי החברה.

על פי הודעת החברה, היא במו"מ עם רוכש פוטנציאלי והצדדים אף סיכמו על תקופת בלעדיות במו"מ בנוגע לנכס שקסטרו בחנה את מכירתו עוד טרום משבר הקורונה בצל שינוי בתב"ע שהשביח את הנכס. ככל הידוע, הרוכש המדובר הוא חברת הנדל"ן י.ח דמרי  שבשליטת יגאל דמרי, כאשר היקף העסקה המדובר עומד על כ-140 מיליון שקל.

הנכס אותו מבקשת קסטרו למכור הוא מקרקעין בשטח של 7,500 מ"ר, הכוללים בין היתר את מטה החברה. קסטרו מפרטת כי לצורך גיבוש נוסח הסכם מכר מפורט וסופי בין הצדדים, הסכימה החברה שלא לבחון הצעות אחרות בנוגע למכירת המקרקעין בשלמותם או בחלקם עד ל-30 באפריל.

עוד מציינת קסטרו כי לפי שעה טרם התקבל אישור האורגנים המוסמכים של החברה לעסקה ולתנאיה ואין כל ודאות כי המגעים יבשילו לכדי עסקה מחייבת בין הצדדים.

קסטרו, בשליטת משפחת רוטר, נסחרת בשווי של כ-300 מיליון שקל בלבד לאחר ירידה של 50% במחיר המניה בשנה האחרונה וצלילה של 70% בשלוש השנים האחרונות.  

עקב הנחיות המדינה להתמודדות עם משבר הקורונה, בשבועות האחרונים נאלצה קסטרו בדומה למתחרותיה לסגור את רוב פעילותה, כשבמקביל היא צמצמה משמעותית את הוצאותיה לספקים, לעובדים (שחלק ניכר מהם מהם הוצא לחל"ת) ולבכיריה שקיצצו בשכרם.

קסטרו פעלה בשנים האחרונות על מנת לקדם תב"ע לשם ניצול זכויות הבנייה לפיתוח המגרשים שבבעלותה, ואף ביקשה לשנות ייעוד קרקע מאזור עסקים ובידור לאזור מגורים, מסחר ותעסוקה וכן לקבוע זכויות בנייה עבור שני מבני מגורים בני 30 קומות כל אחד, בתוספת קומה טכנית, הבנויים מעל מסד של שתי קומות מסחר וחמש קומות משרדים.

ההפסד גדל ב-2019

התוכנית הזו אושרה ביולי אשתקד, כשקסטרו דיווחה בדוחותיה הכספיים ל-2019 כי היא בוחנת אפשרויות שונות למימוש המקרקעין בבת ים, לרבות בדרך של מכירת זכויותיה במקרקעין אלו, במלואן או בחלקן.

קסטרו סיכמה את 2019 עם הכנסות של 1.73 מיליארד שקל, גידול של כ-39% לעומת 2018 - גידול הנובע מהמיזוג שביצעה הקבוצה עם הודיס. מדוח הפרופורמה שפרסמה קסטרו ל-2019, על בסיס נתונים המשקפים הנחה של איחוד תוצאות הודיס גם בדוחות 2018, עולה כי ב-2019 רשמה הקבוצה יציבות בשורת ההכנסות. 

בשורה התחתונה סיכמה קסטרו את 2019 עם הפסד של 85.2 מיליון שקל, שמהווה העמקה של הפסד בגובה 58.7 מיליון שקל שרשמה ב-2018. אגב, על-פי דוח הפרופורמה, לו הייתה הודיס מאוחדת עם קסטרו כברב-2018, החברה הייתה מציגה אז רווח בגובה 11.6 מיליון שקל. כך שבפועל עברה הקבוצה להפסד ב-2019 עם הרעה של כ-97 מיליון שקל בשורה התחתונה. ברבעון האחרון ב-2019 הפסידה החברה 16 מיליון שקל לעומת איזון ברבעון הרביעי ב-2018.